فرق بین دامنه و URL چیست؟

Esmaeil
2 min readJul 17, 2023

نام دامنه چیست؟

نام دامنه رشته ای از متن است که به یک آدرس IP حروف عددی نگاشت می شود و برای دسترسی به وب سایت از نرم افزار مشتری استفاده می شود. در زبان انگلیسی ساده، نام دامنه متنی است که کاربر در پنجره مرورگر تایپ می کند تا به یک وب سایت خاص برسد. به عنوان مثال، نام دامنه Google “google.com” است.

آدرس واقعی یک وب سایت یک آدرس IP عددی پیچیده است (به عنوان مثال 192.0.2.2)، اما به لطف DNS، کاربران می توانند نام های دامنه انسان پسند را وارد کرده و به وب سایت هایی که به دنبال آن هستند هدایت شوند. این فرآیند به عنوان جستجوی DNS شناخته می شود.

چه کسی نام دامنه را مدیریت می کند؟

نام‌های دامنه همگی توسط ثبت‌های دامنه مدیریت می‌شوند که رزرو نام دامنه را به ثبت‌کنندگان واگذار می‌کنند. هر کسی که بخواهد یک وب سایت ایجاد کند می تواند یک نام دامنه را با یک ثبت کننده ثبت کند و در حال حاضر بیش از 300 میلیون نام دامنه ثبت شده وجود دارد.

تفاوت بین نام دامنه و URL چیست؟

یک منبع یاب یکنواخت (URL)، که گاهی اوقات آدرس وب نامیده می شود، حاوی نام دامنه یک سایت و همچنین اطلاعات دیگری از جمله پروتکل و مسیر است. به عنوان مثال، در URL ‘https://cloudflare.com/learning/'، ‘cloudflare.com’ نام دامنه است، در حالی که ‘https’ پروتکل و ‘/learning/’ مسیر یک صفحه خاص در تارنما.

نام دامنه شامل چه قسمت هایی است؟

نام های دامنه معمولاً به دو یا سه قسمت تقسیم می شوند که هر کدام با یک نقطه از هم جدا می شوند. وقتی از راست به چپ خوانده می‌شود، شناسه‌ها در نام‌های دامنه از عمومی‌ترین به خاص‌ترین تغییر می‌کنند. بخش سمت راست آخرین نقطه در نام دامنه، دامنه سطح بالا (TLD) است. اینها عبارتند از TLDهای “عمومی” مانند “.com”، “.net” و “.org” و همچنین TLDهای خاص کشور مانند “.uk” و “.jp”.

چگونه یک نام دامنه را ایمن نگه داریم

هنگامی که یک نام دامنه توسط یک ثبت کننده ثبت شد، آن ثبت کننده مسئول است تا زمانی که دامنه آنها در شرف انقضا است به ثبت کننده اطلاع دهد و به آنها فرصتی برای تمدید بدهد و اطمینان حاصل کند که نام بررسی دامنه خود را از دست نمی دهد. در برخی موارد، ثبت‌کننده‌ها نام دامنه منقضی شده کاربران خود را با دامنه‌ها به محض انقضا و سپس فروش مجدد آن‌ها به ثبت‌کننده اصلی با قیمت گزاف، به دام می‌اندازند. انتخاب یک ثبت کننده صادق و قابل اعتماد برای جلوگیری از این نوع اعمال غارتگرانه مهم است.

--

--