ISO 9001:2015 REVİZYONUN NEDENLERİ

Yönetim Akademisi
2 min readNov 15, 2016

--

  • İlgiyi ve işe yararlığı sürdürmek
  • Diğer yönetim sistemleri ile entegre edilebilirliği sağlamak
  • Kurumsal yönetime entegre bir yaklaşım sağlamak
  • Gelecek 10 yıl için tutarlı bir temel sağlamak
  • Kuruluşların artan karmaşıklıktaki operasyonel ortamlarını yansıtmak
  • Yeni standardın bütün potansiyel ilgili kullanıcı guruplarının ihtiyaçlarının karşılanmasını güvence altına
  • almak
  • Müşteriyi memnun etme yeteneğini geliştirmek
  • Bürokrasiyi azaltmak

ISO 9001:2015 TEMEL ÖZELİKLERİ VE YENİLİKLERİ

  • Hizmet sunan kuruluşlar için daha uygulanabilir yapı olması. “Ürün” kavramı “ürün ve hizmet” olarak kullanılmıştır.
  • Proses yaklaşımı ve buna ilişkin taleplerin daha belirgin olarak tanımlanması
  • Zorunlu şartların azaltılması (esnek yapı)
  • ISO 14001 ve bazı diğer yönetim sistemi standartları içinde harmonizasyon sağlanması amaçlanmıştır.
  • Liderlik vurgusu standardın içinde daha belirgin olmas
  • Yönetim temsilcisine atıf yok

NOT: ISO 9001:2000 versiyonu kuruluşun bir Yönetim Temsilcisi ataması için şart içermekteydi. ISO 9001:2008 ise Yönetim Temsilcisinin üst yönetimden olması şartını ilave etmişti. ISO 9001:2015 spesifik olarak Yönetim Temsilcisi atamasını bir şart olarak belirlememiştir, kuruluş üst yönetimi tarafından bu alandaki görev yetki ve sorumlulukların belirlenerek, kişilere atanması şart olarak vermektedir.

  • Kalite el kitabına atıf yok
  • Hariç bırakmak için maddelere atıf yok
  • Önleyici faaliyete atıf yok

NOT: Formal bir Kalite Yönetim Sistemi zaten önleyici bir araçtır. Kuruluşların risk yaklaşımı ile önleyici faaliyetleri gerçekleştireceği belirtilmektedir. Kuruluşlar 9001:2015 ile; Risklerini ve fırsatlarını belirlemeli ve Kuruluşun hedeflerini ve çıktılarını başarma yeteneğini (pozitif ve negatif) etkileyen hususları incelemelidir

  • Doküman ve kayıt kavramları çıkarılmış yerine “dokümante edilmiş bilgi” kavramı gelmiştir.

NOT: Doküman: bilgi ve destekleyici medya / Kayıt: faaliyetlerin gerçekleştirildiğine dair veya sonuçların başarılmasına ilişkin kanıtlar. Bu iki kavram 9001:2008 de ayrı ayrı ele alınmıştı. Ayrıca 9001:2008 de dokümante edilmiş prosedür ifadesi bulunmaktaydı. 9001:2015 versiyonu bu iki kavram yerine dokümante edilmiş bilgi‘nin muhafaza edilmesini/tutulmasını şart olarak belirlemiştir.

  • Dış kaynak kullanımının daha netleştirilmesi. Ürün ve hizmet sağlayıcıların kontrolü, dış sağlayıcılar olarak kullanılmıştır .
  • Amaç, temel yönetim sistemleri için ortak terminoloji oluşturması
  • Risk yönetimi ve önleyici yaklaşım talebi olması. KYS için pek çok maddede risk ve fırsatların belirlenmesi istenmesi
  • ISO 9001:2015 in “ANNEX SL” kullanılarak oluşturulması yani standardın yeni yapısının diğer yönetim sistemleri ile ortak yönler taşıması
  • “RİSK TABANLI YAKLAŞIM” benimsenmiştir.

NOT: Bu standarda yer alan risk bazlı düşünme, bazı kuralcı gereksinimleri azaltarak, performansa dayalı şartları yerine koymaktadır . Risk yönetimi için formal bir metodu içeren bir şart veya dokümante edilmiş bir risk yönetim prosesi bulunmamaktadır. Risk yönetim metodolojini uygulamak kuruluşların seçimine bırakılmıştır. Kalite yönetim sisteminin bütün prosesleri aynı risk seviyesine sahip değildir. Aynı zamanda kuruluşlar da farklı farklı risklerle karşı karşıya kalmaktadır.

FİRMALARIN ISO 9001:2015’E GEÇİŞ SÜRECİNDE ALMASI GEREKEN AKSİYONLAR

  • Standartın yeni gerekliliklerine göre çalışma yapılması ve uygulama planı oluşturulması,
  • Kuruluşta eğitimlerin tamamlanması, yeniliklerin farkındalığının sağlanması,
  • Sistemin yeni standarda uygun hale getirilmesi,
  • Belgelendirme geçiş sürecinin tamamlanması için belgelendirme firması ile irtibata geçilmesi

Sonuç olarak;

  • Kalite Yönetim Sistemimizin yeni standarda göre geçişi Eylül 2018 tarihine kadar gerçekleşmesi gerekmektedir.
  • Yeni standarda geçiş denetimi zorunlu olup bu denetim sonrasında ISO 9001:2015 Standardına göre düzenlenmiş yeni belge verilecektir.
  • Bu geçiş denetimi herhangi bir gözetim denetimi veya yeniden belgelendirme denetimi ile birleştirilebilir veya daha erken veya daha geç gerçekleştirilebilir.

Volkan Sürmen
İş Güvenliği Uzmanı

Kaynak: ISO 9001–2015 Kalite Yönetim Sistemi Revizyonu Hk.

--

--

Yönetim Akademisi

Yönetim Akademisi | İş Sağlığı ve Güvenliği, Eğitim, Danışmanlık www.yonetimakademisi.com.tr