چگونه خرید آنلاین ایمن تری داشته باشیم

techilla
4 min readSep 13, 2020

دلایل بسیار زیادی برای خرید کردن به صورت آنلاین وجود دارد. تخفیف‌ها و پیشنهادات فروش فوق العاده، حق انتخاب گسترده از میان میلیون ها کالا، عدم نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه ها و ارسال سریع و ایمن کالا ها از این موارد است. در حال حاضر مصرف کنندگان از طریق خرید آنلاین آسان ترین و راحت ترین تجربه خرید را خواهند داشت.

ولی در هر حال خرید آنلاین نیز یک روی تاریک دارد و آن کلاهبرداری است. نیمی از جرایم سایبری در سال ۲۰۱۹ مربوط به خرید های آنلاین بوده است. البته شما نباید نگران این آمار ها باشید و دور خرید آنلاین را به کلی خط بکشید. در ادامه نکاتی خاطرنشان می‌شود که با عمل کردن به آنها میتوانید تجربه خرید آنلاین بهتر و ایمن تری داشته باشید.

خرید از وب سایت های شناخته شده و معروف

همیشه تا حد ممکن سعی کنید از وب سایت های معتبر و شناخته شده خرید کنید مثلا دیجیکالا. قبل از خرید حتما آدرس سایت را چک کنید. بسیاری از کلاهبرداران با ثبت دامنه های متفاوت از همان آدرس وب سایتی دقیقاً مشاوره سایت اصلی طراحی می کنند. در این سایت ها معمولاً تخفیف و پیشنهادات وسوسه کننده قرار می گیرد تا کاربران ترغیب به خرید شوند.حتماً در شبکه های اجتماعی تجربه خرید کاربران دیگر را مطالعه و بررسی کنید.

ایمنی وب سایت را چک کنید

به هیچ عنوان از سایتی که فاقد SSL است با کارت بانکی خود خرید نکنید. آدرس سایت های دارای گواهی با HTTPS شروع می شود و همچنین در کنار آدرس یک علامت قفل وجود دارد. در حال حاضر تقریباً SSL در تمامی وب سایت ها فعال بوده و به یک استاندارد تبدیل شده است به طوری که حتی وبسایت های فاقد گواهی SSL نا ایمن تلقی می کند.

فقط اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وبسایت قرار دهید

هیچ سایت خرید آنلاینی برای انجام سفارش شما نیاز به کد ملی و یا تاریخ تولد شما ندارد پس اگر وب سایت این اطلاعات را از شما درخواست کند بهتر است که قید خرید از آن را بزنید. اگر این اطلاعات در اختیار سایت قرار بگیرد مطمئناً کارهای بسیاری می تواند با این اطلاعات انجام دهند. پس حداقل اطلاعات ممکن را در اختیار وبسایت ها قرار دهید.

از پسوردهای قدرتمند استفاده کنید

درصد بسیار زیادی از کاربران هرگز پسورد خود را در طولانی مدت تغییر نمی دهند و یا از پسورد های ساده و قابل حدس زدن استفاده می کنند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید باید بدانید که اولین سد دفاعی شما در برابر کلاهبرداری در خریدهای آنلاین استفاده از پسورد های قدرتمند و غیر قابل حدس زدن و تغییر دوره ای آنهاست. تا حد امکان سعی کنید از پسوردهای متفاوت برای سایت های مختلف استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید که به خاطر سپردن تعداد زیادی پسورد پیچیده برای شما سخت و یا غیر ممکن باشد می توانید از نرم افزارهای مدیریت پسورد مانند 1Password استفاده کنید. این ابزار ها پسورد ها را ساخته و ذخیره می کنند و در موقع مورد نیاز آنها را وارد می کند بنابراین شما نگرانی از بابت پسوردهای خود نخواهید داشت.

وای فای خود را ایمن کنید

اگر از طریق اینترنت وای فای در یک مکان عمومی مانند کافی شاپ در حال خرید کردن به صورت آنلاین هستید، حتماً باید از یک VPN برای ایمن کردن شبکه استفاده کنید. VPN با رمزنگاری و تونل کردن ترافیک اینترنت شما، اطلاعات شما را از سایر کاربران شبکه مخفی میکند.

البته به هیچ عنوان از وی پی ان های رایگان برای این کار استفاده نکنید زیرا آنها نه تنها ترافیک شما را ایمن نخواهند کرد بلکه اطلاعات شما را در اختیار سایر افراد قرار خواهند داد. بنابراین خرید وی پی ان ایمن و باکیفیت را در اولویت قرار دهید.

کامپیوتر خود را ایمن کنید

معمولاً کلاهبرداران اینترنتی منتظر شما نمی مانند تا اطلاعات خود را به آنها بدهید در اکثر موارد آنها از ابزارهای مانند بدافزارها برای این کار کمک می‌گیرند. برای جلوگیری از آلوده شدن به بدافزار ها حتماً نرم افزار آنتی ویروس خود را به صورت مرتب به روز رسانی کنید.

ولی بهترین ابزارها و معمولاً مجموعه های امنیتی هستند که علاوه بر نرم افزار آنتی ویروس شامل آنتی اسپم، آنتی فیشینگ و فایروال نیز هستند. البته توجه داشته باشید که نصب کردن این نرم افزارها به تنهایی کافی نبوده و حتماً همیشه باید این ابزار ها به روز باشد تا بتوانند به درستی بدافزارهای تازه را تشخیص دهند.

--

--