Schengen Vizesi Alma Rehberi

Pınar Ece Aktan
7 min readAug 25, 2018

--

Çekya’ya gitmek için atlattığım Schengen sürecini burada anlattım.

Vltava üzerinden Mala Strana: AVM Canavarı olmazsanız siz de görebilirsiniz

Schengen vizesi, Schengen vizesi, nedir bu Schengen vizesi? Nasıl alınır? Cidden süreç bu kadar kanlı mıdır ? Sorun bizim milletin rahatlığı ve dikkatsizliği mi yoksa Avrupalı bizi beğenmiyi mi ? Ekşi sözlük yazarları neden bu kadar yakınıyor? Neden bu vizeyi alan onur madalyası gibi göğsünü gere gere geziyor ? Gözümüzden kaçan ama randevu günü aklımıza gelenler ne? Konsolosluk aslında hepimizden nefret mi ediyor? İşte tüm bu soruların cevabını kendi kendime öğrendim ve burada paylaşmaya karar verdim.

Artık kabul edelim, birer ortadoğu vatandaşı olarak biz Türkler çoğu yerde “beklenen misafir” değiliz, terör olayları, darbe kalkışması, giderek katastrofik bir hale gelen İstanbul ve dillere destan iyi niyetli Türk esnafı sağolsun artık bize dışardan avrupalı turist de pek gelmiyor. Giderek, dışarıya kapalı ama bir o kadar da bağımlı hale gelen Türk insanına kendi ülkesinde de rahat yok çünkü İstanbul’da cebinden 50 lira çıkmadan sakin huzurlu bir köşeye çekilmek neredeyse imkansız, insanlar mutsuz, mutsuzluk bulaşıcı ve kimsenin artık kimseye ne saygısı ne de tahammülü var. Var olan sayfiye alanları da Arap turistlerle kaynar vaziyette. İstanbul’da yaşayan orta gelirli çoğu beyaz yakalı da gözünü Avrupa’ya dikti, dolar ve euronun şaha kalkmasıyla giderek hayalleri paramparça olan, içlerinde benim de bulunduğum bu garibanlar hiç mi sevinmeyecek, hiç mi gün yüzü görmeyecek ? Eh, muhtemelen kendilerinin de henüz genç ve sağlıklı olduğu kısa bir dönemde hayır 😄

Ama yazımızın konusu bu değil, araştırmalar gösterdi ki senenin ortalama 350 gününde AVM’lerde para harcamaktan imtina ederek, İETT’nin popüler bir müşterisi haline gelip, eve gittiğinizde kan ter ve gözyaşı içinde ağlayarak, her akşam yemek yemeyerek, arkadaşlarla da çok dışarı çıkmayarak falan senede maximum iki kere yurt dışına çıkabilen asosyel birer nerd olabiliyorsunuz, çok karanlık bir durum yok hala umut var yani😇

Strahov Manastırı felsefe kütüphanesi

Ellerimizi yumruk yapıp avucumuzu ısırma aşamasına geldiysek, başlayalım.

Türkiye’de Çekya için turistik vize işlerini konsolosluk onayı ile VFSGlobal isimli bir aracı kuruluş hallediyor. Ben de İstanbul’dan VFS Global ile başvurdum. Gerekli evraklar şurada listelenmiş. Ben belgelerin üzerinden tek tek geçmek istiyorum.

Avrupalı’ya “Vallahi Geri Döncem ve sokaklarda dilenmicem” dediğimiz belgeler

Her ne kadar Avrupa bizi kıskansa da nedense paranoyak bir korkuyla bizlerin ülkelerine sonsuza kadar salça olup geri dönmeyeceğimiz gibi batıl bir inanca sahip olmuşlar. İşte bu belgeler haset Avrupa’ya “Yav benim gül gibi memleketim, şu kadar maaş aldığım bir işim, şöyle sorumluluklarım var rahat ol kalmam ülkende koçum” dediğimiz belgeler. Bu yazının muhattabı olmayan bazı hali vakti yerinde arkadaşlar ev veya arabalarının olduğunu ispatlayıcı belgeleri de sunabiliyormuş (o belgenin ne olduğunu bilmiyorum, hiç arabam falan olmadı, bulun siz).

  1. Son üç aylık hesap hareketlerini gösterir güncel banka hesap dökümü:
  • Bankadan ıslak imzalı ve kaşeli olarak maaş hesabınızın hesap özetinin alınması lazım.

Burda son üç aydır düzenli bir işiniz olduğuna ikna olmak istiyorlar. Ben maaş yattığı sıralarda, henüz kredi kartı kesim tarihim gelmeden aldım özeti. Çakallığa bakar mısınız kork bizden Ey Avrukdjk tamam tamam şaka 😬

  • Kalınacak her gün için 100 euronun tl karşılığı miktarın hesabınızda olması lazım.

Burda da kendinizi geçindirip sokaklarda dilenmeyeceğinize inanmak istiyorlar.

  • Ayrıca kredi kartı dökümü de istediklerini de yazmışlar ama ben kredi kartımın ayrı hesap özetini çıkarmadım, zaten maaş bankamla aynıydı. Ama bu ülkeden ülkeye, başvurduğunuz şehire, aracı kuruluşa göre değişir.

Ayrıca son 3 ay içinde iş değiştirdiğim için, hem 3 ay önceki şirketimde kullandığım maaş hesabımın hem de güncel maaş hesabımın dökümlerini ayrı ayrı aldım.

2. Şirketten alınacak belgeler:

  • Şirketinin antetli kağıdına yazılmış, seyahat tarihlerinin belirtildiği işveren mektubu ve/veya izin onayı (ıslak imza kaşeli)

Bir işiniz olduğuna, iş verenininizin bu seyahatinizden haberi olduğuna, kısacası yarın yokmuş gibi seyahate çıkmadığınıza ve geri dönmek için bir sebebinizin olduğuna inanmak istiyorlar.

Zaten bu evrakı talep ettiğinizde şirketinizdeki sorumlu kişi ne yapacağını biliyor, ama basitçe şirket yönetim kurulundaki kimselerin ikisinin imzasının olduğu, şirketin antetli kağıdında, seyahat başlangıç ve bitiş tarihlerinin aynı ile yazıldığı “haberimiz var gidebilir “ temalı bir izin belgesi olması lazım.

  • Şirketin imza sirküleri

İmza sirküsü yukarıdaki izin belgesine cidden de yetkili kimselerin imza attığını doğrulamak için ihtiyaç duyulan bir belge.

  • Son 6 ay içerisinde alınmış ticaret odası kaydı ,faaliyet belgesi ve ticaret sicil gazetesinin kopyası ve vergi levhası

Şirketinizin gerçekten var olduğuna inanmak istiyorlar. Bunları yine şirketinizdeki yetkili hallediyor.

  • SGK (sosyal güvenlik) işe giriş bildirgesi ve güncel SGK “hizmet dökümü”

İşe giriş bildirgesini şirketten, yine izin belgesini imzalattığınız gibi ıslak imzalı vereceksiniz.

SGK hizmet dökümünü de elektronik imzalı olarak e devletten indirebilirsiniz. Ekran görüntüsü almadığınıza ve e devletten pdf export edilmiş belgeyi teslim ettiğinize emin olun.

  • Son üç aya ait maaş bordroları (ıslak imza kaşeli).

Hesabınıza yatan paranın cidden maaşınız olduğuna inanmaya çalışıyorlar. Bunu da şirketten temin edeceksiniz, imzaların tam olduğuna emin olun.

Ben az önce de bahsettiğim iş değişikliği sebebiyle tüm bunları her iki şirketten de aldım.

“Sizi biraz tanıyalım” tadında belgeler

Başvuru sahibinin, vize almaya yönelik isteğini beyan ettiği, ne yaptığının farkında olduğunu gösteren belgeler.

3. Başvuru formu:

Eksiksiz ve ingilizce olarak doldurulmuş, tarih atılmış ve 2 yerden imzalanmış forum, template haline VFS’nin çek sayfasından ulaşabilirsiniz. Ayrıca nasıl doldurulması gerektiğine dair örnekler de internette var. Her ülke için farklılık gösteriyor.

4. Ek bilgi formu:

Bu belgeye de VFS’nin Çekya sayfasından ulaşabilirsiniz. Ben gittiğimde bu belgeyi doldurmayı unutmuştum ama başvuru sırasında hemen doldurdum, kısa bir sayfalık bir belge zaten.

Eksiksiz olarak doldurulmuş, tarih atılmış ve imzalanmış olması gerek.

“Başımıza bir şey gelirse biz de boş değiliz” belgeleri

Alışık olduğumuzun aksine burada memleketten kaç araba adam topladığınızla değil de daha çok başınıza bir sağlık problemi gelirse bunu karşılayacak paranız olup olmadığı ile ilgileniyorlar.

5. Seyahat Sağlık Sigortası:

Diyelim ki seyahatiniz 15 ile 20'si arasında olsun, sigortanızın tam olarak 14 ünde başlaması ve 21 inde bitmesi gerek. Sigorta yapıldığına dair makbuzu ıslak imzalı olarak istiyorlar, internetten yaptırıp onay malini göstermeyin kabul etmiyorlar, hesap dökümü aldığınız sırada bankanızda yaptırabilirsiniz.

Ben, Garanti ve İş Bank’ın sigorta fiyatlarına bakmıştım, İş bankası daha uygun olduğundan oradan almıştım. Zaten günlük 8 liraya denk gelen cüzi bir miktar. Seyahat sigortasını 30.000 euro teminatlı yapacağınızı unutmayın.

Pasaport ve önceden seyahat edip geri döndüğünüzü gördükleri için iç rahatlatan şeyler

6. Pasaportun kimlik bilgileri sayfası ile son 3 yıla ait Schengen vizelerin ve mühürlerin olduğu sayfaların fotokopisi gerekmektedir. Pasaportun kimlik bilgileri sayfası ile son 3 yıla ait Schengen vizelerin ve mühürlerin olduğu sayfaların fotokopisi gerekmektedir. Pasaportunuz son 10 yıl içinde alınmış olmalı ve dönüşünüzden itibaren en az 3 ay daha geçerli olmalıdır.

7.Bu seyahatinizde size eşlik eden biri varsa ve o kişinin seyahati kapsayan geçerli vizesi varsa, o vizenin fotokopisini de başvurunuza eklemeniz gerekmektedir(Ek bilgi formunda seyahate yalnız çıkacağınızı belirtirseniz bunlara gerek kalmaz, ben öyle yapmıştım).

Sizin “siz” olduğunuza inanmaları için bir şeyler

8.Biyometrik fotoğraf:

Ben Beşiktaş’ta çektirmiştim, kısa süren bir işlem. Bazen fotoğraftaki yüzün uzak veya yakında olması problem oluyor ancak böyle bir sorun çıkarsa VFS İstanbul’da biyometrik fotoğraf kabinleri vardı, kolaylıkla halledebilirsiniz. İDATA(İtalya ve Almanya) ülkeleri biyometrik fotoğraf şablonu yayınlıyor ama VFS’nin sitesinde Ağustos 2018'e kadar bu tarz bir şey yoktu-ya da ben bulamadım.

9.Nüfus cüzdanı fotokopisi:

Aslını istemiyorlar ben sadece fotokopi götürmüştüm.

“Sen orada tam olarak ne yapacaksın” belgeleri

10. Seyahate dair her türlü rezervasyonlar:

Öngörülen gidiş-dönüş tarihlerinde uçak rezervasyonları ya da öngörülen ulaşım aracına ilişkin diğer kanıtlayıcı belgeler sunulmalıdır. Bir kaç ülkeye birden gidiliyorsa, ülkeler arası geçişi gösteren uçak, tren ya da otobüs rezervasyonları da eklenmelidir.

Uçak biletlerinizin rezervasyon belgeleri(Eğer henüz bilet almadıysanız, THY’nin sitesinden rezervasyon yapabilirsiniz.)

Otele ait konaklama bilgileri için de İstanbul ofisi booking rezervasyon çıktısını kabul ediyor, ancak Ankara kaşeli imzalı belge istiyor. Ben booking rezervasyonunu gösterdiğimde bir problem olmadı.

Eee para ?

Son olarak vize ücreti ve VFS komisyonu ödeyeceksiniz. VFS sayfasından güncel tutarı kontrol edin. Ben toplamda 100 euro gibi bir şey ödedim, tüm sürecin en acılısı burası zaten çünkü vizeniz onaylanmazsa bu para geri ödenmiyor. VFS, bu ücreti euro olarak kabul ediyordu, o yüzden muhtemelen vize randevusunun olduğu gün “Abbov ben onu unuttum ya” diyeceğiniz kısım burası. Gitmeden bir gün önce iş çıkışı dövizciye gidin, paranızı çevirin mışıl mışıl uyuyun.

Seni yeniceem Schengen !

Benim deneyimimde, ek bilgi formu dışında her şeyi tam götürdüm ve dakikalar içinde belge teslim ve kontrol vizesindeki işlemim bitmişti. Vizeye belgelerinizi teslim ettikten sonra onaylayıp bir dosyada size veriyor ve sizi ödeme gişesine yönlendiriyor, ödemeden sonra da parmak izi verip belgelerinizi teslim ediyorsunuz ve tamam, cidden oldu bu iş galiba.

Bundan sonra süreç konsolosluk ve aracı şirkete kalıyor, VFS arada size bomboş mailler atacak, hepsinin bir anlamı var ama siz sadece ne olduklarını anlayacak bilgeliğe erişmediniz. Şaka şaka, arayınca sürecin nerede olduğunu söylüyorlar. Benim sürecim 14. iş gününde tamamlanmıştı. Ne kadar süre için mi vize çıktı? İşte burası biraz mahrem bi konu( bunu dediyse 5 günlük çıkmıştır). Aynen vizem tam tamına seyahatim kadar çıktı 😬

Belirlenen belgeleri, amaçlarına uygun ve istenen şekilde teslim ettiğiniz sürece kimse sizden nefret etmiyor, sadece konsolosluk ve aracı kuruluş çalışanları da birer insan ve eh biraz modlarına göre vize veriyorlar. Schengen süreci büyük ölçüde belirlenebilir, tahmin edilebilir ve beklentinin açık olduğu bir süreç o yüzden işi kitabına göre yapın ve kendinizi bunaltmayın. Ben size bildiğim her detayı anlattım ama gideceğiniz ülke ve başvurduğunuz şehir kombinasyonu için mutlaka Ekşi sözlüğü kazın, ben de öyle yaptım.

Tüm aşamalar böyle-en azından Çekya için. Gördüğünüz gibi donunuza kadar buradaki yaşantınızı belgelemeniz ve üstüne 100 euro bayılmanız gereken bir sürece kalkıştınız. Karşılığında günde 20 km falan yürüyüp, taharet musluğunun özlemiyle geçirdiğiniz, max 5–6 gün kaldığınız ülkeden evinize “Adamlar yaşıyo abi yeah, yola adımını atınca adamlar duruyo biliyo musun” geyikleriyle dolu döneceğiniz; arabaların duracağını ya da güvenliğinizi düşüneceklerini bekleyerek karşıdan karşıya fütursuzca geçtiğiniz gün, sizi gördüğü an “hızlanan” ve kornaya abanan Türk sürücüsü ile gerçekliğe uyanacağınız bir hayale adım atıyorsunuz. Yeyy 🎉🎉

Buradan bir yiğit geçmiş, e su yoksa bira içsinler

--

--

Pınar Ece Aktan

AI Research Engineer, loves Python and writes tech stuff