Achter-de-schermen-bij-Blendle

Thijmen Klompmaker
6 min readNov 3, 2016

--

Elke maand sturen Roland en ik een achter-de-schermen-bij-Blendle nieuwsbrief de deur uit via email. We vinden het leuk om een samenvatting te geven van wat ons de laatste tijd heeft bezig gehouden bij Blendle. Hieronder vind je nieuwsbrief nummer 5.

Blendle-nieuws

Veel persoonlijk nieuws dit keer! Rick sprak in Noorwegen, Roland schreef over feedback en Jolanda was in Texas aan het bbq’en.

Rick in Noorwegen
Onze productmanager Rick stond deze maand op een gigantisch podium in Noorwegen om te vertellen over het belang van een goede onboarding voor je product. Uiteraard vertelde hij ook over hoe we dat bij Blendle doen. 1000 man (!) hingen aan z’n lippen. Check hier het filmpje.

Blog van Rolo
Roland vindt het belangrijk dat we onszelf constant verbeteren. Hij prentte daarom de tegeltjeswijsheid “the goal is getting better” in ons hoofd. Maar belangrijker nog: hij introduceerde de persoonlijke performance-reviews bij Blendle (een hip woord voor feedback). In deze blogpost lees je wat hij daar precies van leerde.

Talk van Jolo
Jolanda zit deze maand in Amerika, want ze mocht op de Big Android BBQ Texas een uitgebreide talk geven over haar favoriete programmeertaal (RxJava) en hoe ze die toepast in de Blendle-app. Trots!

Interview met…

Hier maak je kennis met de mensen achter Blendle.

Anja is onze Office-manager. Ze zorgt ervoor dat het ons aan niets ontbreekt op kantoor. Plantje hier, lunch daar: noem het op en ze staat voor je klaar. Tijd om haar wat beter te leren kennen!

Iets over mij? Nou, laat ik ermee beginnen dat ik in mijn hoofd nog 24 ben. Dat komt wel goed uit in een jonge omgeving als Blendle. Met mijn kat Chucky woon ik in Eemnes (bij Laren en Hilversum). Mijn belangrijkste eigenschap is denk ik dat ik altijd positief ben. Volgens mij kan positiviteit je overal doorheen trekken en dankzij die instelling ben ik waar ik nu ben. Als je langer met mij omgaat ga je vanzelf ook zo denken.

Ik heb bijna mijn hele leven bij multinationals gewerkt, maar ik ben er nu achter dat werken in een kleiner bedrijf nog leuker is. Begrijp me niet verkeerd, ik heb overal met veel plezier gewerkt (zelfs elf jaar bij één bedrijf) maar bij een ‘kleiner’ bedrijf voel je toch meer betrokkenheid en ben je sámen bezig er iets moois van te maken.

Daarom ben ik blij dat ik nu bij Blendle zit. Ik heb de vacature voor mijn huidige functie drie keer geopend, drie keer weer gesloten, maar uiteindelijk kon ik het door de krachtige vacaturetekst toch niet laten om te reageren.

Wat vind je het leukste aan Blendle?
Heb je even? Het leukste aan Blendle vind ik de ongedwongen sfeer en de vrijheid die we hier hebben. Ik moet nog steeds, na negen maanden bij Blendle, tegen mezelf zeggen dat het oké is als ik om 9.10 uur of om 10.00 uur binnenkom als ik bijvoorbeeld even langs de dokter moet ‘s ochtends. Ook word ik er erg blij van dat iedereen zo behulpzaam is. Niemand is ergens te beroerd voor en daar hou ik van. In mijn functie moet er bijvoorbeeld nog wel eens wat gesjouwd worden en wie ik ook vraag, iedereen helpt mij. De sfeer bij Blendle is erg goed en ik kan echt genieten van de All Hands-meetings waar iedereen elkaar aanmoedigt, motiveert en luistert naar elkaar. Dat is echt supertof.

Wat is het belangrijkste waar je nu mee bezig bent binnen Blendle?
Het belangrijkste is dat iedereen blij is met zijn of haar werkomgeving en de lunch. Maar een groot ‘project’ waar ik nu mee bezig ben, is natuurlijk het Blendle-weekend. De eerste fase van reserveren en inventariseren wie er meegaat is klaar en nu ben ik bezig met de details, dus bijvoorbeeld zorgen dat er eten voor iedereen is (altijd maar dat eten ;-)). Dat is een heel geregel, maar ook de reden waarom ik zo van mijn baan houd.

Favoriete gerecht?
Mijn favoriete gerecht blijft altijd biefstuk met brood (en jus). Met de paplepel ingegoten door mijn oma. Dus als ik niet weet wat ik moet eten, kom ik toch vaak uit op biefstuk met brood. Maar een lekkere spaghetti of fajita’s doen het ook goed hoor.

Met wie binnen Blendle zou je graag een dag willen ruilen en waarom?
Qua functie zou ik niet willen ruilen, want ik doe nu wat ik het liefst doe. Maar het lijkt me wel leuk om keer een dagje zo te denken als Alexander en overal zo’n uitgesproken mening over te hebben. Natuurlijk wel het liefst als hij toevallig in New York zit die dag haha.

#Achterdeschermen

Geheel volgens traditie sluiten we af met kijkje achter de schermen.

Team-Lock-up
Team Workflow (de helden die ervoor zorgen dat alle kranten en tijdschriften elke dag perfect in de Blendle-kiosk belanden) wilden een belangrijk project snel afronden. Daarom besloten ze zichzelf een dag op te sluiten in een vreemd kantoor voor een heuse hackathon. Ras-Rotterdammert Tim had duidelijk wat moeite met werken in hartje 020, maar verder gingen ze als een speer.

Ontbijt op kantoor
Er waren croissants, eieren, potten jam en appels. En dat allemaal om 8 uur ‘s ochtends! Zeker voor herhaling vatbaar. Na het ontbijt hebben we ook nog met zijn allen het kantoor schoongemaakt. Anja was blij :)

Elixir Meetup
Een keer per maand hosten we een Meetup bij ons op kantoor. Deze keer was het de beurt aan Elixir Amsterdam om een uitstapje te maken naar Utrecht. Er waren pizza’s, biertjes, colaatjes en een hoop goede talks!

Presidential Debates
De topnieuwsbrief die onze Amerikaanse redactie elke dag in de VS aflevert staat de laatste tijd natuurlijk vooral in het teken van de verkiezingen. Het enthousiasme van de US-redactie werkt aanstekelijk op de rest: de debatten tussen Donald en Hillary kijken we met z’n allen terug.

Pssst…. Misschien herinner je je uit een van de vorige nieuwsbrieven Ricks vlog nog? Nee? Abonneer je dan hier. Vooral vlog #65 is de moeite waard: daarin krijg je een tour door ons kantoor en vertelt Thijmen wat je kunt verwachten als je langskomt bij Blendle.

Oké, het zit er weer op! Het is klaar. We hopen dat je het leuk vond. Zo niet, laat het dan weten.

Tot snel.

Thijmen en Roland

Wil je de nieuwsbrief zelf ook elke maand ontvangen? Klik dan hier: http://bit.ly/2apIaTL

Nog even de vacatures bekijken, voor jezelf of voor een vriend(in)? Check → blendle.homerun.co

--

--