Nokia 8.1 review: premium toestel of wannabe?

Het zit in de details

5 min readJan 25, 2019

--

Laten we eerlijk zijn. We worden allemaal nostalgisch bij de naam Nokia. De oerdegelijke telefoons van weleer hebben ook bij mij een speciale plaats. Ik had altijd grote verwachtingen van Nokia, maar om één of andere reden blijken ze deze nooit te kunnen waarmaken. De nieuwe generatie van Android-toestellen zijn heel degelijk, maar missen iets om echt het van het te zijn. Is de Nokia 8.1 de laatste in een lange rij met “teleurstellingen” of hebben we hier iets speciaals in onze handen?

Specificaties Nokia 8.1

Scherm: 6,10 inch FHD+scherm (1080 x 2280 pixels)
Software: Android 9.0 Pie (Android One)
Processor: Qualcomm Snapdragon 710
RAM: 4GB
Opslag: 64GB, uitbreidbaar met microSD-kaart
Camera (main):
12 MP met f/1.8 en 13 MP f/2.4 dieptesensor
Camera (selfie): 20 MP met f/2.0
Batterij: 3500 mAh
Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac
Andere: Bluetooth 5.0, USB 2.0 Type-C

De redacteur leende de Nokia 8.1 gedurende drie weken van HMD Global

De Nokia 8.1 is de duurdere en “betere” versie van de 7.1. De betere staat tussen quotes, omdat het sneller en vloeiender zou moeten zijn. De realiteit toont dat het helaas niet zo is. Ook de Nokia 8.1 wordt geplaagd met haperingen en loopt van tijd tot tijd vast, zoals zijn goedkopere broer, de Nokia 7.1. Lucas is hier uitvoerig op ingegaan in zijn review, dus ik zal niet hetzelfde herhalen.

Het geheel ziet er weer heel goed uit en zoals zo vaak de laatste tijd, is zowel de voorkant als de achterkant van glas, wat het geheel een heel hoogwaardig kwaliteitsgevoel geeft. Ik blijf me storen aan de fragiliteit, glibberigheid en het feit dat het een ware vingerafdrukmagneet is. Je koopt een smartphone die er goed uitziet, maar uit schrik moet je hem de hele tijd gebruiken met een hoes. Niet echt logisch, me dunkt.

De Nokia 8.1 in het bijzonder geeft je een bijzonder fragiele indruk, ondanks de zeer klasse uitstraling. Het feit dat het geheel bijzonder glibberig was, zorgde ervoor dat ik het niet durfde naar buiten te nemen omdat ik echt schrik had hem te laten vallen.

Het scherm daarentegen is een meesterwerk. Een Full HD+ paneel zorgt ervoor dat alle kleuren heel levendig zijn. Er is ook HDR support, wat ik heb proberen te testen, maar dat kon enkel op YouTube. De video’s met HDR zijn wel prachtig om te zien (al is er niet zoveel keuze). Films, animaties en andere bewegende en niet-bewegende beelden komen tevens tot hun volledige uiting dankzij het 6.1 inch scherm (ten opzichte van de 5.85 inch van de 7.1).

De automatische lichtaanpassing werkt echter langs geen kanten. Gedurende de tijd dat ik de Nokia 8.1 mocht gebruiken, moest ik steeds zelf het licht aanpassen, omdat het nooit juist zat.

De notch is nog steeds daar, maar wordt nu gemaskerd door een zwarte balk die door heel het scherm gaat dus niet zo hard opvalt. De rest van de hardware doet zijn werk naar behoren. Je kan kiezen of je twee simkaarten wilt gebruiken of een simkaart en een microSD om het geheugen uit te breiden, dat standaard 64 GB is.

Zoals het geval is met alle Nokia’s komt de 8.1 ook met Android One. Dit is een bijna naakte variant, zonder extra software van de fabrikant die je niet nodig hebt en wilt. Dat maakt het geheel veel meer gelikt en vloeiend. Onze eigenste Bram schreef hier een heel duidelijk stuk over.

De topfunctie van deze smartphone is zijn camera. Vanachter heb je twee camera’s. Een ervan heeft twaalf megapixels, de andere dertien megapixels en een dieptesensor. De lenzen komen van Zeiss, wat ook blijkt van de foto’s. Het is een heel aangename ervaring om foto’s te trekken, want naast de verschillende modi kan je hem ook beelden laten herkennen, zodat hij vanzelf gaat beslissen wat de beste modus is. Zoals een bord met eten voor je Instagram of een foto van diegene die tegenover je staat met een wazige achtergrond. De Nokia kan dit allemaal zelf regelen. Redelijk indrukwekkend, zeker de manier waarop. Zonder dat je zelf voortdurend moet switchen tussen de juiste modus om de perfecte foto van je geliefde of je kop koffie te kunnen trekken. (Ja, soms is een kop koffie al de liefde die je nodig hebt.)

De batterij heeft ook een upgrade gekregen en is in gegroeid van een 3060mAh naar een 3500mAh. Wat ervoor zorgt dat je zorgeloos een hele dag met één laadbeurt toekomt, zelfs als je een extensieve social media gebruiker bent als ik. Ondanks het feit dat ik alle notificaties aan had staan en mijn social media game op een hoger pitje zette, kwam ik gemakkelijk toe. Ik deed af en toe er nog een schep bovenop door filmpjes te bekijken met de helderheid van het scherm op maximum en toch bleef de batterij goed volhouden.

Ik vind het altijd heel moeilijk om een conclusie te schrijven voor de smartphones die ik test en te bepalen of ze hun prijs waard zijn. Wat belangrijk is voor mij, kan totaal irrelevant zijn voor een ander. Zeker als het gaat om kwaliteitsvolle smartphones die niet zo duur zijn. De Nokia 8.1 is hier het perfecte voorbeeld van. Ten tijde dat smartphones de mythische grens van €1500 hebben overschreden, komt Nokia met een “premium” toestel af dat €399 kost. Het wordt geplaagd door mankementen, maar heeft een uitstekende camera en batterij. Het scherm is niet mis en het geheel draait op Android One. Eerlijk, ik durf er deze keer geen uitspraak over maken.

Je kan de Nokia 8.1 kopen op Bol.com en Coolblue.

--

--

Redacteur Tandem Tech | IT-Architect | Professional Nerd