Effectief en efficiënt werken, waarom zou je?

Sanne Roemen
3 min readOct 15, 2008

--

Gina Trapani’s nieuwe boek: Upgrade your life is NU te koop en gratis te downloaden! Lui als ik ben kopieer en plak ik hieronder gewoon het voorwoord dat ik mocht schrijven voor de Nederlandse editie van dit boek:

“Als kind kon ik me belachelijk goed concentreren. Bij het spelen of lezen zat ik in een fractie van een seconde in ‘The Flow’ (Mihaly Csikszentmihalyi: Finding Flow. Basic Books 1998). En wat een heerlijk gevoel was dat, extreme concentratie en focus tilden me uit boven de wereld om mij heen en ik ging helemaal op in wat ik aan het doen was. Je kon een kanon naast mij afschieten en ik ging onverstoord verder.

Waar ik ook vrij goed in werd was rotklussen snel uit de weg werken zodat ik weer aan de slag kon met de leukere dingen des levens. Eerst even snel (maar wel goed) huiswerk maken en kamer opruimen en dan naar buiten, naar mijn vriendjes.

Het vinden van de flow en het snel wegwerken van ‘stomme’ klusjes wordt tegenwoordig steeds lastiger. We krijgen steeds meer informatie voor onze kiezen en computers, internet en mobiele telefoons zorgen eerder voor afleiding dan voor tijdbesparing. In New Scientist stond al in 2005 te lezen dat ‘informatiemanie’ je IQ naar beneden haalt met 10 punten. Dat is twee keer zoveel als de impact van marihuana. Information overload, informatievervuiling, e-mailtsunami, Attention Deficit Trait, allemaal termen die de laatste jaren boven komen borrelen en ons het gevoel geven dat er iets goed mis is.

Informatie is macht zeggen ze, maar soms is het ook machteloosheid. Aan informatie is geen tekort meer tegenwoordig, aan aandacht daarentegen wél. Tegen die achtergrond is de opkomst van het fenomeen lifehacking dan ook niet vreemd. In het kort: “Hoe gebruikt u de technologie om slimmer te werken zodat u meer tijd overhoudt voor de dingen die er écht toe doen”. Maar ook: wat voor gewoontes kunt u zichzelf eigen maken zodat u makkelijker in de flow komt en meer plezier hebt in wat u aan het doen bent. Kortom, hoe word u weer een beetje kind?

Losse thema’s als ‘technologie beter leren gebruiken’, persoonlijke effectiviteit en timemanagement zijn al langer in zwang. Onder de paraplu van Lifehacking worden deze verzameld en krijgt u een gereedschapskist aangeboden waaruit u zelf uw optimale mix kan samenstellen. In deze tweede editie van Gina Trapani’s boek komen gedachtetrucs, gedragstips en technische vaardigheden voorbij die u een hoop tijd kunnen besparen en uw werk plezieriger kunnen maken. Van uw hoofd leegmaken via het beschermen van uw aandacht naar het stroomlijnen en automatiseren van alledaagse taken en het beheerst gebruiken van e-mail, mobiele telefoon en internet.

De eerste editie van dit boek heeft mij geholpen om weer vaker dat kind van vroeger te zijn, op te gaan in mijn werk en ervan te genieten en na een productieve dag voldaan en met een leeg hoofd van de avond te genieten. Dat wens ik iedereen toe!

Van de tweede editie is de Nederlandse versie zojuist verschenen. Ik zeg bewust niet ‘vertaling’ want de auteurs van de eerste Nederlandse lifehacking website, Lifehacking.nl hebben een flinke steen bijgedragen aan dit boek. Een aantal typisch Amerikaanse hacks die in Nederland niet werken is geschrapt en zo’n 10–15% van dit boek bestaat uit bijdragen van de bloggers van Lifehacking.nl.”

Het boek is hier gratis down te loaden. Of bestel het op managementboek.nl [aff] of Bruna.nl.

Originally published at Sanne Roemen.

--

--

Sanne Roemen

Facilitator / trainer van Co-Creatie voor duurzame ontwikkeling. Muziekverslaafd.