Moje první WebExpo

Antonin Kučera
8 min readSep 25, 2017

--

Bylo to poprvé co jsem navštívil tento legendární webový event. Kdysi během studií na VŠE jsem si koupil studentský lístek, ale nakonec jsem nešel a využil pouze přístup k videu. Delší dobu jsem na žádné konferenci nebyl, takže jsem se i docela těšil. Rovnou na začátku prozradím, že WebExpo ve mě zanechalo pozitivní dojem a příští rok bych rád šel znovu. Nicméně tenhle event měl i svá negativa (nikdo není dokonalý). Nechystám se zde nějak detailně rozebírat jednotlivé přednášky, spíš bych chtěl vyjádřit svůj celkový dojem.

Příprava

Ve čtvrtek jsem si poctivě otevřel stránky WebExpo a začal procházet detailně program na následující 2 dny. Měl jsem už nějaký základní přehled toho co tam bude, ale teprve ve čtvrtek jsem se do toho ponořil. Původně jsem si myslel, že to bude jednochuché, ale to jsem se mýlil. Často jsem měl dilema kam jít, protože se mi zajímavá témata překrývala. Na druhou stranu jsem se uklidňoval tím, že po akci budou dostupná videa i s prezentací. To se potvrdilo, akci natáčela firma SlidesLive.com, kterou jsem poznal nedávno díky zajímavému rozhovoru na webu MladyPodnikatel.cz. Musím se přiznat, že můj původní naplánovaný program dostával během akce občas trhliny. Mohla za to částečně lenost chodit mezi sály, případně jsem někde zůstal s nějakým kolegou z práce apod. Vždy jsem se ale ujistil, že mě dané téma nějak zajímá nebo pro mě bude alespoň přínosem.

Pátek. Den první

Do Lucerny jsem dorazil někdy okolo 9:30 a během chvilky jsem dostal visačku a odmítl obří donut, jelikož jsem doma nezkušeně snídal :-). První věc kterou hodnotím kladně, byla rychlost registrace a taky kontrola NFC čipů při přechodech mezi sály. S tím podle mě nebyl jediný problém a vše probíhalo velmi rychle.

Na úvod mě mile překvapila výborná angličtina v podání Daniela Čecha. Na netu jsem pak zjistil, že nějaký čas žil v Den Haagu(snad si to dobře pamatuji) a umí ještě další jazyky. Co se člověk nedozví, že…

Dopoledne

Po úvodní řeči Šárky Štrossové (CEO WebExpo) jsem plánovaně zůstal ve Velkém sále a bavil se přednáškou Toma Goodwina “Leadership through change, 10 themes to explore the possibilities of the future, now”. Za mě to byl výborný vstup do celého dne. Tom ukázal 10 šablon toho, jak se dá pohlížet na dnešní moderní svět. Kdo neviděl, tak doporučuji shlédnout.

Další přednášející byla Erica Hall z Mule Design a její Beyond Measure. Kdo předášku viděl, tak si určitě pamatuje číslo 42 :-). Tahle přednáška byla skvělá v tom jak se Erica během toho dokázala vracet k tématům, které otevřela na začátku prezky a na konci se jí všechno hezky spojilo. Odsud mi utkvěl v paměti tzv. Hawthorn Effect a pár dalších jako “Data doesn’t have meaning” či “Data doesn't change mind”. Opět mohu jen doporučit.

Oběd

Tohle byla první taková první věc, která mě překvapila a patří mezi ty mírně negativní. Tahle konference nemá pauzu na oběd. Ano mezi každou přednáškou je cca 20 minut času na přesun, ale pokud uvážítě, že po prezentaci jsou buď dotazy ze sli.do, z publika nebo ve speakers corneru, tak se vám tenhle čas docela krátí. Ale popral jsem se s tím statečně a přišel pouze o 20min přednášku v LMB :-D. Tady jsem udělal prví větší chybu. Přehlédl jsem v programu IBM Watson, vůbec si nedokážu vysvětlit jak jsem to mohl minout (face palm smile). Ještě, že jsou ty videa.

Odpoledne

Odpoledne jsem odstartoval tím, že “já jsem nejlpší a všichni ostatní stojí za hovno” že to jde i bez Nindžů. Narážím tu na přednášku Romana Hřebeckého, která se týkala Recruitingu v IT. Z té jsem si odnesl takové rozpačité dojmy, ani ne tak kvůli obsahu, ale především kvůli tomu přednesu. Celá přednáška stála na základu 5 Stages ofTribal Leadership

Roman na mě dost působil jako Stage III, já jsem nejlepší a nikdo jiný. Navíc jsem měl dost problém s jeho hlasem, který mi dost vadil, ale za to Roman asi nemůže. Tohle bude spíš dost subjektivní, ale každý si pak může udělat obrázek sám.

Přešel jsem do Kina Lucerna a těšil se na přednášku “Closure Experiences in Digital: Why we need to create better endings.”. Tu bych hodnotil tak nějak neutrálně, moc jsem si z toho neodnesl. Asi to taky bylo tím, že jsem pak trochu ztratil nit a pozornost. Co si tak matně pamatuji, tak bychom měli pracovat i s koncem/ukončením.. tedy ulehčit lidem například skončit s naší službou, produktem apod.. Mělo to částečně i vazbu na umírání, kde se také snažíme (nebo bychom se měli snažit) lidem ulehčit jejich konec.

Náladu mi, ale hodně spravil Jan Šrůtek z Trainline a jeho přednáška “Building data-driven products at speed”. Super nápady jako jejich BusyBot, hodně se opírají o data, mají 100+ releasů týdně na webu atd.. Za mě palec nahoru.

Později odpoledně přišla chyba číslo 2. Nezůstal jsem v Kině a minul tak přednášku Scottyho Allena o tom jak si postavil vlastní iPhone. Opět nechápu jak mi to mohlo v tom programu uniknout (opět face palm smile). Místo toho jsem šel do Divadla ABC (tam jsem byl pouze 1krát) na přednášku “Show me where to go, not how to get”. Podle názvu se přiznám, že jsem čekal trochu něco jiného, popis jsem před tím moc nečetl. Nebylo to vyloženě špatné, ale raději bych viděl skládat iPhone. Shirley z Dapulse mluvila o tom jak jsou super otevřená firma atd.. Podívejte se sami a uvidíte.

Zklamání

Od 16:00 Velký sál Lucerna. Měl přijít vrchol dne v podání dvojice Řezáč a Kvasnička. Než se pustim do hodnocení, tak rovnou řikám, že já nikde nikde nepřednášel a všechny lidi obdivuji za jejich odvahu. Místo vrcholu to pro mě bylo spíš: Je to pro správnou cílovku? Pokládal jsem si otázku, jestli jsem tady dobře a asi 2krát se díval do programu jestli se někde něco nezměnilo. Tohle bylo z mého pohledu pro jiné publikum, přišlo mi, že je tam dost základních věcí. Na druhou stranu WebExpo už není čistě jen odborná veřejnost, takže si finálně svoje posluchače tato dvojice našla.
Nebo mi to prostě jen nesedlo a to se mi docela líbala Řezáčova kniha “Web ostrý jako břitva”. Na Twitteru se pak rozhořela menší diskuze. Já z toho mám podobný pocit jako Honza Procházka. Ale pořád je to můj pocit a mohl jsem být v menšině, takže opět si můžete obrázek udělat sami.

AfterParty

Po celém dnu jsem si skočil na večeři a zhruba kolem 19 dorazil na AfterParty. Bylo nás tam z firmy něco kolem 10 lidí a trochu rozebírali páteční přednášky. Řekl bych že mírně převládal pozivitní pocit, i když kluci z vývoje občas nebyli tak spokojeni.. Ale iPhone či IBM Watson byly fajn.. v tuhle chvíli jsem si fakt klepal na čelo, že jsem tyhle přednášky minul. Na After byla tombola (moje číslo 77 mi nepřineslo štěstí) či krájení dortu atd.. K celé After party snad nemám žádnou připomínku, vše podle mě proběhlo v pohodě a zhruba kolem druhé jsem se doma dostal do postele..

Sobota. Den druhý.

Druhý den se mi vstávalo o něco hůře, ale zase mě nakopávala vidina zajímavých přednášek. Do Lucerny jsem dorazil zhruba 10:10 a měl jsem původně v plánu jít na Chatboty od Martina Zlámala z Kiwi.com. Bohužel jsem dorazil asi v polovině a už jsem stihl pouze to, že ty Chaboty jsou “Servless” a ušetří 7mandays denně. Ale určitě koukněte, mohlo to celkově být fajn. Pak jsem se přesunul do Kina Lucerna, kde jsem skoro neplánovaně trávil téměř celý den.

První část

Celý den přednášek pro mě nastartovala Julia Khusainova z Airbnb přednáškou Designing the Pivot. Na ůvod mi to přišlo docela fajn pro mě jako nedesignera. Julia ukazovala celý designový proces apod. Celý tenhle první blok v Kině vytáhla nahoru Emanuela Damiani z Mozilla přednáškou “Scale your Design up”. Za mě byl zajímavý ten koncept DesignOps, respektive složenín týmu DesignOps — developer, designer, data analyst. Tohle je podle mě ideální složení týmu, které se bude čím dál tím více objevovat ve strukturách firem. Za zmínku taky stojí Water-scrum-fall

Dobrou náladu, kterou jse si odnesl z předchozích 2 přednášek, mi ještě více zvedla neplánovaná přednáška Honzy Mayera z Trendlucid, která se týkala PowerBI. Bylo to fajn zpestření a pro mě jako datového analytika to bylo i přínosné. Poslední dobou uvažuji vyzkoušet PowerBI, akorát se peru s tím, že desktop není na MacOS. Honza projel rychle nějakou teorii, aby pak v praxi ukázal co PowerBI umí. Určitě palec nahoru.

TOP

Dal jsem rychlý burger (no možná jsem ho měl už hodinu před tím, to si teď už nepamatuji :-D) a šel na přednášku od které jsem tolik nečekal. Docela mě věci ohledně Fintech zajímají a přemýšlím jak se vyhnout bance, ale nějak mě nenapadlo, že mě tahle přednáška docela otevře oči. Už jen ten začátek, kdy se před vás postaví člověk s jménem Philip Bonhard a vysekne brilantní češtinu (rodiče jsou Češi) a následně to celé odprezentuje v angličtině, protože mu je přirozenější. Celá ta přednáška byla obsahově dobrá a Philip podle mě exceloval. Sami se podívejte udělajte si obrázek. “The Ultimate Bank Robbery — How Fintech Startups are Killing Highstreet Banks”.

Po Philovi jsem opět zůstal v Kině a sledoval zajímavou prezentaci Grahama McDonella z New York Times na téma Storytelling. Prezentace byla protkaná videem a mnoho konkrétních ukázech toho, jak podat či prodat příběh. Určitě na to kouknětě, mě to bavilo a tak nějak to bylo takové příjemné odpočinkové zpestření, které mělo flow a bavilo.

Závěr dne

Od 16 jsem šel do Velkého sálu kouknout na Real Work/Life Balance in the Studio. Původně jsem myslel, že půjdu na Alexu a Neo4js, ale nakonec jsem skončil ve Velkém Sále. Ze začátku jsem toho docela litoval, když první část přednáška byla věnována ořezávání fotek a jaký s tím měli úspěch atd.. ale čím déle ta přednáška trvala, tím se mi méně chtělo pryč :-). Docela velký rozdíl tahle sehraná dvojka oproti té která tu stála 24 hod před tím.

Na poslední přednášku jsem šel do LMB na DataDriven -Ai -Company od Jana Černého z DataBreakers. Těšil jse se hodně, ale byl jse docela zklamán, nějak mi není jasné o čem to celé bylo nebo jse už byl je unavený za ty 2 dny..nevím no.. nejepší byla až závěrečná diskuze. Chci se na to podívat ještě jednou a případně svůj postoj přehodnotím.

Druhý den byl pro mě lepší jako ten první a to jsem se původně bál, že jestli se zvrhne AfterParty, tak ani nedorazím :-). Přednášky mi asi mnohem více sedly.. Celkově ale z těch předášek mám dobrý dojem. Doufám, že za rok to bude ještě o kousek lepší nebo minálně stejné jako letos.

AfterParty

AfterParty ve Skatuském domě se konala asi od 18, dorazil jsem s kolegy lehce po, dal jsem si nějaké pivo, tak 2 hodky poseděl a zmizel. Byl jsem již docela unvený. Takže nemůžu moc hodnotit, ale rozjezd vypadal solidně.Skautský dům mi přišel jako zajímavý prostor, byl jsem tam poprvé.

Díky za tuhle akci a budu se těšit za rok opět.

--

--