Veritabanı ve Veritabanı Yönetim Sistemi Nedir?

Verilerimizi nasıl düzenlediğimizi öğrenmek ister misin?

Tuğberk ÇELİK
4 min readNov 3, 2018
Veritabanı Yönetim Sistemleri Ürünleri

Veri Nedir Diyerek Başlayalım İsterseniz?

Veri bir bilgi parçasıdır.

Örneğin;

Ses verisi, harf verisi, vidyo verisi kısaca anlamlı anlamsız bilgisayarda tutabileceğimiz veya normal hayatta deneyimlediğimiz herşeye veri diyebiliriz.

Veri

Veritabanı Nedir?

Veritabanını ise verilerimizi tuttuğumuz yer olarak düşünülmelidir. Mesela dosya bir veritabanıdır çünkü dosya içinde biz verilerimizi tutabiliriz. Verilerin tutulduğu yer olarak akılda kalmalıdır. Peki verilerin tutulduğu yer diyince başka nerelerde verileri tutabiliriz. Benim aklıma gelenler, ArrayList kullanarak verilerimizi listede tutabiliriz. Excel’de verilerimizi tutuyorsak excel dosyası bizim veritabanımız olur.

Veritabanı Yönetim Sistemi Nedir?

Yukarıda görüldüğü gibi herhangi bir dosyada veri saklayabiliriz ve dosyamızda veri tutabilidğim için dosyamız bizim veritabanımız olur.

Bilgi: Verilerimizi kalıcı olarak tutmak istiyorsak disk kullanmalıyız. Disk ile verilerimizi saklayabiliriz.

Bilgi: Bilindiği gibi ram’de veriler saklanmaz. O anki sistemdeki process’ler tarafından belirli algoritmalar ile ram kullanılır ve boşaltılır.

Programcı illa veri saklamak istiyorsa en basitinden diskte bir dosya oluşturup verileri bir formatta tutabilir ve kendi veritabanını(ki burada dosya) tutmuş olur, bu durumda veritabanı yönetimini tabiki programcının yapması gerekir.

Peki gelelim asıl hedefimize, Veri Tabanı Yönetim sistemleri ise verilerimizi güvenli, hızlı bir şekilde tutabileceğini iddaa eden araçlardır. Yani bu araçlar bize derki hey sen! dosya filan oluşturma sen yönetmeye kalkma ben söz veriyorum herşeyi senin yerine halledeceğim.

Öyleyse, bu araçların bize verdiği bazı sözler vardır.

Programcılar bu sözlere güvenerekten işlemlerini hallederler. Veritabanı yönetim sistemi programına(ki aslında bu bir processdir) güvendiğimiz için işlerimizi ona bırakırız, arka planda ağaç yapısında tuttuğu için verileri bizim yönetimimizden daha efektif tutacağı aşikardır. Tabiki programcı da sağlam bir c bilgisi ile ağaç yapısında tutabilir ama bu ne kadar zaman alır bir düşünülmelidir.

Veri tabanı yönetim sistemleri’nin içinde kendine özgü araçları vardır. Bu araçlar ile bizim verilerimizi tutup, istenildiği zaman bize verilerimizi verme sözü vermişlerdir.

Veritabanı Yönetim Sistemleri

Ürüne Özgü Kavramı

İşte bize söz veren arkadaşlardan bazıları yukarıda ne söz vermişlerdi ben sizin verileriniz tutarım siz merak etmeyin işte burada çok önemli bir bilgi bunlar birer ürün aslında, olaya bu gözle bakılması tavsiye edilir.

PostgreSQL -> Veritabanı Yönetim Sistemi -> Ürün

MSSQL -> Veritabanı Yönetim Sistemi -> Ürün

MySQL -> Veritabanı Yönetim Sistemi-> Ürün

Dikkat edilmesi gereken nokta, ürünlerin kendine özgü sözleri ve kullandığı araçlar vardır bazı yapıların kullanımı bu sebeple üründen ürüne değişebilir.

  • PostgreSQL diyebilir ki sen bana şu şekilde verirsen ben sana verdiğim sözleri yerine getirebilirim.
  • MySQL ben şu şekilde istiyorum. Benim istediğim şekilde vermessen küserim(exception fırlatırım) diyebilir.

Burada dikkat çekmek istediğim konu bunlar birer üründür ve her birinin kullanımı birbirinden farklı olduğu noktolar olabilir, olmayabilir de.

Ürüne özgü durumlar

Client-Server Mimarisi Üzerine

Bu konuyu burada bahsetmiyorum. Kısaca web diyince aklınıza, isteğe karşılık bir cevap geliyorsa devam edelim.

Veritabanı yönetim sistemleri ilk çalıştığı zaman server olarak ayağa kalkarlar. Ayağa kalmak herkes bu terimi kullanıyor. Oğuz hocam bu konuda hep espri yapar:)

Server olarak çalıştığını söyledik. Peki bu ne anlama gelmektedir?

Server bir istek bekleyen anlamında düşünelim. Sonsuz bir döngü’de istek bekliyor. İsteklerimize karşılık bir iş yapıyor. Tabiki biz programcılar veritabanı yönetim sistemi server’ından ne isteyebiliriz

  • Müsaitsen şu bilgiyi kaydeder misin
  • Şunu siler misin lütfen!
  • Şunu değiştirmek istiyorum.
  • Yeni bir database istiyorum. Yapabilir misin?
  • Yeni bir tablo istiyorum

gibi şeyler isteriz muhtemelen kimse veritabanından “bana ekmek alır mısın” diye bir istekte bulunmadığı düşünülmüştür.

Client-Server

Özet

Verilerimiz var. Bu verilerin tutulduğu yer veritabanlarımızı oluşturuyor. Bu veritabanlarını yönetmek için kullandığımız ürünler var. Bu ürünler server olarak ayağa kalkıp bizim isteklerimize hizmet ediyor. Sonuç olarak verilerimize çocuklarımız gibi bakıyoruz, şefkat gösteriyoruz. Onlara ulaşmak istediğimizde server’a koşup verilerimizi istiyoruz.

Tuğberk ÇELİK, Sevgiler.

--

--