En uge med Nexus 6P

Søren Hugger Møller
5 min readDec 6, 2015

--

Nu er det efterhånden er ugen siden, jeg modtog min Nexus 6P og det må være på tide at jeg kommer med nogle umiddelbare tanker om telefonen.

Størrelsen

Noget af det jeg var mest nervøs ved, ved at købe Nexus 6P var størrelsen. Det er noget af en moppedreng med en skærm på 5,7". Jeg har været vældig glad for min Nexus 5 med en skærm på 4,95". Den lå godt i hånden og kunne, med min håndstørrelse, betjenes med én hånd, uden de store problemer.

Derfor var jeg egentlig også overbevist om, at jeg ikke skulle have en større telefon. Og jeg havde faktisk regnet med, at min næste telefon skulle være en Nexus 5X. Men den skuffede mig simpelthen for meget, da de endelige specifikationer endelig kom frem (hovedsagtligt max. lagerplads på 32GB).

Så jeg endte med Nexus 6P i 64 GB-udgaven. Og wow!

Jeg har vænnet mig overraskende hurtigt til størrelsen. Allerede den første dag jeg havde den, gik der ikke lang tid før min Nexus 5 virkede fjollet lille og gammeldags i forhold til min nye darling.

En stor skærm giver bare en federe oplevelse. Det kan man simpelthen ikke komme udenom. Det er en helt anden oplevelse at læse længere artikler på 6P’eren i forhold til 5'eren. Og det er ikke mindst en meget bedre oplevelse end min utroligt klodsede iPad 4, som jeg ellers har brugt til læse-device hidtil.

En-håndsbetjening er naturligvis en udfordring. Selvom jeg godt kan præstere visse handlinger med bare én hånd, så er det klart mest komfortabelt at bruge begge hænder — ikke mindst når man fx bumler rundt i fx Københavns Metro. Men det er indtil videre ikke noget der har generet mig i alarmerende grad. De tilfælde hvor jeg kun har haft en hånd til rådighed, har jeg kunnet klare hvad jeg skulle uden dramatik, trods den lidt uhandy størrelse.

Nexus 6P i min (nogenlunde store) hånd. Taget med Nexus 5. Foto: Søren Hugger Møller

Endvidere har det heller ikke været noget problem for mig at have den større telefon i bukselommen. Det kan mærkes at den er større, men det har ikke påvirket min bevægelighed og komfort i større grad. Jeg har dog bl.a. stadig til gode at cykle længere med den i lommen.

I forlængelse af snakken om telefonens størrelse vil jeg også lige nævne, at den har en virkelig god vægt. Den er lidt tung, men ikke for tung. Lige tilpas. Den føles som et stykke solidt kram — noget den generelle metal-og-glas-feel naturligvis også er medvirkende til.

Så konklusionen på spørgsmålet om størrelsen må nok være, at fordelene så absolut opvejer de ulemper der er.

Fingeraftrykslæser

En af de absolut fedeste features — som den i øvrigt deler med lillebrodern 5X — er fingeraftrykslæseren, Nexus Imprint. Det er første gang jeg har haft et produkt af nogen art med fingeraftrykslæser, og nøj, hvor er det fedt! Jeg har som sagt ikke noget sammenligningsgrundlag, men jeg er dybt imponeret over præcisionen og hurtigheden af Nexus-fingeraftrykslæseren. Det tager millisekunder, og jeg skal være meget upræcis med fingeren før det ikke virker.

Placeringen bag på telefonen synes jeg også fungerer rigtig godt. Denne placering er af nogle blevet kritiseret, da den jo ikke er tilgængelig når telefonen ligger på bordet eller sidder i en holder i bilen. Sidstnævnte vil jeg undlade at kommentere, da det ikke er et scenarie, jeg har prøvet. Men med hensyn til at have telefonen liggende på bordet, så er det jo helt korrekt, at fingeraftrykslæseren her ikke er tilgængelig.

Det betyder at telefonen skal samles op fra bordet, før den kan låses op med fingeraftryk (du kan stadigvæk bruge tænd-knappen og pinkode/mønster mens den ligger på bordet). Det har jeg ikke oplevet som et problem. Når jeg har behov for at låse min telefon op, har jeg typisk også behov for at holde den i hånden efterfølgende, da jeg typisk skal foretage mig et eller andet på den. Man kan selvfølgelig argumentere med, at jeg bliver nødt til at samle den op, og derfor er gør jeg det altid. Det er lidt hønen og ægget, og begge ting har sikkert noget at skulle have sagt. Men min Nexus 5 låste jeg i hvert fald også sjældent op uden at have samlet den op først. Og indtil nu har jeg slet ikke oplevet fingeraftrykslæserens placering som et problem — den sidder helt perfekt i forhold til pege- og langefinger når telefonen holdes i hånden.

Batteri

Jeg kan ikke mindes at jeg har haft en smartphone, som jeg ikke var nødt til at lade op i løbet af dagen. Sådan er det ikke med Nexus 6P! Den holder uden problemer strøm fra morgen til sengetid (7:30-23-ish). Det er ganske vist uden et helt enormt brug, men i hvert fald med podcastlytning morgen og eftermiddag, lidt tilfældig Facebook og Twitter og browsing i løbet af dagen, og muligvis endnu mere Facebook, Twitter og læsning om aftenen.

Det er ikke lykkedes mig at få den til at holde mere end en dag — jeg lader den altså op hver nat, men det er sådan set også rigeligt.

De to nye Nexus-telefoner har som noget nyt droppet Micro-USB til fordel for det nye USB Type C-stik, som bl.a. kan vendes på begge leder (som det også kendes fra Apples Lightning-stik i iPhone). Den medfølgende lader er desuden af en særlig turbotype, hvilket betyder, at den lader telefonen ekstra hurtigt op. Så selv hvis det skulle blive nødvendigt, at lade telefonen op i løbet af dagen, så kan det ske relativt hurtigt.

USB-C betyder naturligvis at alle gamle kabler ikke længere kan anvendes, ligesom man nok ikke skal regne med lige at kunne låne en oplader alle steder. Til gengæld følger der, foruden en USB-C-oplader, også en USB-A-USB-C-kabel med, som man kan bruge med computere og alle gængse USB-stikkontakt-adaptere.

Jeg har også bestilt et par Micro-USB til USB-C-adaptere, men den har jeg endnu ikke modtaget, så om de fungerer fornuftigt ved jeg endnu ikke.

Kamera

Jeg har indtil videre kun brugt kameraet ganske lidt, så jeg har ikke så meget klogt at sige om det endnu. Men alle andre siger jo at det er fremragende, og noget af det bedste der hidtil er set i en Android-telefon.

Jeg skriver sikkert noget nærmere om det, når jeg på et tidspunkt har fået leget lidt mere med det. Men herunder er lige et eksempel på et billede taget med Nexus 6P i relativt dunkel belysning. Fotolys og HDR+ er i brug.

Bed Head fra http://www.woomen.co.za/. Taget med Nexus 6P — Fotolys og HDR+ i brug. Foto: Søren Hugger Møller

Tilføjet 13. december 2015: Jeg har desværre været så uheldig, at bagside-glasset på min Nexus 6P er revnet. Helt uden at have lidt overlast. Det er en kendt fejl, som Huawei nægter at anerkende. Jeg har skrevet lidt nærmere her.

--

--

Søren Hugger Møller

1,5x-lyttende podcastfan. Skriver nyhedsbrev om podcasts & podcasting: https://spiri.dk/nyhedsbrev/ . Podcasting og digitale medier hos @Radio24syv.