Wat ik heb geleerd van de Climate Reality training van Al Gore — 1

Yori Kamphuis
Yori NL
Published in
4 min readJul 4, 2018

Vorige week had ik het voorrecht om bij een driedaagse klimaattraining van het Climate Reality Project van Al Gore in Berlijn te zijn. Hoogtepunt voor mij was zijn wervelende bijna drie uur durende presentatie over waar we nu staan en heen gaan. Dat was niet alleen interessant en leuk. Het was ook verontrustend en eng. Gelukkig zijn er ook hoopgevende ontwikkelingen.

Bij terugkomst van deze driedaagse training –voor mij mogelijk gemaakt door de Global Shapers Community van het World Economic Forum– reed ik vrijdag Nederland weer binnen, met de trein uiteraard, en vanaf die avond begonnen de waarschuwingen me ineens om de oren te vliegen. “Pas op voor brand, niet sproeien, niet in bad” kopte een artikel, een ander sprak over we rook- en stookverboden en dat boeren in sommige provincies geen water meer uit de sloot mogen halen Het KNMI voorspelt inmiddels dat de Nederlandse zomers in de toekomst mogelijk nog droger worden dan eerder gedacht. Precies waar Gore het over heeft gehad. In het eerste artikel van een reeks blogs neem ik jullie mee in wat ik heb geleerd en wat dit met mij doet. In de eerste blogs, waarvan dit de eerste is, leg ik het probleem uit. In de latere zal ik met name mogelijke oplossingen beschrijven. En wat jij zelf kunt doen!

De groep Global Shapers die ook de Climate Reality Project training bijwoonden

Klimaatverandering, want daar gaat het om, gaat ons leven heftig beïnvloeden. Dat is nu al aan de gang. Vandaag stoten we ongeveer 110 miljoen ton aan klimaat verwarmende verontreiniging de lucht in. En dat elke dag. Zeventien van de achttien warmste jaren vonden plaats vanaf 2001. Nummer achttien was 1998, niet heel lang geleden dus. Nieuw was deze informatie echter niet voor me.

In 2010 ben ik namelijk in Londen gaan studeren. Als onderdeel van mijn studie heb ik een artikel geschreven over land grabbing, het opkopen van grote stukken vruchtbare grond waar bedrijven hun eigen beveiliging en wetten maken, en het inzetten om bijvoorbeeld gewas te verbouwen om biobrandstof van te maken. Dat gaat niet om een klein beetje grond: in 2010 waren er al miljoenen hectares vruchtbare grond verkocht of verpacht. Hierdoor voeren sommige landen voedsel uit voor onze biobrandstof terwijl een groot deel van de eigen bevolking door ondervoeding dreigt te sterven. De voorspellingen waren toen al dat de hoeveelheid vruchtbare grond zou afnemen.

Sinds dat ik dit artikel schreef, ben ik mij blijven verdiepen in het klimaat en klimaatsverandering. “Wat kan ik er nou nog meer over leren?” vroeg ik me dan ook af voordat ik deze training ging volgen. “Ik weet er volgens mij al veel over.” Dat ik al aardig wat wist werd bevestigd. Tegelijkertijd ontdekte ik ook meteen dat ik nog ontzettend veel te leren had. Met name over de impact van klimaatsverandering op globale systemen zoals onze voedselvoorziening, watervoorziening en gezondheid.

Ontvangen van mijn certificaat aan het einde van de training, overhandigd door onze mentor Ingmar

Maar voordat ik daar meer over kan schrijven begin ik bij het begin. Al Gore liet voortreffelijk zien dat vele plaatsen temperatuurstijgingen meemaken. 2017 was het 41e jaar opeenvolgende waarin de globale temperatuur boven het gemiddelde van de twintigste eeuw lag. Voor ons buurland Duitsland wordt verwacht dat het tot 4,6 graden warmer wordt dan het gemiddelde van 1971 tot 2000. Er zijn nieuwe warmterecords allertijden gemeten in India (51 graden Celcius) in 2016, net als in Koeweit in 2017, waar met een temperatuur van 51 graden vogels stierven van de hitte –terwijl ze vlogen– en dus dood uit de lucht kwamen vallen. Op 4 januari van dit jaar stuurde de politie van Victoria een bericht uit dat automobilisten met vertragingen rekening moesten houden omdat 10 kilometer aan snelweg aan het smelten was, wat overigens niet uniek is. De hoogste temperatuur ooit gemeten voor april was dit jaar in Pakistan met 50,2 graden. En dan moet de zomer nog beginnen! En deze winter was het op 25 februari op de noordpool 28 graden warmer dan normaal. Daardoor kwam de temperatuur boven de nul uit, en smolt de noordpool dus terwijl het hartje winter was!

Ik zou zo nog een tijdje kunnen doorgaan: maar ik hoop dat je snapt wat deze voorbeelden aangeven. Het wordt echt warm. De volgende blog zal gaan over kou en water.

--

--

Yori Kamphuis
Yori NL
Editor for

www.yori.info | Global Shapers | Speaker | Futurist o/t Year 2013 | Nerd | Climate Reality Leader | Programmaraad Rathenau