2M2M — Day 57: Come together

Vincent van Lieshout
3 min readApr 26, 2018

--

Deze post is deel van mijn Two Months to Master, geïnspireerd op Max Deutsch’ M2M en begeleid door Govert Anschütz voor het vak communicatie in de opleiding BBV (LUCA School of Arts Gent). 2 maanden om een skill te leren en te communiceren over de vooruitgang, de doelstellingen, de aanpak…

26 april ’18 — Ik heb vandaag wat oefeningen gedaan met drie prachtige (in alle zinnen van het woord, zeker ook fysiek!) personen erbij. Het is een volledig andere ervaring, samen trainen, een ervaring die mij heel erg ligt. Ik vind het tien keer leuker, vooral als het niet competitief is. We kijken naar wat de andere kan en leert, we tonen wat we zelf kunnen en leren; is dat niet wat we met deze hele 2M2M doen? Het zou leuk zijn bedenk ik me, om de 2M2M samen met andere mensen (op eenzelfde tijdstip en plaats) te oefenen, zodat we echt naar de ander kunnen kijken, elkaar echt kunnen bewonderen en stimuleren. Ik voelde vandaag ook voor een van de eerste keren dat het mij deugd doet te connecteren met mensen, in echt contact te staan met anderen. Ik voel me de laatste tijd heel stevig, gegrond. Ik word niet meer zo gauw emotioneel omvergeblazen. Dat was niet lang geleden wel anders. Dat maakt dat ik zelfzeker ben, ik doe me niet anders voor dan wie ik ben, nee, ik ben bezig, ik doe, ik toon mezelf zoals ik NU ben. Dat uit zich vooral in mijn contact met anderen rondom mij, mensen die ik goed en minder goed ken. Ik spreek zonder twijfel, ik geniet van wat de andere zegt of toont. Samen trainen, met elkaar spreken, samen leren… zoals dat vanavond was geweest of dat is met de NVC-groep en ideeën die gaan over samenkomen en communiceren geven me veel energie. Het toont me het volgende: we zijn gek te denken dat we alle problemen zelf moeten weten op te lossen. Vaak is interactie en uitwisseling juist de sleutel tot het oplossen van problemen en het is ook gewoon leuk. Lang kon ik mezelf opsluiten op mijn kot met de zware gedachte dat ik een dag lang hard moest werken, een dag lang mijn miserie alleen moest facen. Nu zie ik hoe plezierig het is om uit je kot te kruipen.

Het samen leren vind ik leuk en ik sta warm voor een nieuwe uitdaging na deze 2M2M (over een paar dagen al!). Govert wilt hierna ook een nieuwe challenge aangaan en enkele anderen ook. Zalig! Alleen, waar wil ik volgende maand mee bezig zijn? Ik heb gedacht even uit de callisthenics te stappen en te oefenen in mijn sprint; dat is afgebakend en ontwikkelt kracht. Maar ik twijfel of mijn scheenbenen helemaal hersteld zijn van mijn scheenbeenvliesontsteking van een jaar terug. Ik heb nog enkele dagen bedenktijd…

Zoals beloofd, het filmpje dat aansluit bij het woord ‘rekker’ van gisteren:

Ik kan je vertellen, de handstand oefenen met een rekker die je terugtrekt doet je wel echt je core trainen!

Nu heb ik echt rust nodig. Het zijn lange dagen geweest. Ik ben moe. Ik ben helder. Ik ben rustig. Ik wilde weer ‘slaapzacht’ schrijven, maar al gauw wordt dat een gewoonte, een patroontje dat ik onbewust ontwikkel. Dus…

Tot snel, want we hebben elkaar veel te leren! Ik sta te popelen.

--

--

Vincent van Lieshout

Forever curious. More than just a design student @ LUCA School of Arts (Ghent, Belgium).