Onderwijs van de toekomst!

Omdat jongeren het verdienen helemaal zichzelf te durven zijn

sebastian oldenzeel
3 min readNov 14, 2017

‘Wat zou jij doen als geld, tijd en energie geen rol speelden?
Dan zou ik de ideale middelbare school ontwerpen en oprichten…’

MIJN ‘WAAROM?’

Volgens Simon Sinek is het antwoord op de vraag ‘Waarom?’ hetgeen dat zo inspireert. Waarom doen we iets? Waar geloven we in dat ons aanzet tot actie?

Ik ben altijd al meer geïnteresseerd geweest in de glinstering in iemands ogen dan de woorden van een verhaal. En het is me duidelijk dat die glinstering van binnen komt. Bevlogenheid doet iemand stralen en dat vind ik mooi.

Dus, waarom doe ik dit?

Ik wil jongeren helpen helemaal zichzelf te durven zijn!

Mijn middelbare schooltijd was uitdagend. Het heeft me daarna 10 jaar en een burn-out gekost om mijn kwetsbaarheid te vinden en te leren die als kracht in te zetten om authentieke zelfexpressie, persoonlijke groei en verbinding met anderen mogelijk te maken.

Om er achter te komen wat ik nou echt vanuit mezelf wil en me niet meer te laten tegenhouden door mijn angsten uit het verleden.

Oftewel: Mezelf te durven zijn! En dat te laten zien.

Dat wil ik graag delen met middelbare scholieren van nu!

Ik wil me laten leiden door mijn bevlogenheid. Oftewel: wat ik wél wil. En niet door mijn angsten voor de mening van anderen en negatieve reacties: wat ik níet wil.

Als ik me veilig voel durf ik te laten zien wat ik echt denk en voel. Dan durf ik kwetsbaar te zijn. En voor de volle honderd procent te gaan voor wat ik wil.

Oftewel: dan durf ik helemaal mezelf te zijn.

HOE?

Ik geloof dat ‘mezelf durven zijn’ te leren is. Waarom? Omdat ik dat zelf heb ervaren het afgelopen jaar. En ik denk dat het sneller en makkelijker kan dan door zeventien jaar te worstelen en een burn-out te doen. Namelijk door:

De rol van persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs belangrijker te maken

Ik geloof dat de juiste omstandigheden en begeleiding jongeren en zelfs kinderen kunnen helpen om deze levensinstelling al veel jonger te oefenen en ontwikkelen.

De hamvraag is dan natuurlijk:

‘Hoe moet de rol van persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs er uitzien?

WAT?

Dit ga ik onderzoeken door in het onderwijs voorbeelden te zoeken van succesvolle antwoorden op deze vraag. De kennis en inzichten die ik gaandeweg opdoe, ga ik delen en gebruiken om op termijn hopelijk ‘de ideale middelbare school’ te ontwerpen en oprichten.

In dit proces heb ik een paar richtlijnen:

1) ‘Niet alleen woorden maar ook daden.

Naast schrijven wil ik het goede voorbeeld geven door in dit project mezelf te durven zijn en laten zien, en zo hopelijk positief te inspireren.

2) Avontuur.

Ik ga iets (voor mij) totaal nieuws doen. Dus ik wil leren door te doen, fouten te maken en daarvan te genieten.

3) Samen sterker.

Mijn perspectief is er maar één. Alle input, positief en negatief is voor mij een kans om te leren en dus van harte welkom!

Ik kan en wil dit niet alleen doen. Dus wil ik jou vragen: doe je mee?
Druk op ‘follow’, geef ‘claps’ en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

--

--