Připomínkový putovní pochod smíření z Krnova do Králíků

Vojtěch Michalák
3 min readJul 1, 2023

Krnovská synagoga

Na připomenutí německých obětí z Krnova, kteří byli v roce 1945 donuceni projít hladovým pochodem až do více než 100 kilometrů vzdálených Králík, se po jejich stopách vydala parta středoškolských studentů s profesorem dějepisu na putovní výlet z Krnova přes Jeseníky až do Králíků. Cesta ke konci čítala asi 140 kilometrů a trvala čtyři noci.

V červnu 1945 bylo 3000 německých obyvatel Krnova, žen, dětí a starců donuceno k hladovému pochodu do Králík. Asi 300 z nich přišlo o život.

Tento nápis je vytesán na kamenném pomníku v areálu krnovské synagogy, kde se mimochodem nachází i výborná expozice slavných židovských vynálezců a průmyslníků.

Pomník v areálu krnovské synagogy

Z této kamenné desky se dozvídáme, že krnovští Němci pod nátlakem putovali neustále přes hory se stametrovými převýšeními. Nejprve do Vrbna pod Pradědem, dále do Jeseníku, poté přes Vikantice do Starého města pod Sněžníkem až došli do Králík, kde byli internováni v továrních halách.

Pochod byl hladový, bez jídla a pití museli krnovští několik dní přespávat po cestě ve stodolách nebo venku, navíc v těchto masivních počtech.

Po větším vlakovém zpoždění a prohlídce města vyrážíme.

V Krnově nemůžeme opomenout kostel, kde se nachází kopie sochy Panny Marie z Dachau. Soška Madony byla z Krnova propašována do koncentračního tábora v Dachau, poté zazděna. Tajně přinášela útěchu vězněným věřícím.

Dále pokračujeme přes Bezručův vrch a nedalekou rozhlednu až kamsi na louku, kde přespáváme.

Druhý den putujeme přes Krasov, Karlovice a Vrbno pod Pradědem. Po cestě si všímáme pomníků padlých a nezvěstných z první a druhé světové války. Přespáváme u zříceniny hradu Drakov u skály, kde hrad dříve stál.

Pomník v Krasově

Třetí den pochodujeme převážně v malebné přírodě a cestu zakončujeme blízko za Jeseníkem. Za povšimnutí po cestě stojí středověká kamenná pec na železo.

Čtvrtý den putujeme přes nejvyšší vrcholy Jeseníků, dlouze jdeme přímo po hranici s Polskem. Cestu zakončujeme ve staré chatě, dnes už zřícenině u vrcholu Kralického sněžníku.

Poslední pátý den scházíme Kralický sněžník a máme zamířeno do cíle, do Králík. Kvůli vlakovému spojení však nestíháme navštívit klášter. Odjíždíme však z nádraží, odkud byli tito lidé později odváženi do Německa.