Pròleg

WhatsappLess
4 min readDec 5, 2017

--

Bones!

Tinc 22 anys, sóc estudiant i, d’entre moltes altres coses, la que us vull explicar és que fa unes setmanes que, al sortir de casa, deixo el meu smartphone i m’enduc un Nokia 3310. Ho faig perquè el meu mòbil controlava part dels meus dies i vull esbrinar el cost de recuperar aquests espais. No sóc un addicte de grau 10 sobre 10, però considero que sí, que era i sóc addicte. Potser, comparat amb el meu entorn, era un addicte estàndard. Però addicte igual. I vull començar aquest bloc admetent-ho.

Ja explicaré en una nova entrada quines són les normes de l’autoexperiment però en resum són aquestes:

Surto de casa, deixo el mòbil i marxo amb un Nokia que rep trucades i sms al número de sempre. La meva foto de Whatsapp és un text explicant que si em vols trobar em pots trucar o enviar-me sms. Quan torno a casa, reviso el Whatsapp i contesto. Per tant, a dia d’avui, només faig servir el mòbil a casa pel matí i per la nit. A més a més, quan hi ha dies on clarament necessito l’smartphone (em perdré, he de treballar, vaig de viatge, etc), canvio la targeta SIM de mòbil en 30s i m’enduc l’smartphone.

Sí, sé que escriure sobre això és molt sobrat, postureta, mindfullness, friki i sobretot: poc interessant. Però què coi, parlar-ne amb amics i gent del meu entorn m’ha anat bé per repreguntar-me. La hipòtesi rere el bloc és que si amplio els participants de la conversa puc aprendre i qüestionar-me més.

He d’afegir que un bon amic m’ha ensenyat que el feedback és dels millors motors per seguir escrivint. Com que no vaig sobrat de ganes, comparteixo. Fins aquí la meva justificació. No en trobareu cap més a partir d’ara #hatersgonnahate

WhatsappLess?

En un inici em vaig plantejar el repte de viure sense Whatsapp i poc a poc va anar evolucionant. D’aquí el nom. Per mi, dir WhatsappLess vol dir moltes més coses que ja aniré explicant, però m’agrada com a títol i sona molt més entrepené i cool i javascript.

Per què un Bloc?

Per deixar per escrit tot el que estic aprenent durant l’experiment al que m’he llençat. Després d’1 mes, he arribat a la conclusió que necessito deixar constància del que visc per entendre si és postureig (ho sé, ho sembla molt fort) o si realment m’és útil. Vull contestar-me preguntes que em feia abans de llançar-me a la piscina i obligar-me a analitzar si estic avançant en els que eren els meus objectius inicials. Al cap i a la fi, vull que si torno a abans d’N (N voldrà dir a partir d’ara el dia abans de començar a anar amb el Nokia), ho faci amb plena consciència del que implica.

Per què públic?

Vull rebre feedback. És a través de les preguntes que em faig i que em fa la gent que puc entendre si la solució que adopto realment m’està donant el que buscava. Vull també generar conversa. Vull saber si tu també estàs intentant recuperar espais sense mòbil. Vull saber si penses que no cal ser tan dràstic. Vull saber si penses que cal ser molt més dràstic. Vull saber si tens la sensació que això ho faig per divertimento o per necessitat. Vull saber com t’ho fas per tenir mòbil i no ser-ne esclau. Ho deixo clar ara: si t’agrada parlar del tema, fem un cafè!

I també perquè m’hagués agradat poder llegir a algú escrivint coses de l’estil i no he estat capaç de trobar-ho. No se’n parla molt poc del tema pel molt que ens afecta?

De què parlaré?

Estic escrivint això quan ja fa prop d’1 mes que he començat l’experiment. Hi ha coses que he oblidat, segur. Però bé, intentaré anar explicant els temes que em vagin venint al cap. Duc una llibreta sempre a sobre i quan se m’apareix quelcom rellevant al cap ho apunto. És el que faré servir a l’hora d’anar fent entrades aquí. Alguns dels temes sobre els que m’agradarà escriure:

  • En la primera entrada explicaré les normes que m’he posat i com han anat canviant des del primer dia.
  • Vull explicar com no me n’ensurto gens amb algunes coses i com me n’ensurto una mica amb d’altres.
  • Vull parlar molt d’internet també, no només dels smartphones.
  • La vida amb smartphone, aparentment, era més senzilla? Com es viu sense GMaps, Instagram, Whatsapp, Twitter, etc? Sense SPOTIFY???? Sense càmera? Realment visc sense tot això? No. Molts sabeu que si em parleu quan sóc a casa contesto igual, que sóc actiu a Twitter i que a FB o Telegram contesto molt. D’això vull parlar.
  • Vull compartir amb vosaltres si quedo menys amb la gent, si he perdut espontaneïtat, si llegeixo més o què faig amb el temps que suposadament he guanyat.
  • Vull també que sapigueu que moltes de les vostres reaccions s’assemblen i que suposo que ja m’hi he acostumat, però que són bastant divertides.
  • Vull ser sincer amb mi mateix i anar-me proposant reptes. Compartir-ne els resultats i acceptar les derrotes.
  • Vull parar-me a pensar i descobrir quin impacte ha tingut en mi el fet de tenir mòbil: en la meva capacitat de concentració, en la meva manera de viure els petits moments, en la meva capacitat de ser creatiu, en les meves descobertes…
  • També m’agradarà molt parlar de com us ho feu vosaltres. De les històries que m’explica la gent quan em veu amb el Nokia. De quins altres mètodes es fan servir per solucionar el problema del sobreús d’smartphones (jo li diré problema però també sé que molts no ho consideren així). O també de com es pot viure súper alegrement amb addicció al smartphone.

Res més a afegir. Tinc ganes i moltes coses al cap per anar explicant. Espero anar trobant els moments. Si em vols escriure: rboriol@gmail.com (et dono el mail perquè és on contesto abans). Abraçades!

--

--