Notion: Hoe werkt het?

Mirushe Xhaferi
3 min readMar 27, 2020

--

Notion wordt gezien als de nieuwe revolutie van notities nemen. Het is namelijk een applicatie dat zoveel meer dan dat kan doen waaronder aan je taken onderhouden en het kennis van orde houden.

Notion geldt voor elke gebruikersgroep van zowel student, als zakenman, als gewoon een persoonlijk werkruimte. Ook kan je een domein aanmaken en zo een groep creëren om dan samen in 1 document samen te werken. Het geldt ook niet enkel voor notities zelf, maar je kan ook spraakmemo’s en spreadsheet bijvoegen.

Je kan op Notion een eigen agenda opstellen en ook schema’s aanmaken, grafieken en berekeningen bijvoegen. Het heeft veel meer dan men denkt.

Eerste gebruik

Ik registreerde mij voor het eerst in de applicatie. Op de beginpagina moest ik al meteen inloggen zonder een “probeer zonder account” optie te hebben. Het gaf mij een qua geforceerd gevoel om mijn Google-account te verbinden. Ik heb dan mijn gegevens ingeschreven en daar kreeg ik mijn 9 keuzes voor wat ik Notion kan gebruiken. Uit verwarring nam ik Design aan het feit dat ik design ook namelijk volg. Ik kreeg vervolgens dan een verwelkomende tekst waar een tekening mij korte uitleg geeft over het gebruik van Notion. Het was een goed en duidelijk uitleg maar het was ook niet een meteen verwelkomend gevoel.

Uiteindelijk is mijn workspace geopend en daar stonden de instructies opnieuw. Ze hebben ook zelf andere pagina’s bijgevoegd me voorbeelden van wat je allemaal kan doen. Het was zeer complex in het begin en vooral op smartphone. Ik kwam tot het beseffen dat Notion logisch gezien ook beschikbaar was op laptop, en daarbij dacht ik meteen om er gebruik van te maken voor school.

Decoratie

Wanneer je een nieuwe pagina instelt, krijg je de functie om je document een emoji te geven, om dan zo duidelijker en leuker aan te tonen wat je document voor staat. Je kan ook als detail een omslagfoto bijvoegen om een betere beeld te hebben. Het is altijd wel leuk wanneer je een extraatje aangeeft om je notities een beter gevoel geeft want meestal zijn ze altijd wel serieus. De emojis zijn waaronder ook op één of ander manier veel meer behulpzaam omdat je dankzij de iconen weet welk concept je pagina heeft. Het idee van de omslagfoto vond ik niet al te nodig omdat ik daar ook nooit werkelijk op let om een omslagfoto bij te voegen, maar het is wel altijd aangenaam om een mooi decoratie aan te geven.

Gebruik op Desktop

Notion is uiteindelijk veel beter dan dat ik eigenlijk dacht. Het heeft zoveel mogelijkheden die je kunt gebruiken. Het heeft snelkoppelingen om foto’s bij te voegen, en wat ik wel een heel groot voordeel had gevonden is dat je zelfs een codering kunt bijvoegen en daarbij ook je soort codering kunt aangeven (JS, PHP, HTML, etc…). Ideaal voor de studenten (waaronder ik) die Development Front-and Back-end volgen.

Ik heb dan uiteindelijk gekozen om voor de rest van mijn semester op Notion te werken het feit dat het zeer georganiseerd is om het te gebruiken.

Functies

Het is een groot voordeel hoeveel functies Notion wel heeft voor enkel een notitie bij te voegen. Dit gaat van video, naar audio’s naar codering naar grafieken. Het is ook altijd handig het feit dat je notities op je desktop allemaal ook op je smartphone kunt bekijken (als je wel ingelogd ben op Notion).

Wat mij ook fascineerde waren de opties die je had voor het exporteren. Het is altijd nodig om je notities te exporteren als samenvatting,… En Notion heeft dus het ideale optie van welk website of in welk soort file je ook wilt doorsturen of exporteren, dat het dus functioneel is.

Smartphone gebruik

Ik kan hier wel aansluiten dat Notion toch wel beter is voor je computer dan eerder een mobiele applicatie. Het is wel handig om daar een applicatie voor te hebben indien je nog snel iets wilt aanvoegen aan je notities, maar uiteindelijk lijken de notities op je smartphone drukker omdat het allemaal in een klein scherm wordt getoond. Uiteindelijk als het echt voor smartphone is, kan je daarin makkelijk een boodschappenlijst maken met selectievakjes en dergelijke.

Is het functioneel?

Reken er maar op! Als jij iemand bent die zichzelf als een grote plannenmaker ziet, dan is Notion toch wel een ideale applicatie! Het heeft zoveel meer functies dan een normale notitie app. Op vlak van ontwerp en kleuren is het in mijn zicht zeker geen storing. Voor een notitie app is het alleszins niet nodig om vele speciale decoratie aan te geven. Het idee met een emoji en omslagfoto is een leuke extraatje daarbij om de applicatie niet te saai te voorkomen.

--

--