Een gesprek met Danielle Schuitemaker

Marketing consultant bij Deloitte

Young & Rebel!
3 min readNov 28, 2017

Als je aan het begin van je carrière staat als young professional ligt de wereld natuurlijk open. Wat vind je belangrijk, waar ga je voor, wat draag je bij, wat wil je? Opmerkelijk is dat in het gesprek met Danielle Schuitemaker, marketing consultant bij Deloitte, zij vertelt dat het leven niet draait om het werk. Of eigenlijk is dat niet zo opmerkelijk, want ze heeft natuurlijk gelijk. Het leven draait allereerst om het leven zelf.

Toch hebben young professionals in grote organisaties de kans in de fuik te lopen van te hard te werken. De cijfers over burnout liegen er niet om. Gelukkig lijkt Danielle met haar nuchter kijk dat goed onder controle te hebben. ‘De reden dat ik na mijn studie Bedrijfskunde juist bij grote corporates wilde werken, is dat ik hier heel veel kansen krijg om mijzelf te ontwikkelen. Die pak ik met beide handen, dus hard werken ja, maar ik let ook goed op of het allemaal in balans blijft. In die zin moet ik soms tegen mijn vader zeggen dat hij wel wat mag minderen met dat werk van hem.’

‘Bij Deloitte kan ik ook nog eens soms werken aan heel bijzondere projecten zoals laatst toen we voor de gemeente Amsterdam een soort hackathon organiseerde over het probleem van armoede in de stad. We dragen dan allerlei oplossingen aan die echt vernieuwend zijn. Jammer is dan dat het proces daarna traag gaat. Eigenlijk zou ik dat ook willen oppakken, maar ja, ik kan niet alles.’

‘I think a lot of times it’s not money that’s the primary motivation factor; it’s the passion for your job and the professional and personal satisfaction that you get out of doing what you do that motivates you.’ — Martin Yan

Bij Deloitte zijn ze inderdaad met impactvolle dingen bezig. Danielle stuurt mij wat links en ik moet zeggen, het ziet er indrukwekkend uit. Zoals de Deloitte Impact Foundation. Of de pagina waar over Social Innovation gesproken wordt: ‘Burgers, bedrijven, sociale ondernemers, non-profit organisaties en multinationals concurreren, coördineren en werken in ‘solution markets’ samen aan het oplossen van belangrijke sociale problemen.’ En natuurlijk, bedrijven en organisaties voelen natuurlijk ook wel aan dat young professionals alleen daar willen werken als er ook een impact is naar de samenleving.

Precies zo’n gesprek had ik onlangs met communicatie directors van corporates waar ik ook Laura Groten voor had uitgenodigd van Betekenisme. Zij vertelde dat heel veel young professionals echt verlangen van bedrijven en organisaties dat de ‘purpose’ naar de wereld wordt waargemaakt. Voldoening halen uit spullen, geld of status is passé.

Mooi dat ze bij Deloitte dan 1% van hun tijd willen investeren in maatschappelijke projecten zoals IT cursussen voor kinderen, armoedebestrijding, en ook het geweldige project van Boyan Slat.

Danielle zit op haar plek, voorlopig, en haalt stevige voldoening uit haar werk.

Ron van EsYoung and Rebel

--

--

Young & Rebel!

Ron van Es, partner van Young & Rebel, spreekt met young professionals die werken met purpose en lef! www.youngandrebel.nl