Ve Sahne ROIVA’nın!

ROIVA
7 min readJun 2, 2020

--

Yazan: Veli Bahçeci

Size bugün kendimle alakalı önemli bir gelişmeden bahsetmek istiyorum. Açıkçası 2008’den bu yana devam eden iş hayatımda beni en çok heyecanlandıran ve belki de en çok mutlu eden bir karar verdim. Kararımın tüm detaylarını hem takipçilerim & bağlantılarım hem de arkadaşlarımla paylaşmak için işbu yazıyı kaleme alıyorum.

Bilenleriniz vardır yaklaşık 2,5 senedir 45+ ülkede bir fiil hizmet veren ve global bir organizasyon olan Edenred’in, Türkiye ofisinde dijital pazarlama süreçlerinde görev alıyordum.

Öncelikli olarak lead generation (potansiyel müşteri edinimi) ve büyüme pazarlaması konularından sorumlu olduğum, bir çok dijital sürecin de içinde aktif olarak görevler aldığım, globalde düzenlenen çoğu pazarlama etkinliğinde ülke birimini temsilen katkı sağladığım ve çok güzel dostluklar biriktirdiğim Edenred Kurumsal Çözümler A.Ş.’den 30 Nisan 2020 itibariyle istifamı vererek resmen ayrıldım.

1 Mayıs itibariyle de yeni maceraya atılarak ‘girişimciliğe yeniden merhaba’ dedim! 👋 ☘ 🚀

⭐️ Sizleri ROIVA ile tanıştırmaktan gurur duyuyorum! ⭐️

Evet, yeni girişimimin adı ROIVA. Bir büyüme 🌱 pazarlaması firması (growth marketing company) olarak uzun zamandır kurguladığım ROIVA’nın odağında destek verdiği firmaların iş hacmini “veri odaklı dijital pazarlama yöntemleri ile tutarlı bir şekilde büyütmelerine yardımcı olma” hedefi yer alıyor.

Firmayı ve yapmayı hedeflediğimiz işleri anlattığım yakın dostlarımdan ilk anda gelen bazı soruların sizlerin de kafasında oluşacağını düşünerek hepsine ilk eden cevap olması için tam olarak ne yaptığımızı, ne yapmadığımızı ve ne olduğumuzu ya da olmadığımızı da açıklamanın faydalı olabileceğini düşünüyorum. Bu nedenle bir soru cevap kısmı ekledim aşağıya.

  • İsim neden ROIVA? — İsim babası ben olsam da ilham kaynağımız sevgili oğlum Hasan Ali’dir. Onun uzay merakından ötürü cevabını bilmediğim bir çok soruyla karşılaşıyorum ve bu nedenle de bir çok araştırma yapıyorum. Yine böyle bir araştırma sırasında kendimi yıldız isimlerinin listelendiği bir sitede AVIOR 💫 isimli bir yıldızla alakalı bilgileri okurken buldum. Bu isimde bir havayolu şirketi de varmış. Ama tersten yazılışı olan ROIVA adıyla bir firma bulunmuyordu. Tabi ilk okunuşta bu kelimenin Return Of Investment VAlue (yatırımın geri dönüşüm değeri) söyleminin kısaltması gibi algılanması da benim adıma isim hikayesinin çok önemli bir detayı oldu diyebilirim.
  • Logonun bir anlamı var mı? — Aslında logoyu ilk tasarladığımızda büyümeye sağlayacağımız “Boost” etkisini çağrıştırmak için bir şimşek ⚡️ ikonu düşünmüştük. Ancak ilk logo taslağını gören eş, dost, aileden bir çok insanın tepkisi neyi hızlı yaptığımızı sorgulamak oldu. Bu nedenle hız algısından ziyade büyüme algısına dikkatleri çevirebilmek ve aynı zamanda büyümedeki “boost” etkisinini de anlatmak için şimşek şeklinde kıvrılan ve yönü yukarı olan bir ok ➹ ikonu tasarladık. İşte logomuzun küçük hikayesi de bu şekilde.
  • ROIVA bir lead generation ajansı mı? — Hizmet verdiğimiz firmanın büyümesinin anahtarı -inbound veya outbound- lead generation’dan geçiyorsa bize bir lead generation ajansı gibi bakılması hiç rahatsızlık vermez. Ama tabi ki biz kendimizi bir ajans olarak nitelendirmek yerine ‘büyüme stratejisti veya partneri’ olarak nitelendirmeyi tercih ederiz. Zaten ilerde yerel ve global lead generation ajansları ile de bir iş birlikteliği yapmak için yavaştan görüşmelere başladık. Bu alana yatırım yapmayı düşünüyoruz. Bu konu özelinde görüşmek isterseniz bana doğrudan bu e-mail adresi üzerinden ulaşabilirsiniz 👉🏼 veli.bahceci@roiva.co
  • Medya planlama, performans pazarlama ajansı diyebilir miyiz? — Hayır 🖐🏻 Biz müşterimizin Google ads, display, programatik, native, sosyal medya reklamları dahil tüm dijital reklamlarını yönetebiliriz. Yönettiğimiz müşterimiz ve projelerimiz de var. Ama aynı müşteri veya projede veriyi okuyan, analizler çıkaran ve optimizasyon önerileri getiren de bir yapıyız. Medya bütçesini harcamanın ve basit KPI’ları yerine getirmenin ötesinde işin tamamını okumaya çalışan, büyüme için öngördüğü sıçrama tahtalarının üzerindeki çivileri tek tek temizleyen ve hatta bizzat sahaya inip, aksiyon planlarını test eden, tüm süreci kontrol edip detaylı raporlayan bir firma ile karşı karşıyasınız. Yani kısacası sadece CPC, CPM, CTR konuştuğumuzu değil CR, CPI, CPL, CPA, pay back time, quality score, retention ratio, ciro, lead scoring ve hatta teles atış performansı gibi bir çok KPI’ı tartıştığımız bir yapı olacak ROIVA.
  • SEO pazarına girecek misiniz? — SEO bütün projelerimiz ve müşterilerimiz için ana hizmet kalemlerimizden birisi. Ancak bunu “trafiği arttırdık ve işimiz bitti, görev tamamlandı” gibi algılamıyoruz. Biz SEO çalışmalarına dönüşüm optimizasyonunu, lead generation’ı ve daha bir çok dinamiği monte ederek büyüme stratejisinin içine entegre ediyoruz. Bunun için bir tarafı kullanıcı deneyimi testlerine dayanan bir tarafı yazılıma uzanan bir SEO bakış açısına sahibiz.
  • İçerik pazarlaması için hazır bir ekip var mı? — Evet var. Hem de biri ekip lideri olmak üzere 3 içerik editörü ile bu alana iddialı giriyoruz. Bu ekipteki arkadaşlarımız demir/çelik fiyatlarının neden arttığından tutun da çikolatalı pasta tarifine kadar çok geniş çerçevede detaylı araştırma yapabilen ve okuyucuların / kullanıcıların öncelikle fayda sağlayabileceği, seveceği ve paylaşmak isteyebileceği türde içerikler oluşturabilen çok yetenekli insanlar. Açıkçası bu nedenle de tek başına içerik pazarlaması işleri alma konusunda çok motiveyiz. Tabi her teklif ve iş tanımında göreceğiniz web analitiği ve temel SEO isterleri mutlaka olacaktır. Zaten bize göre bu konuların içerik pazarlamasından ayrı tutulması da doğru değil.
  • Sitenizde gördüm, neden CRM? — İş hayatımın son 5 senesinde toplamda 3 CRM platformu, 2 pazarlama otomasyonu aracı ve bir çok da analitik sistemi kullanarak aslında pazarlamanın verinin etrafında döndüğünü birebir deneyimleme şansım oldu. Hatta CRM’in markalar için uçtan uca müşteri yolculuğunun analizinde ve verinin anlamlandırılmasında ne denli kritik bir rol oynadığını iliklerime kadar hissettim de diyebilirim. Bu nedenlerden ötürü ROIVA’da firmaların CRM kanadındaki iş süreçlerinin yönetilmesine destek vermeyi de planlıyoruz.
  • Not: Yaklaşık 2,5 yıldır Salesforce’u yoğun bir şekilde kullanıyordum ve açıkçası deneme yanılmayla birçok şeyi kendim keşfettim. Bu nedenle mayıs başında da mevcut deneyimimi belgelendirmek ve ROIVA’nın ana can damarlarından birisi olacak olan CRM’i güçlendirmek adına paralelde yeni bir süreç daha başlattım 🏳 Türkiye’de çok az sayıda bulunan Salesforce Marketing (Cloud) Expert sertifikalı pazarlama profesyonelleri arasına girmek için online eğitimlere devam ediyorum. Umarım başarılı şekilde sınavlardan geçtiğim ve sertifikamı aldığım haberini de başka bir yazıda aktarabilirim sizlere.
  • ABC metodu ve AAARRR modeli nedir? — Her iki terimi de sıklıkla kullanıyoruz ve bu bakış açısının da yaygınlaşmasını istiyoruz. Neden derseniz? Aslında ROIVA olarak bizler pazarlamada bir şeyleri formulize etmenin müşteri algısı bakımından ve iş tanımı/çerçevesi oluşturma adına önemli olduğunu düşünüyoruz. Bu nedenle projelerin ilk analizini yaparken söz konusu dijital varlıkları; A (acquisition) yani edinim, B (behavior) yani davranış, C (conversion) yani dönüşüm ekseninde ele alıyoruz. Ziyaretçileri nasıl ve nereden ediniyoruz? Bu ziyaretçiler ilgili dijital varlık üzerinde ne gibi davranışlar sergiliyorlar? Ve istediğimiz, hedef olarak koyduğumuz şeyleri yapıyorlar mı?

    Daha sonra da büyüme modeli olarak dünya genelinde bir kullanım diyebileceğimiz AAARRR -diğer adıyla 3A3R- yani Awareness (Farkındalık), Acquisition (Edinme), Activation (Etkinleştirme), Retention (Elde Tutma), Referral (Tavsiye), Revenue (Gelir)
  • Sürekli Biz diyorsun. Kim bu biz? — Tabi haklısınız. 1 aylık bir geçmişi olan bir firma ne kadar hızlı “biz” olabilir? Ama aslında 1 aylık diye bakmamak lazım. Zira çok uzun zamandır kurumsal iş hayatıma ek olarak çeşitli seminerler, eğitimler, gönüllü danışmanlıklarla kendimi güncel ve zinde tutmaya çalıştım. Bilge Adam’da verdiğim eğitimleri ve önceki dönemlerden edindiğim hoca — öğrenci networkünü düşününce 1 aylık bir maziden bahsedemeyiz. Şu an ekipte tamamı remote çalışabilen 5 kişiyiz.
  • We are hiring derken? — Süreç ilk başladığında MBA zamanlarımdan edindiğim akademik çevrem ile iletişime geçtim. Çünkü yetişmiş insan gücüne ihtiyacımız olduğu kadar aynı zamanda çekirdekten yetiştirebileceğimiz analitik pazarlamayı odağına koyabilecek genç yeteneklere de ihtiyaç duyacaktık. Nitekim bu çağrı kısa zamanda karşılık da gördü ve şu an hala görüşmeleri devam eden zehir gibi beyinlerle tanışma fırsatı yakaladık. Hatta şöyle de bir detay vereyim bu adaylar arasında 3 tane de yabancı uyruklu genç yetenekle süreci ilerletiyoruz. Bu arkadaşlardan birisi analytics konusunda diğeri İngilizce içerik oluşturma konusunda bir diğeri ise satış konusunda çok yetenekli. Umarım hepsine formasını verip sahaya takımla çıkmalarını sağlayabiliriz 🙏

Hayatımın en uzun mayıs ayı nasıl geçti?

Öncelikle buraya kadar okuyup bana gösterdiğiniz desteğe müteşekkir olmakla birlikte bir de gizli hediye saklamak istiyorum buraya. Bana twitter veya email ile ulaşıp R01VA koduyla kendinizi hatırlatırsanız size küçük bir sürprizim olacak :) Hiçbir emek karşılıksız kalmamalı değil mi? (Not: Verdiğim koda dikkat edin lütfen)

  • Mayıs ayının başında ilk 10 günde website, ekip ve teknik isterleri yerine getirmekle uğraştım. Açıkçası bu ilk 10 günde müşteri arayışına giremedim ama tohumları doğru yerlere atmak adına güvendiğim arkadaşlarıma haber saldım. Hem fikirlerini aldım hem de etraflarında ROIVA için uygun olabilecek bir müşteri adayı olup olmadığını sordum.
  • Öte yandan mayısın ilk haftasında 1 yılı aşkın bir süredir iş süreçlerine dışardan şahit olduğum ve zaman zaman gönüllü destek sağladığım bir firma ile ilişkimizi resmi hale çevirdik ve aslında ilk müşterimizi de büyüme pazarlaması odağında CRM süreçlerinin yönetilmesi, lead generation ve içerik pazarlaması hizmetlerini kapsayacak şekilde kazanmış olduk 💪
  • Ayın 11. günü itibariyle de diğer yeni müşteri görüşmelerine başladık ve mayıs ayı boyunca 8 potansiyel müşteri ile görüşmeleri başlattık.
  • Toplamda 6 firmaya sunum yaptık ve teklif ilettik.
  • Bunların 3’ü teklifimizi kabul etti ve 1 Haziran itibariyle sözleşmelerimizi yaparak tam destek vermeye başladık 🎉🎉🎉
  • Diğer firmaların ise 2’si bizi sevmedi :) Şaka bir yana farklı nedenlerden ötürü 2 firmayla çalışmaya başlayamadık. Ancak neden bizimle çalışmak istemediklerini öğrenemediğimizden bu konuda bir optimizasyon yapma şansımız olmadı. Bu vesileyle ülkemiz firmalarının tekliflere açıklamalı dönüş yapmaları hususunun önemini de belirtmiş olayım.
  • Memleketim Adana’dan bir firma ile e-ihracat konusunda görüşmemiz devam ediyor. Bu hafta onlardan da bir dönüş bekliyoruz.
  • Öte yandan bu süreçte 3 global firma ile de Türkiye partnerliği hususunda görüşmelerimiz oldu. Toplamda 7 zoom toplantısı ile bir hayli hızlı yol kat ettik. Bunların detaylarını ilerde daha açık bir şekilde -umarım imzaladık! konseptli- olarak vermeyi düşünüyorum 🎯
  • Bu firmalardan birisi global bir veri analitiği platformu.
  • Bir diğeri sektörde neredeyse herkesin bildiği global bir dijital pazarlama aracı.
  • Diğeri ise daha önce kurumsal iş hayatımda çok kısa bir süre de olsa birlikte çalışma şansı yakaladığım yabancı bir lead generation firması.

Biliyorum bir hayli uzun bir yazı oldu ama 1–2 paragrafla geçiştirmek istemedim. Duyanların aklına gelebilecek bir çok konuyu baştan anlatmak, sorulara en baştan cevap vermek ve bir nevi girizgah aşamasını atlamak istedim ki doğrudan iş konuşmaya başlayabilelim 😉 Zaten Covid — 19 nedeniyle yeteri kadar duraksama yaşadık değil mi? O halde haydi bir toplantı organize edip sohbete birebirden devam edelim konuşmaya.

Peki neler konuşabiliriz dersen?

▪️ Sohbet — muhabbet, sektörel konular…
▪️ Türkiye veya global partnerlik olanakları
▪️ Yeni projeler veya müşteri toplantıları
▪️ Öğrenciler için — Abi nasıl yapsak yeaa, bize bi yol göstersen — toplantıları
▪️ Merak ettiğim bir şey var, şunu nasıl yaptınız görüşmeleri

ROIVA macerası umarım herkes için hayırlı olur. Takipte kalmak isterseniz;

Twitter: https://twitter.com/roivaco
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/roiva/

Sevgiler ;)

Veli Bahçeci
Founder & Growth Strategist, ROIVA

--

--