Ať jsou tvé weby jako břitva

Tomáš Svěrák
3 min readSep 23, 2014

Když mě Jan Řezáč pozval na křest jeho knihy, měl jsem radost. A hned dvojitou. Konečně zaslechnu Honzův smích naživo a konečně vznikla kniha, která by mě nasměrovala dál.

Jsem totiž klasický začínající webdesigner. Lépe řečeno webový grafik, ačkoli zní obojí dost odvážně. K webdesignu jsem se dostal přes HTML. Pak jsem narazil na PHP, u kterého jsem ale zjistil, že s kódováním a programováním dál pokračovat nechci. Objevil se totiž problém s grafickou stránkou webů, čemuž jsem na začátku nevěnoval mnoho úsilí. Vlastně žádné. Díky tutoriarts jsem ale začal zjišťovat, co všechno to obnáší a tak jsem si stáhl photoshop.

Postupem času jsem zkoušel, co všechno photoshop umí. Dělal jsem signatury, bannery a pokoušel jsem se o spaceart. Nejvíc mě ale zaujal webdesign, tomu se totiž věnoval na tutoriarts celý seriál článků.

A tak jsem se dostal do pražského Jazz Docku (tam mě vyděsili skleničkami na whiskey), kde mi Honza podepsal už mou knihu Web ostrý jako břitva. Musím přiznat, že mi kniha udělala velkou radost, vyvedla mě z omylu, uvrhla do depresí a taky posunula dál.

Deset kapitol

Čím víc se o webdesign zajímám, tím míň toho vím. Deset kapitol zase zvětšilo ten oblak vědomostí, ze kterého vím malý kousek. To je už taková klasika, se kterou jsem se smířil.

Kapitoly jsou ale skvěle poskládány jako průběh návrhu webu. Honza nikde nezaběhl do příliš velkých detailů, a tak jsem měl pocit, že kniha je právě ten rozcestník, který ukazuje kam se vydat. Za každou kapitolou je ostatně uveden seznam literatury, po které sáhnout.

“ Měním chaos webů v pevný řád ”

Píše Honza na svém portfoliu. Teď už mění řád i u webdesignerů a zadavatelů. V knize je totiž dobře popsáno, jak pracovat s klienty a poptávkou a jak svou práci odprezentovat. Což ukazuje i na vlastních zkušenostech z praxe. Tyto příklady mi vždy chyběly. Zlatý bludišťák pro Honzu, prosím. ☺

Na druhé straně zase zadavatelům ukazuje, co všechno za návrhem webu stojí, a co je tedy potřeba ohlídat. Mám skoro chuť koupit si knihu druhou, která bude putovat po mých klientech, ale bojím se, že by ji stejně nečetli.

Ostré poznámky

Poznámek je v knize opravdu hodně. Občas zaběhly do větších detailů, jindy mi sypaly sůl do ran. Narážely totiž přesně na věci, ve kterých mám pořádné mezery.

Co jsem ocenil, byly v poznámkách použité QR kódy. Vzít totiž telefon a rovnou se mrknout, o čem se to na dané stránce píše, je super. Sem tam jsou uvedeny i citace od dalších lidí z oboru k dané kapitole. To zas skvěle dokresluje jednotlivou část procesu.

Šťastný konec

Když jsem knihu dostal do ruky, mrkl jsem se na poslední stránku, jak to celé dopadne. ☺ No a ono to na té stránce teprv začíná, protože je už jen na vás a mně, jak si vezmeme celou knihu k srdci a práci. Já už jsem si vypsal knihy, které musim přečíst.

Celkově jsem hodně potěšen a vyděšen. Spoustu toho nevím, ale dostal jsem odpovědi na otázky, které bych buď musel směřovat na někoho zkušeného v oboru, nebo jít do agentury, abych na ně dostal odpovědi. Teď už jsem jen zvědavý, jestli ta renesance českého webdesignu opravdu začala.

V hlavě mi nicméně zůstala ještě jedna otázka, mám si tu knihu přečíst potřetí?

Unlisted

--

--

Tomáš Svěrák

Leading and caring of team Research and Design at @proofreason.