Algorand Günlüğüm(2/10)

Enes POLAT
Turk Telekom Bulut Teknolojileri
3 min readSep 16, 2022

10 bölümde Algorand Blokzincirinde uygulama geliştirmeyi öğrenme serüvenimize devam ediyoruz.

Birinci yazıma buradan erişebilirsiniz.

Kaynak: https://yoyodex.io/algorand-yukselis-trendini-surdurmek-icin-temel-destegin-uzerinde-kalmali/?amp=1

JavaScript ile Akıllı Kontrat Oluşturma

Algorand blokzinciri birçok dil ile uygulama geliştirmeye izin vermektedir. Kendi özgün gili TEAL’den ayrı olarak, Python, Java, JavaScript ve Go dillerini de desteklemektedir. Bu dersimizde JavaScript ile merkezi olmayan uygulama geliştimek için gerekli kurulumları yapmayı ve uygulama geliştirmeyi göreceğiz. Dilerseniz hemen başlayalım.

Gerekli Kurulumlar

JavaScript ile proje geliştirirken bazı paketleri kurmamız gerekiyor. Bunun için projelerimizi node.js backend platformunu kurarak gerçekleştireceğiz. Kurulumu için https://nodejs.org/en/ sayfasını tıklayıp açılan sayfadan işletim sistemimize uygun güncel node.js kurulumunu bilgisayarımıza indiriyoruz.

Node.js Kurulum Sayfası

Kurulum işlemi kurulum sihirbazı desteğiyle kolay bir şekilde tamamlanacaktır.

Node.js Kurulum Sihirbazı

Kurulumdan sonra bilgisayarımızda terminali açarak kontrolünü yapıyoruz. Bunun için node -v ve npm -v komutlarını kullanıyoruz. İlk komut node.js versiyonu hakkında bilgi verirken ikinci komut paket yükleyici versiyonu hakkında bilgi sağlamaktadır. Aşağıda benim bilgisayarımdaki kurulumu görebilirsiniz.

Node ve npm Versiyon Bilgileri Gözlemleme

Şimdi de kodlarımızı rahatça yazabileceğimiz bir IDE kurulumuna geçelim. Ben Visual Studio Code kullanıyorum. Siz dişerseniz, Sublime Text, Atom vb gibi başka Ide’leri de tercih edebilirsiniz. Kurulum için https://code.visualstudio.com/ sayfasına giriyoruz ve işletim sistemimize uygun olarak kurulum dosyasını bilgisayarımıza indirerek kurulum sihirbazı desteğiyle yüklüyoruz.

VS Code Kurulum Sayfası

Kurulum tamalandıktan sonra uygulama ikonuna tıklayarak Visual Studio Code editörünü açabiliriz.

VS Code Editörü

VS Code Editörünün sol tarafında aşağı doğru dizili ikonlarından 5. ikonuna tıklayarak JavaScript için kullanılacak ekletiyi (JavaScript ES6 Code Snippets)de yükleyelim.

JavaScript ES6 Code Snippets Eklentisinin Yüklenmesi

Projeyi Oluşturmaya Başlıyoruz

Tüm kurulumları tamamladık artık projemizi yazmaya başlayabiliriz. Masaüstünde ilk-proje isminde ben bir klasör oluşturdum. Siz de diledğiniz isimle bir klasör oluşturarak başlayabilirsiniz.

Proje için Klasör Oluşturuyoruz

Daha sonra Visual Studio Code’u açıyorum ve sürükleme yöntemiyle proje klasörünü editörü içine bırakıyorum.

Proje Klasörünün VS Code içinde Bırakılması

Daha sonra üst çubuktan Terminal>New Terminal diyerek VS Code içinde terminalin açılmasını sağlıyorum. Sol taraftaki ilk ikona da tıklayarak dosya görünümünün etkin olmasını sağlıyorum. Burada sağ tıklayarak New File seçip index.js isminde bir dosya oluşturuyorum.

Terminalin Açılması ve index.js dosyasının oluşturulması

Aşağıda açılı bulunan terminalden npm init -y yazarak yeni bir node projesinin hazırlığını yapıyorum.

npm init -y

index.js yanında artık package.json isminde yeni bir dosya oluştu. Bu dosya node projemizin yapısından sorumlu. Bu dosyayı tıklayarak scripts bömümüne “start”: “node index.js”, ifadesini ekliyorum. Bu sayede npm start komutunu kullanarak doğrudan index.js sayfasındaki kodları çalıştırabileceğiz.

“start”: “node index.js”, ifedesinin eklenmesi

Şimdi Algorand’ın gerekli eklentisini projemize yükleyelim.

Terminalden yazılacak komut : npm i algosdk

npm i algosdk

Kodu enter ile yükleyince package.json dosyasında dependencies bölümünde algosdk’nin eklenmiş olduğunu göreceğiz. Artık Projemizi yazabiliriz. Bunun için bir sonraki bölümümüzde görüşmek üzere.

Sonuç

Bu yazımızda Algorand blokzincirinde Javascript ile proje geliştirmek için node.js kurulumu Visual Studio Code kurulumu ilk projenin oluşturulması ve algosdk modülünün yüklenmesi detaylı bir şekilde anlatılmıştır. Bir sonraki yazımıda bu projemizde artık kodlarımızı nasıl yazarız onu göreceğiz. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere.

--

--