“Üniversiteyi kazandım, sırada ne var?”

Sinan ODAK
4 min readSep 4, 2018

--

Üniversiteye Geçiş

Merhabalar,

Lise ve üniversite öğrencilerini yakından gözlemleyen ve öğrencilerle ilgilenen biri olarak sizlere üniversite öğrenciliği döneminde neler yapabileceğinizi, esasında farkında olmadığınız birçok fırsatın içine daldığınızı anlatacağım mini (pek mini olmadı) ve net bir blog paylaşacağım.

1. Farklı bölümlerden insanlarla tanışmak

Her bölümden öğrenci ve hocalarla tanışmalısınız. Her biri sizin potansiyel ortağınız, iş arkadaşınız, mentorünüz belki de yatırımcınız… Kendi işinizi kurmak istediğinizde oluşturacağınız takımı, eğer yeterli network oluşturmuşsanız direkt okul arkadaşlarınızdan bile oluşturabilirsiniz. Tüm hocalarınıza ilgili her konuda düzgün bir emaille danışabilirsiniz.

2. Bölüm dışı derslere girmek

Şahsen 18–19 yaşında birinin gerçekten ne istediğini tam olarak bilerek tercih yaptığını düşünmüyorum. Bu yaşlarda “40 yaşında şu işi yapacağım” gibi cümleler kurma zorunluluğunuz da yok. Sizin hayatınız, istediğiniz bölümde okur, istediğiniz işi yapabilirsiniz. Yerleştiğiniz bölüm haricindeki bölümlerin derslerine girerek ilgi alanınızı bulmanızı mutlaka öneriyorum. “Ben hukuk okuyorum ya ne işim var programlama dersinde?” demeyin, deneyin. İlgi alanınızı bulmak için sağa sola saldırın, bol bol kendinizi deneyimleyin, bir şey kaybetmezsiniz.

3. Öğrenci kulüplerinde aktif rol almak

Muhtemelen en hassas olduğum konu. Size yüzlerce hatta binlerce öğrenciye etki edebileceğinizi, birbirinden kıymetli sayısız insanla tanışabileceğinizi, paha biçilemez yetkinlikler kazanabileceğinizi söylesem ilginizi çeker mi?

Çekiyorsa okul dönemi başlar başlamaz ilgi alanınızda olan 1–2 öğrenci kulübüne üye olun, yönetim kurulu ile tanışın, belki ilk zamanlarda sadece katılımcı olarak katılabilir, sonrasında kulüplerle aktif rol alabilirsiniz. Yapacağınız hiçbir staj bu kulüplerdeki deneyiminiz kadar kıymetli olmayacaktır. Abartmıyorum…

Daha önce kulüplerin önemi hakkında bir blog yazmıştım. Buradan ulaşabilirsiniz.

4. Staj yapmak

Üniversitelerde zorunlu staj uygulaması var. Yok staj dosyası yok danışman hocan stajını onaylayacak bilmem ne. Hayatımda gördüğüm en anlamsız uygulama, hiçbir dayanağı yok. Zorunlu stajlarınız dışında mutlaka ama mutlaka farklı alanlarda staj yapın. Farklı olmasına özen gösterin ki kendinizi bu alanlarda deneyimleyebilesiniz. Bölümünüzle alakasız olabilir, dert değil. Kurumsal şirket mi startup mı? Diye sormayın. It depends on you! Her ikisini de deneyin. İyi — kötü yok. Size uygun olan var. Ama startuplar bi farklı be…

5. Mentörlük yapmak

Hangi bilgimle mentorlük yapabilirim ki? Diye soracaksınız. Henüz sizin bilgi birikiminize sahip olmayan, kendini geliştirmek isteyen binlerce insan var. Bunlar sadece üniversiteli değil liseli de olabilir. Lütfen vaktinizin bir bölümünü bu öğrencilere yardım ederek, yol göstererek geçirin. İnanın bu sizi de geliştirecek ve daha da önemlisi kendinizi o kadar mutlu hissedeceksiniz ki! Yardım etmek, destek olmak harika bir his.

6. Yabancı Dil

İngilizce öğrenin. Öğrenmeden mezun olmayın. 3. dil olarak acaba Çince mi Rusça mı öğrensem diye düşünmeyin, önce bi İngilizceyi halledin please! Ulaşabileceğiniz neredeyse tüm kaynaklar İngilizce. Google’daki kaynakların %51'i İngilizce, gerisini siz hayal edin.

7. Gündemi takip etmek

Dersler, vizeler, finaller. Üniversiteyi bundan ibaret sanmıyorsunuz diye tahmin ediyorum. Gündemde neler oluyor, hangi ülkede ne fırsatlar var, hangi teknolojiler trend vs vs. Kısacası dünyada neler döndüğünü gerçekten anlamaya çalışın. Sadece bulunduğunuz ülkeye bağlı kalmayın. Sizin derdiniz dünya, sadece bulunduğunuz semt, il, ülke değil. Haber sitelerini, blogları takipte kalın. Sadece her gün Medium’da birkaç makale okuyup, Webrazzi’de gündemi takip etseniz bile şimdilik kafi. Youtube’da bile onlarca kanal bulabilirsiniz. Günde sadece 2 saat ayırın yeter.

8. Online eğitim

Okulda alacağınız eğitimin yetersiz olacağının farkındasınız değil mi? Ya da okulda aldığı eğitimin 21.yy ‘a uygun eğitim olduğunu sanan var mı?
Udemy, Coursera, Edx, Udacity gibi birçok online eğitim platformu var. Ücretsiz dersler de bulabilirsiniz. Hepsine göz atın, kaldırabileceğiniz dersler alın.
Düşünsenize, online olarak Stanford University’deki bir profesörden ders almak varken neden almayasınız? Ya da neden üniversiteye gidesiniz diye soracağım da sormak istemiyorum…

9. Blog yazmak

Çok basit, ilgi alanınız neyse bu konuda blog yazın. İlla bir konuda uzman olmanıza gerek yok. Bundan 3–5 yıl sonra geriye baktığınızda birçok içerik oluşturduğunuzu göreceksiniz ve inanın bu içeriklerden binlerce kişi ve siz de faydalanacaksınız.

10. Konferanslar

Keyword: Kendini deneyimlemek.
En ilgisiz konferanslara, eğitimlere bile gidebilirsiniz. Tabii b*kunu çıkarmamak gerek. Burada amaç ilgini çekebilecek alanları bulmak. Abartıp sürekli o konferans benim bu konferans senin moduna girmeyin. Bu konferanslara katılıp sadece dinleyici olmayın, mutlaka katılımcılarla tanışın, sohbet edin. Hatta gönüllü bile çalışabilirsiniz. Yurt dışı konferansların her birinde bu imkan var. Keza yurt içi konferanslarda da.

11. İletişim

Her ne iş yaparsanız yapın, her ne bölümden-üniversiteden mezun olursanız olun, iletişiminiz güçlü değilse muhtemelen sürekli tökezleyeceksiniz. Email atmayı bilmeyen, konu başlığına email yazan ya da gecenin bir vakti selam bile vermeden Whatsapp’tan soru soran, telefon açan onlarca insan tanıyorum. İletişiminizi güçlendirmelisiniz. Bu sadece birebir ilişkilerde değil, sosyal medyalarınızı bile bu doğrultuda güçlendirmeli, takipçilerinizle, arkadaşlarınızla olan ilişkileri iyi yönetmelisiniz, kendinizi en iyi şekilde ifade etmelisiniz.

12. Eğlenmek

Sonuçta 1 kez yaşama hakkımız var. Bu hakkı iyi kullanmak gerek. Keyif almadığınız hiçbir şey yapmayın. Eğlenmeyi, gülmeyi, sevmeyi, arkadaşlıklar kurmayı ihmal etmeyin. Ben fazla işe güce bulaştığım için partileme imkanım olmadı ama bundan da mahrum kalmayın :)

Söyleceklerim bu kadar. Yazım hatalarım varsa affola, informal bir blog yazmak istedim. Bana herhangi bir sorunuz olur, tanışmak isterseniz Instagram ya da Twitter üzerinden iletişime geçebilirsiniz @sinanodak

See you! ✌️

--

--

Sinan ODAK

Founder of The Slash, ModaHayat, Co-founder of DashMon, I am Coding Studio