AWS Solutions Architect-Associate Sertifika Sınavına Nasıl Çalıştım?

Şebnem Aydın
4 min readMar 24, 2020

AWS Solutions Architect-Associate Sertifikamı Linkedin üzerinden paylaşınca bir kaç kişiden serüvenim hakkında sorular aldım. Bunun üzerine ben de hazırlanma sürecimi sizlerle paylaşmak istedim.

Genel olarak; nasıl çalıştım, hangi kaynakları kullandım, sınav nasıldı…gibi sorulara cevap vermiş olacağım. Arada da kullandığım kaynakları linkleyeceğim.

Bildiğiniz gibi Amazon’un Solutions Architect-Associate sertifikası cloud tarafında şu an en popüler sertifikilardan birisidir. Ben de bu alana yaklaşık 1 yıl önce geçiş yaptığım için hem cloud’u daha iyi anlamak hem de yaptığım işe eğer katabilmek adına bu sertifikayı almaya karar verdim.

Sınava yaklaşık 2,5–3 ay kadar çalıştım. ilk zamanlarda çok sıkı çalışmıyordum ama özellikle sınava iki hafta kala bulduğum her boşlukta çalıştım diyebilirim. Yazarak çalışmayı sevdiğim için de 2 defter bitirdim :) Bu arada sınav rezervasyonunuzu çalışmaya başladıktan kısa bir süre sonra yapın bence. Çünkü sizi etkili ve sıkı çalışmaya sevk ediyor. Hatta daha kısa bir süre içerisinde sertfikayı alabilirsiniz. Öbür türlü iş ciddiye binmediği için çok vakit ayırmak istemiyorsunuz. Yani en azından bende öyle oluyor. Bu arada security ve network gibi alanlarda temel konseptleri bilmezseniz de sertifikayı alma süreniz uzayabilir. Çünkü Aws üzerinde çalışmayı şunun gibi düşünün; on-premise’deki her şeyinizi oraya taşıyıp kendi sistem odanızı ve network altyapınızı hazırlayıp bunların güvenliğini sağlamalısınız. O yüzden bu konseptleri bilmek önemli.

Peki, çalışırken hangi kaynakları kullandım? Öncelikle bu sınava hazırlanmayı düşünen herkesin bildiğini düşündüğüm Acloudguru.com sitesinde yer alan dersi aldım ama kendi siteleri üzerinden satın almadım. Aynı dersi udemy üzerinde kurs olarak hazırlamışlar. Ben de onu aldım çünkü fiyat olarak çok daha uygundu. İçerik olarak kendi sitelerinde yer alandan belki biraz farklı olabilir. Farktan kastım kendilerinin sağladığı bir laboratuvar ortamı veya daha fazla egzersiz vs. vardır. Yani içerik olarak aşağı yukarı aynıdır diye düşnüyorum. Kurs toplamda yaklaşık olarak 14 saatlik video içeriyor. Video uzunlukları maksimum 20 dakika olabiliyor. Başlamak için gayet başarılı bir ders fakat yeterli değil kesinlikle. Adamın her video sonunda summary olarak verdiklerinin önemli olduğunu düşünüyorsunuz sadece ama öyle değil :) Söylediği hemen hemen her şey önemli aslında. O yüzden ona göre dinleyip not almak gerekiyor. Oradaki laboratuvar uygulamalarını yaptım (Free-tier kapsamında). Labları yapınca tahmin edeceğiniz gibi anlatılanlar çok daha kalıcı oluyor. Lablardan sonra muhakkak yaptıklarınızı silin yoksa ay sonunda bir fatura ile karşılaşıp şaşırabilirsiniz çünkü free-tier’ın sunduğu özellikleri ve kullanım sürelerini aşabiliyorsunuz.

Bu kursu bitirdikten sonra kursun başında öğrendiklerimi unutmuş gibi hissediyordum ki bu gerçekten çok kötü bir his. Şöyle ki; konseptleri biliyorsunuz ama servis isimleri yok :D Ama düşünüce çok normal çünkü mesela snowball’u, Lambda’yı ve daha bir çok AWS servisini ilk defa duymuşum :D Sonrasında bu histen kurtulmak için Youtube üzerinde denk geldiğim freeCodeCamp.org’in 10 saatlik bir dersini izledim. Evet, 10 saatlik tek video! Süratle onu bitirdim. İzlerken yine lab uygulamalarını yapmaya çalıştım ve derslerin sonunda yer alan cheat sheetlerin hepsini yazdım. Dersin sonunda artık soru çözmeye hazırdım.

Baya bir soru çözdüm ki çözmek gerekiyor. Çünkü sınavın derslerden çok daha fazlası olduğunu sorularla anlıyorsunuz. Ama bolca soru çözerseniz çok rahatlıkla sınavı geçersiniz. Bunun için iki kaynak kullandım. Birincisi Whizlabs.com sitesinde yer alan practice testleri (7x65 soru ve konulara özel testler) çözdüm. Çok başarılı denemeler ve çok şey öğreniyorsunuz çünkü çözümlerini detaylı bir şekilde anlatmışlar. Aklıma takılan her soruyu işaretleyip test sonunda hem onları hem de yanlışlarımı detaylı bir şekilde gözden geçirdim.

İkinci olarak da Udemy’de yer alan ve 6 sınavdan oluşan dersi çözdüm. Burası Whizlab’a göre biraz daha zor (soruların bazıları uzun) gelebilir ama kesinlikle çözün. Çözümler yine çok detaylı bir şekilde hazırlanmış. Hatta sınavı hazırlayan adamın web sitesinde çok güzel ve detaylı cheat sheet’ler var. Havada kalan kısımları burası tamamladı diyebilirim. Ayrıca yine sitesinde işinize çok yarayacak karşılaştırma tabloları var. Benzer servisleri karşılaştırmış. Örneğin Database servislerini; Aurora, redshift, DynamoDB ve RDS karşılaştırması. Bu sitenin yanında takıldığım konularda AWS Dokümanlarını (https://docs.aws.amazon.com/index.html )okudum. Aradığınız her şeyin cevabını bu dokümanlarda bulabilirsiniz çünkü tüm servislerle ilgili bilmeniz gereken tüm detaylara (user guide, developer guide, senaryolar vs) yer verilmiş.

Peki, sınav nasıldı?

65 soru için 130 dakikanız var. Süre bana çok çok yeterli geldi, rahat rahat cevapladım. Birkaç sorunun şıkları birbirine çok yakındı ve bunlar da üst üste gelince beni baya germişti ama işaretleyip sınav sonunda dönüp tekrar baktım; sakince tekrar düşünüp soruda asıl istenene göre (best performance, cost efficient, reduce cost, most secure gibi) en mantıklı geleni işaretledim. Bu arada sınavı 1000 üzerinden 875 ile geçtim. AWS, sorular ifşa olmasın diye sınav sonucunuzda pek bir şey göstermiyor. Sadece hangi domainleri ne kadar yüzde ile yaptığınız bilgisi yer alıyor. Son olarak sınava yukarıdaki kaynaklardan çalışırsanız öyle süpriz bir konu çıkacağını sanmıyorum. Ben sadece egress IGW’nin çıkmasına şaşırmıştım galiba :) Bir de şıklarda yer alan ama dersler adı geçmeyen bir iki servis adı (AWS Shield (DDoS servisi), AD connector gibi) şaşırtabilir. Sınavda konu dağılımı var mıydı? Bence pek yoktu, her şeyi yedirip öyle sormuşlar gibiydi. Ama ağırlıklı olarak tabi ki bu konuları vardı; VPC, S3, Database Servisleri, EC2.

Umarım sınava girmeyi düşünenlere yardımcı olabilmişimdir.

--

--