روانشناسی تربیتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

Tfoorooghi
3 min readJul 29, 2023

روانشناسی تربیتی به مطالعه و بهبود یادگیری انسان در طول عمر و در هر شرایطی که اتفاق می افتد اختصاص دارد.

چنین تنظیماتی نه تنها شامل مدارس، بلکه محل‌های کار، ورزش‌های سازمان‌یافته، سازمان‌های دولتی و جوامع بازنشستگی نیز می‌شود — هر جایی که انسان‌ها به نوعی درگیر آموزش و یادگیری هستند.

روانشناسی تربیتی به دلیل تمرکز بر درک و بهبود ظرفیت حیاتی انسان برای یادگیری اهمیت دارد

برای یافتن روانپزشک خوب در تهران اینجا کلیک کنید.

در این مأموریت افزایش یادگیری، روانشناسان تربیتی به دنبال کمک به دانش آموزان و معلمان هستند.

تاریخچه مختصری از حوزه
روانشناسی آموزشیهمانطور که در بالا ذکر شد، فیلسوفان اولیه یونان مانند افلاطون و ارسطو به فرایند یادگیری، برای دانش واقعی و اخلاقی توجه داشتند.

با این حال، بعدها در تاریخ بود که روان‌شناسی تربیتی به‌عنوان رشته‌ای به تنهایی و متمایز از فلسفه ظاهر شد.

جان لاک (1632–1704)، فیلسوف بانفوذ بریتانیایی و «پدر روان‌شناسی»، ذهن انسان را به‌عنوان یک تابلوی سفید ( tabula rasa ) توصیف کرد که دانش ذاتی یا ذاتی نداشت، اما فقط از طریق انباشت تجربیات می‌توانست یاد بگیرد.

یوهان هربارت (1776–1841) بنیانگذار روانشناسی تربیتی به عنوان یک رشته متمایز در نظر گرفته می شود. او بر علاقه به یک موضوع به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم یادگیری تأکید کرد.

او همچنین پنج مرحله رسمی یادگیری را پیشنهاد کرد:

مرور آنچه قبلاً شناخته شده است
پیش نمایش مطالب جدید برای یادگیری
ارائه مطالب جدید
ارتباط مطالب جدید با آنچه قبلاً شناخته شده است
نشان دادن چگونگی استفاده مفید از دانش جدید
ماریا مونته سوری (۱۸۷۰–۱۹۵۲) یک پزشک و مربی ایتالیایی بود که با آموزش به کودکان معلول و محروم شروع کرد. او سپس شبکه‌ای از مدارس را تأسیس کرد که با استفاده از رویکرد عملی، چندحسی و اغلب دانش‌آموزان برای یادگیری به کودکان با هر زمینه‌ای آموزش می‌داد.

ناتانیل گیج (1917–2008) یک روانشناس آموزشی تأثیرگذار بود که پیشگام تحقیق در مورد تدریس بود. او در طول جنگ جهانی دوم در ارتش ایالات متحده خدمت کرد و در آنجا تست های استعداد را برای انتخاب ناوبرهای هواپیما و اپراتورهای رادار توسعه داد.

گیج به توسعه یک برنامه تحقیقاتی ادامه داد که برای پیشرفت مطالعه علمی تدریس بسیار مفید بود.

او معتقد بود که پیشرفت در یادگیری به شدت به آموزش مؤثر بستگی دارد و یک نظریه قوی از آموزش مؤثر باید شامل موارد زیر باشد:

فرآیند تدریس
مطالبی که باید آموزش داده شود
توانایی ها و سطح انگیزه دانش آموزان
مدیریت کلاس
موارد فوق تنها نمونه ای از متفکران تأثیرگذار است که در طول زمان به حوزه روانشناسی تربیتی کمک کرده اند.

برای تاریخچه ای عالی و مختصر از روانشناسی تربیتی از افلاطون و ارسطو از طریق رفتارگرایی و سایر جنبش های مدرن، لطفاً به گریندر (1989) مراجعه کنید.

شرح شغل و نقش های یک روانشناس تربیتی
روانشناسان آموزشی معمولاً مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا را در این زمینه کسب کرده اند.

آنها در انواع تنظیمات آموزشی، پژوهشی و کاربردی (به عنوان مثال، K-12، دانشگاه ها، ارتش، و صنایع آموزشی مانند کتاب های درسی و توسعه دهندگان آزمون) کار می کنند.

کسانی که مدرک دکترا دارند اغلب در کالج ها یا دانشگاه ها تدریس و تحقیق می کنند.

آنها دوره های پایه مانند مقدمه ای بر روانشناسی تربیتی و سمینارهای پیشرفته تر مانند اخلاق حرفه ای در روانشناسی تربیتی یا روش های تحقیق در روانشناسی تربیتی را تدریس می کنند .

آنها در مورد موضوعاتی مانند بهترین معیار مهارت های سوادآموزی برای دانش آموزان در آموزش متوسطه، مؤثرترین روش برای آموزش حرفه ای های اولیه در مهندسی و رابطه بین سطح تحصیلات و سلامت عاطفی در بازنشستگان تحقیق می کنند.

روانشناسان تربیتی همچنین در نقش های کاربردی مختلفی مانند مشاوره در مورد طراحی برنامه درسی کار می کنند. ارزیابی برنامه های آموزشی در مدارس یا سایت های آموزشی؛ و به معلمان بهترین روش های آموزشی را برای یک حوزه موضوعی، سطح پایه یا جمعیت، چه دانش آموزان معمولی، چه آنهایی که دارای معلولیت یا دانش آموزان تیزهوش هستند، ارائه دهد.

--

--