Everything you always wanted to know about AWKWARD i, but were afraid to ask

Excelsior Recordings
5 min readFeb 9, 2018

--

En weer een Goede Vrijdag. Vandaag verschijnt KYD, het derde album van AWKWARD i. Na het componeren van muziek voor films, series en twee Gouden Kalf nominaties verder komt Djurre de Haan met een dozijn nieuwe liedjes. Volgens de Volkskrant vanochtend is het “zijn mooiste, best klinkende en rijkst gearrangeerde album.” ★★★★

Dit lijkt dan ook de uitgelezen dag hem eens te vragen naar zijn (film-)muziek, die van anderen, de AWKWARD i video’s en wat al niet meer. Lees mee en luister ‘m alvast hier.

De Beste Soundtracks volgens Djurre de Haan

Djurre maakte de muziek voor films als Aanmodderfakker, De Ontmaagding van Eva van End en Monk. Welke soundtracks waren voor Djurre het meest bepalend?

Storytelling
“Toen ik begon met muziek maken voor films luisterde ik veel naar de soundtrack van Storytelling. De ironische toon in de muziek van Belle & Sebastian inspireerde me voor de filmmuziek van De Ontmaagding van Eva van End.”

Moonrise Kingdom
“Alexandre Desplat maakte de muziek. Wat ik gaaf aan die soundtrack vond is dat ik de bioscoop uitliep met de muziek in m’n hoofd. Als dat lukt met een score is dat heel mooi. Wanneer je een volgende keer aan een film denkt, je gelijk de muziek hoort.”

American Honey
“Deze soundtrack bestaat meer uit liedjes dan uit filmmuziek. Het is een heel eclectische mix van liedjes die ik op zichzelf misschien niet zo heel goed zou vinden, maar door hun plek in die film wordt de muziek groter. De muzieksupervisie van die film is waanzinnig.”

Djurre voorzag zo’n 5 à 6 filmprojecten van regisseur Michiel ten Horn van muziek. Toen het nieuwe AWKWARD i album zich aandiende werd het werd tijd om de rollen eens om te draaien. Een korte film bij de muziek van AWKWARD i: “Michiel vroeg me bij welk nummer ik het liefst een videoclip zou willen. Milkshakes Funnelcakes zag ik als miniatuur van het album en Michiel kwam tijdens zijn verblijf in New York op Union Square ene Matthew Silver tegen. Hij deed een performance op straat in een onderbroek met wat random speelgoed. Hij moest de hoofdpersoon worden in de video. We hadden toen nog niet eens in de gaten hoe populair hij daar was.”

De video van Road is Rock is geregisseerd door Rosa van Leeuwen. Een gesprek over een line-dancer mondde uit in een videoclip. “Het heeft iets stijlvols, gestileerd, ongemakkelijk en komisch. We zijn verder gaan denken en kwamen uit bij Road is Rock, want het heeft het juiste ritme, vier minuten lang rechtdoor. Met behulp van de filmacademie hebben we een cast bij elkaar gevonden. En zo stonden we een paar maanden later bij een boerderij in Broek in Waterland.”

Antwoord op de vraag welke muziek Djurre de Haan inspireert staat in deze Spotify-playlist.

“Er staan veel liedjes in van muzikanten waarvan ik vind dat ze altijd iets nieuws weten te vinden in hun werk. Filmmaker Robert Bresson zei ooit: “Schoonheid moet altijd nieuw zijn, anders is het geen schoonheid”. En dat is iets waar ik vaak aan denk bij het maken van muziek en zoek bij anderen, zoals bij Judee Sill, Randy Newman of Bach. En Van Dyke Parks bijvoorbeeld, die op Song Cycle uit 1968 eigenlijk vooruitstrevender klinkt dan Grizzly Bear in 2018.”

De hoes van KYD is het schilderij ‘Do You Like Me Vulnerable’ van Anna Jensen. Djurre leerde Anna kennen toen hij met Tim Knol en Kevn Kinney tourde door het Zuiden van de Verenigde Staten. “We haalden haar op bij haar vader thuis in Asheville. In de kelder van dat huis had ze een atelier en expositieruimte. Het hing vol prachtige en kleurrijke schilderijen. Terug thuis bekeek ik haar website en ik wist dat mijn album KYD zou gaan heten en dit schilderij zou inhoudelijk heel goed bij de sfeer van het album passen. Uiteindelijk mocht ik het gebruiken voor de plaat. Het schilderij zelf was al verkocht. Het liefst zou ik tien van haar werken kopen. Voorlopig is het er eentje geworden: ‘After a thorough evaluation, nurses declare Bernie has balls’, heet het.”

En nu we toch bezig zijn. Wat is dan jouw favoriete Excelsior-plaat?

“Ik twijfel heel erg tussen vier platen. De eerste van Spinvis, Black Cat John Brown van Alamo Race Track, The Grand Mystique van Ghost Trucker en het debuutalbum van Roosbeef. Dat zijn vier platen waarvan ik denk dat ze nog steeds relevant zijn. Die van Spinvis is er eentje waar je niet omheen kunt. Hij creëert daarmee zijn eigen universum, getuige het werk wat erna kwam, net zoals Sufjan Stevens dat doet. Die plaat is het begin van die wereld.

Dat geldt ook voor het debuut van Roosbeef (Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten). In zo’n liedje Te Heet Gewassen zit zoveel klasse, karakter en plezier. Dat je zelf zin krijgt iets te maken.”

Toen ik achter de bar werkte van de Cantine in Amsterdam nam ik een album promo van Black Cat John Brown van Alamo Race Track mee naar huis. Een half jaar later speelde ik basgitaar in die band. Weer later tekenende ik zelf bij Excelsior. Het begon daar. Dat was een spannende, leuke tijd. Uit diezelfde tijd komt ook de plaat van Ghost Trucker, van Roald van Oosten. Ik vond die plaat heel bijzonder. Nog steeds jammer dat ie onderbelicht is gebleven.”

Net als bij de vorige plaat, maakte Tim Knol de persfoto’s voor AWKWARD i. Dus vroegen we Tim wat hij nou Djurre’s beste liedje vindt: “Ik had het voorrecht de plaat al eerder te mogen horen, dus mijn favoriet is van de nieuwe plaat. Als ik moet kiezen, ga ik voor Happiest Man (At Your Funeral). Het neemt je mee in een mysterieus verhaal, een soort muzikaal sprookje met prachtige melodieën. De timing in het refrein vind ik heel bijzonder. Djurre gebruikt eigenlijk meer woorden dan er normaal gesproken in passen. Dat vind ik heel knap gedaan. Het blijft maar in je kop hangen.”

AWKWARD i speelde gisteravond bij 3VOOR12 radio op 3FM live akoestische versies van A Boat Beneath A Sunny Sky, Easy en No Waterfall.
Het interview is hier terug te horen.

KYD van AWKWARD i is beschikbaar als download, stream en op CD en 180 grams vinyl. Via de Excelsior Shop is ook een gesigneerde versie te bestellen.

AWKWARD i doet 3 instores in de platenzaken Concerto Amsterdam (17/2),North End Haarlem (24/2) en Uptown Records Hoorn (25/2).

Vanaf april tourt Djurre met zijn band langs de Nederlandse clubs.

23 april Paradiso Amsterdam
3 mei Victorie Alkmaar
11 mei EKKO Utrecht
17 mei Merleyn Nijmegen
18 mei Altstadt Eindhoven
19 mei Simplon Groningen
25 mei Neushoorn Leeuwarden
31 mei Hedon Zwolle

--

--

Excelsior Recordings

Independent Record Label based in Amsterdam • Musis Sacrum est. 1996.