Real Meal Inspiratie: 1 jaar realmealer

De Real Meal Revolutie
11 min readAug 31, 2016

--

Tip: Like ons op Facebook en Instagram.

Op 1 september 2015 begon Marcella (30) met een experiment: een maand lang realmealen. Nu, precies een jaar later, doet ze het nog steeds. Hoe heeft zij het afgelopen jaar ervaren? En wat heeft De Real Meal Revolutie voor haar betekend? Ze vertelt erover in deze blog. ‘Nooit meer afterlunchdips en een veel constanter energieniveau. En ondertussen eet ik lekkerder dan ooit!’

Marcella is redacteur non-fictie bij Uitgeverij Atlas Contact en hoorde zo over het boek. ‘Ik werd vooral getriggerd door het idee dat vet gezond is. Het recept voor bullet koffie vond ik bijvoorbeeld zo absurd dat ik nieuwsgierig werd.’ Het was Marcella’s vriend die haar over de streep trok. ‘Hij riep: laten we het proberen, een maand lang. Vanaf NU!’ Zo gezegd, zo gedaan. ‘Het beviel alleen zo goed dat we na die maand niet meer zijn gestopt.’

De eerste week hield Marcella een ‘eetdagboek’ bij waarin ze schreef over haar ervaringen. Dat lees je onderaan deze blog.

Was het culinaire liefde op het eerste gezicht? ‘Om eerlijk te zijn was het wel echt wennen hoor, niet zozeer minder koolhydraten maar vooral het idee meer vet te gaan eten. Eerder nog een mentale dan een fysieke verandering dus. De eerste twee weken had ik wat hoofdpijn. Maar ik werd wel meteen verliefd op de recepten, ja. Vooral de lasagne en de butter chicken curry met bloemkoolwraps. Heerlijk.’

En wat bevalt er precies zo goed? ‘Het grootste verschil voor mij is dat ik geen afterlunch- en afterdinnerdips meer heb. Mijn energieniveau is veel constanter. Door meer vet te eten heb ik ook niet meer continue ‘lekkere trek-aanvallen’.’ Een ander belangrijk aspect is juist toekomstgericht en heeft te maken met haar lichamelijke gezondheid. ‘Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose, een suiker in feite. Van suiker hoef ik je niet meer te vertellen hoe verslavend en slecht het op langere termijn voor je lichaam is. Ik kan nu een lang verhaal vertellen maar daarvoor kun je beter het boek lezen, daarin wordt het glashelder uitgelegd. Maar ik geloof echt dat er iets aan het kantelen is, er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs tegen de HCLF (high carb, low fat) eetwijze en juist pro restrictie van koolhydraten.’

‘Dit boek bood me een nieuwe manier van kijken naar eten’

Marcella houdt van eten en koken, realmealen voelde ook op dat gebied als een verrijking. ‘Ik ging automatisch veel meer groente eten en, ook heel fijn: ik hoefde me ineens niet meer bewust in te houden met het eten van noten, vis, kaas, worst enzo.’ Daarbij komt dat iedereen keuzes maakt in zijn voeding, besluit sommige dingen meer en andere minder te eten. ‘Niemand eet onbeperkt alles. Mensen zeggen: eet alles met mate — maar vergeten daarbij dat ze wel enorm veel koolhydraten eten. Bij het ontbijt, lunch, avondeten en als het even meezit ook nog bij de koffie en borrel. Dat besefte ik me toen pas. Dit boek bood me een nieuwe manier van kijken naar eten.’

Hartige noten met spek uit De Real Meal Revolutie

In welke opzichten kijkt ze nu, 365 dagen realmealend, anders naar eten? ‘Nou ja, ik heb niet alle dagen gerealmeald hoor. Op vakantie bijvoorbeeld eet ik wat ik wil — ik weet toch dat daarna, als ik thuis weer realmeal, de eventuele kilo’s er weer afvliegen. Maar er is wel een verschil met vroeger: ook op vakantie-achtige momenten heb ik minder behoefte aan koolhydraten. Van dat kleine beetje geniet ik bovendien meer. De verhoudingen zijn verschoven. Ik kijk echt met verbazing naar de hoeveelheden brood die mensen gedachteloos wegstouwen — in restaurants bijvoorbeeld, nog voor ze aan de echte maaltijd beginnen.’

‘Het grootste verschil is dat ik geen afterlunch- en afterdinnerdips meer heb. Mijn energieniveau is veel constanter.’

‘Het realmealen heeft echt een vaste plaats in mijn leven gekregen, het is een vanzelfsprekendheid geworden waar ik me heel erg goed bij voel. Aanvankelijk was het wennen — mentaal en fysiek, na drie weken liep ik de Dam tot Damloop en dat ging dramatisch — maar daar moet je doorheen. Ik zou nu niet meer anders willen.’

Bloemkoolrijst, een makkelijk koolhydraatarm alternatief voor rijst of couscous. Recept uit De Real Meal Revolutie.

De Real Meal Revolutie heeft Marcella veel positiefs gebracht. Heeft ze tips voor mensen beginnen met realmealen?

  1. Verdiep je in de theorie (dat vind ik uniek aan dit boek). Als je begrijpt waarom je iets doet, waarom het goed voor lichaam en geest is, voelt het niet meer als ‘moeten’, maar iets dat je gewoon wilt.
  2. Ergens mee stoppen is makkelijker dan minderen. Bij minderen moet je constant je zelfbeheersing maximaal aanspreken, dat is hondsvermoeiend. Inmiddels ben ik iets ‘losser’, ik eet bijvoorbeeld weer wat meer fruit, maar de eerste maand heb ik me strak aan de realmeal-richtlijnen gehouden en dat zorgde voor een vliegende start.
  3. Varieer in wat je eet. Dat kost in het begin wat moeite maar écht, het wordt steeds makkelijker. Er valt echt een wereld aan heerlijke recepten te ontdekken, in de eerste plaats in het boek natuurlijk maar daarbij houdt het niet op. Er zijn talloze blogs: ditchthecarbs.com is een van mijn favorieten.
  4. Ga voor gemak. Natuurlijk kun je af en toe flink uitpakken maar doordeweeks kan en hoeft het niet zo ingewikkeld. Spaghetti vervang je door courgetti, rijst door bloemkoolrijst, aardappelpuree door bloemkool- of broccolipuree en lasagnevellen door gegrilde aubergine. Stuk voor stuk sneller klaar dan het koolhydraatrijke origineel!

Meer weten?

Ben je ook nieuwsgierig geworden wat De Real Meal Revolutie voor jou kan betekenen? Meer informatie vind je hier. En like ons op Facebook en Instagram (@realmealrevolutie) voor meer recepten, tips, blogs en inspirerende ervaringen van Real Mealers.
Marcella deelt haar kook- en eetervaringen hier: facebook.com/ikrealmeal en via instagram (@marcellavdkruk).

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Eetdagboek — mijn eerste week realmealen

Dag 1, september 2015.
De Real Meal Revolutie. Voedingswetenschapboek slash lifestyleboek slash kookboek, de snelste bestseller ooit in Zuid-Afrika en een sensatie in Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland. Nu zijn de Lage Landen aan de beurt: Atlas Contact gaat het boek dit voorjaar (2016) in het Nederlands uitgeven. Als redacteur non-fictie mag ik dat proces gaan begeleiden.

‘Zullen we er gewoon mee beginnen? Nu?
We bladeren door de recepten: notenmix met spek, veel groenten, en ook geen gebrek aan vis, kaas en vlees.
‘JA’, roep ik.

ONTBIJT: notengranola met volle yoghurt (recept uit het boek)
LUNCH: salade met gegrilde courgette, chorizoblokjes, gepofte cherrytomaatjes, ijsbergsla en komkommer
TUSSENDOOR: stukjes paprika en een hand vol zelfgemaakte hartige spek-notenmix (recept uit het boek)
AVONDETEN: courgetti al aglio, olio e peperoncini (knoflook, olijfolie en rode peper) met parmezaans, paprika en twee gepocheerde eieren.

Twee van Marcella’s eerste Real Meal-gerechten: courgetti al aglio en zadencrackers

Dag 2.
Volgens recept bereid ik de notengranola en dan dringt het tot me door: dit is vet. Letterlijk: ik schep drie eetlepels kokosolie in een pan, giet er kaneel en kardemom bij en vervolgens een flinke lading noten. Nu merk ik dat mijn wantrouwen tegen vet dieper zit dan ik dacht. Wat nou als deze eetwijze bij mij niet werkt? Als ik er niet fitter, geconcentreerder en energieker van wordt maar dat ik de komende weken kilo’s aankom? Ik vind het angstaanjagend en dat verrast en prikkelt me ook wel weer. Ik ga ermee door.

ONTBIJT: avocado met roomkaas en ansjovis (recept uit het boek), best heftig
LUNCH: salade van spinazie met gerookte makreel en een gekookt ei, met olijfolie en appelciderazijn
TUSSENDOOR: handje hartige noten-spekmix
AVONDETEN: butter chicken curry met bloemkoolwraps (recept uit het boek) Dit is meteen een favoriet — maar eigenlijk een weekendgerecht, want kost wel even tijd.

Dag 3.
Vandaag vertelde ik mijn collega’s dat ik deze eetwijze een maand zou uitproberen. De reacties varieerden van ‘ik doe ook mee’ tot ‘waarom in godsnaam, wat is er mis met een goede boterham op z’n tijd?’.
Ik begrijp beide reacties. Kilo’s hoef ik niet kwijt te raken, dat is niet mijn motief. Wel vind ik het leuk om te onderzoeken van welk eten ik me goed ga voelen. Een anti-koolhydraatbrigadier ben ik zeker niet, maar wil ook niet een gewoonte verdedigen die misschien — steeds meer onderzoek wijst in die richting — meer kwaad dan goed doet. Niet vijf keer per dag zonder na te denken een boterham naar binnen schuiven met geen andere motivatie dan dat: dat het een gewoonte is.

ONTBIJT: zadencrackers met gerookte zalm, avocado en tomaat.
LUNCH: Salade met geroosterde bloemkool, gerookte forel, pijnboompitten en citroen-tahindressing (recept uit het boek)
TUSSENDOOR: bakje cherrytomaatjes en een stukje kaas
AVONDETEN: parmezaankip met mole van tomaat en knoflook (recept uit het boek, maar zonder geroosterde knoflook want die moest te lang in de oven)

Dag 4.

ONTBIJT: volle yoghurt met real meal-notengranola en kaneel
LUNCH: prei-spek-omelet
TUSSENDOOR: half bakje kokosyoghurt van Abbott Kinney’s
AVOND: mosselen met sausjes en salade — in een restaurant

Gerechten uit De Real Meal Revolutie: portobello’s met walnoten, clotted cream & geitenkaas-spekbolletjes op links en rechts de koolhydraatarme lasagne

Dag 5.
Ik schrijf dit op en voel me energiek maar niet per se gezonder, wel erg vol en vettig. Het schijnt te horen, want door meer vet te eten voel je je ook voller. Daardoor snack je minder en eet je kleinere porties. Maar m’n argwaan tegen vet blijkt dus dieper te zitten dan ik dacht. (Zóveel vet eet ik nou ook weer niet; m’n lunchboterhammen zijn vooral vervangen door salades.) Al die voedingsmiddelen waarvan ik dacht dat ze ongezond waren, en me dus ook steeds een beetje ‘schuldig’ voelde als ik ze at (wat me er gelukkig niet van weerhield ze te eten): die blijken nu juist wél te mogen. Die omschakeling kost even tijd.

ONTBIJT: omelettoppertje (recept uit het boek) met spek en cherrytomaatjes
LUNCH: eierwrap: een dunne omelet/pannenkoek, gevuld met gegrilde groenten, ricotta, basilicum en tomatensalsa
BORREL: rauwkost (paprika, komkommer, bleekselderij) met zelfgemaakte pesto en courgettehummus (recept uit het boek)
AVOND: slawrap met Thais gehakt en nuocdressing (recept uit het boek)

Dag 6.

ONTBIJT: kokospannekoekjes met slagroom met wat stevia en frambozen (recept uit het boek)
LUNCH: gegrilde aubergine uit de oven met mozzarella, munt, tahin en fijngehakte amandelen
AVOND: de Real Meal lasagne. GODDELIJK.

Twee gerechten uit De Real Meal Revolutie: de koolrolletjes met ham, ei en mosterd (links) en de slawrap met thais gehakt en nuocdressing (rechts)

Dag 7.
Rond borreltijd zit ik met een vriendin op een terras, te genieten van de spaarzame zonnestralen, en dan zie ik ze voorbij komen: de nachos van restaurant Maxwell.
Nachos zijn mijn ultieme comfortfood. Die knapperige chips, smeltende kaas, romige avocado en pittige jalapeño zou ik zonder overdrijven drie keer per week kunnen eten, als lunch, snack of avondeten, midnight snack en misschien zelfs als ontbijt. En dat je dan een jackpotnacho te pakken hebt met lekker veel guac, een hele jalapeño en kaas die op het midden nog zachtsmeldend is en aan de randjes lekker knapperig…

Okee, terug naar dat terras. Want het was eigenlijk helemaal niet nodig om van mezelf vast te ketenen aan m’n stoel en een prop papier in m’n mond te duwen. Het viel het wel mee met de verleiding. Weet je nog dat je als kind aan je moeder moest vragen of je een snoepje mocht, en dat het antwoord dan soms (regelmatig) ‘nee’ was? Als volwassenen leggen we onszelf die beperkingen nauwelijks nog op; de wereld is onze snoepwinkel.
Als kind was het heel normaal dat je niet altijd maar alles kan eten, en dat ik dit nu weer ervaar voelt als een bevrijding. Het zet je gewoonten op scherp, je wordt je bewuster van wat je ‘normaal’ onbewust naar binnen werkt: het koekje op het koffieschoteltje, het handje chips tijdens de borrel, de bitterballen op vrijdagavond in de kroeg. Ik eet bewuster en er is gelukkig nog steeds heel veel te genieten!

ONTBIJT: volle kwark met notengranola
LUNCH: koolrolletjes met ham, ei en mosterd (recept uit het boek)
AVOND: vissoep met tomaat en chorizo (recept uit het boek)

Gerechten uit De Real Meal Revolutie: vissoep met tomaat en chorizo (links) en kokospannekoekjes met slagroom en frambozen (rechts)

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — -

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — -

Over Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk. Het nieuwe eten volgens De Real Meal Revolutie (midprice editie van de RMR, à € 17,50. Nu in de winkel):

‘Vet is lekker en geeft langdurig energie. Koolhydraten stimuleren je hongergevoel juist en leiden tot de aanmaak van insuline, dé veroorzaker van obesitas en diabetes en tal van andere ziektes. Deze wijsheid heb ik uit de bestseller Koolhydraatarm, suikervrij vetrijk. Het nieuwe eten volgens De Real Meal Revolutie van wetenschapper Tim Noakes. Ik heb alle suikers en koolhydraten inmiddels vervangen door vetrijke en gezonde producten.’ — Pieter van den Hoogenband

‘Tim Noakes durft op de barricaden te staan met een revolutionaire boodschap: we worden niet dik en ziek van te veel eten maar juist van verkeerd eten. In dit boek wordt dat in toegankelijke taal uitgelegd. Heerlijke recepten met prachtige foto’s laten zien wat wél gezond is.’ — William Cortvriendt, arts en auteur van o.a. Hoe word je 100?

‘Het boek van Tim Noakes bewijst dat gezonde voeding lekker en gemakkelijk te maken is.’ — Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie en internist

Meer informatie vind je hier.

© Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk. Het nieuwe eten volgens De Real Meal Revolutie

Over Super eten voor superkinderen (nu in de winkel, €29,99) — met meer dan 150 nieuwe recepten.
Vraag jij je ook weleens af wat je vandaag weer moet koken? Wat je kinderen op een bepaalde leeftijd aan voedingsstoffen nodig hebben? Hoe je je kinderen gezond kunt laten eten van gerechten waar je zelf ook van geniet? Super eten voor superkinderen geeft je antwoorden en oplossingen.

We worden tegenwoordig overspoeld door voedingsadviezen. Voor welwillende maar drukbezette ouders is het niet eenvoudig om daar wijs uit te worden. ‘Echt eten’-experts professor Tim Noakes en chef-kok Jonno Proudfoot schreven eerder de internationale bestseller De Real Meal Revolutie. Samen met kinderdiëtiste Bridget Surtees bieden ze nu praktische én wetenschappelijk onderbouwde adviezen speciaal gericht op voeding voor kinderen.
In Super eten voor superkinderen vind je naast deskundige informatie ook handige schema’s, praktische tips en meer dan 150 recepten, van ontbijt en meeneemlunches tot lekker gezonde toetjes en traktaties. Voor gevarieerd en vers eten geldt: jong geleerd, is oud gedaan. Super eten voor superkinderen is een wake-upcall voor ouders van nu, maar vooral een smaakrijk receptenboek en steun in de rug. De ultieme gids om samen bewust en gezond te genieten.

Meer informatie vind je hier.

© Super eten voor superkinderen

--

--

De Real Meal Revolutie

In hun boeken geven prof. Tim Noakes, chef Jonno Proudfoot & Sally-Ann Creed kennis, tip en véél om echt te eten voor een gezonder, energieker leven.