Girişimcilik 101

Bu bir motivasyon yazısı değildir!

Yucel F. Sahan
Founded

--

This is the very first time of my Medium..| yok yok böyle başlamıyorum.

Motivasyona en çok ihtiyacı olan meslekler arasında bir sıralama yapsak çok da tartışmadan “Girişimciliği” oy birliği ile en üst sıralara koyabiliriz. Ancak sizleri cesaretlendirebilecek yeterince yazı ve başarı hikayesi olduğuna eminim, bu yüzden o konulara hiç girmeyeceğim.

Bu yazıda “Girişimciliğe Başlarken” tüketmeniz gereken tüm kaynakları bir araya getiriyorum.

Sizlerle girişimciliğe başlarken okuduğum yazıları, kitapları; kullandığım araçları; izlediğim videoları kısaca tüm içerikleri bu yazıda aktarmaya çalışacağım. Aslında bu yazıyı sıkça karşılaştığım “Girişimciliği öğrenmeye nereden başlamalıyım” sorusuna toplu bir cevap olarak da yazıyorum. Neyse çok uzattım, başlayalım. Bolca kaynak paylaşmaya çalışacağım.

102 -İş Modeli Kanvası

https://strategyzer.com

İş fikrimizi Alex Osterwalder tarafından geliştirilen “iş modeli kanvasına” aktararak başlıyoruz. Temel ortaklarımızı, müşterilerimizi, değer önerilerimizi ve diğer tüm kutucukları anlaşılır şekilde dolduruyoruz.

Taslağın ingilizcesini buradan, türkçesini ise Adil Hoca’nın sitesinden indirebilirsiniz. Dilerseniz ciz.io üzerinden de kanvasınızı oluşturabilir diğer iş modeli örneklerine göz atabilirsiniz. (ingilizce kitap da burada)

Kanvası nasıl dolduracağımızı ise Steve Blank’ten ve Erhan Hoca’dan öğreniyoruz.

Bu seride Türkçe altyazı mevcut diye hatırlıyorum ama “speech to text” de iş görür.
https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/e5HDKQz8dZsSq1

Türkçe kaynak için ise İş Modeli Kitabını buradan satın alabilirsiniz ancak Burak Yaman’ın eğitimini izlemeniz yeterli olacaktır diye düşünüyorum.

İş modeli kanvası ile bu kadar bilgi yeterli sanıyorum, yukarıdaki tüm kaynakları tüketmek zorunda değilsiniz elbette sistematiği öğrenmek yeterli. Takıldığınız noktada açıp tekrar tekrar izleyebilir/okuyabilirsiniz. Ben de, yüz kere dinleğim yanlışları tekrar tekrar yaptığım için ara ara açıp Steve Blank izliyorum.

103- Araştırma

Bu bölümü saatlerce anlatan bir kaynağımız malesef yok. Buradaki en büyük dostunuz Google. Doğru anahtar kelimelerle birçok faydalı dökümana ulaşabilirsiniz.

Pazar araştırmaları için “X Market Report” -“Y Insight” gibi aramalar işinizi kolaylaştıracaktır. Ayrıca statista, ibisworld’ten de data bulabilirsiniz.

Türkiye pazarı ile ilgili webrazzi ve egirişim sitelerinde anahtar kelimeleri aratarak da istediğiniz bilgiye ulaşabilirsiniz.

İşte geldik benim favorilerime.
Sektör analizi yapmak ve globaldeki rakiplerimizi öğrenmek istiyorsak adresimiz crunchbase ve CB Insight.

Crunchbase ile aramalarınızı sektöre, yatırımcıya, girişimcilere göre yapabiliyorsunuz. Örneğin; Stripekimler tarafından-ne zaman kuruldu, ilk yatırımı kim yaptı, son yatırım turunda ne kadar değerleme aldı ?” sorularının cevaplarını alabiliyorsunuz.

Stripe on Crunchbase

CB insight ise marketmap’leri ile ünlü ve hemen hemen her sektör ile ilgili çok detaylı araştırmaları mevcut.

Mutlaka ama mutlaka CB Insight “newsletter”larına abone olmayı unutmayın. Sektöre özel mail listeleri de bulunmakta mesela ben haftalık olarak “HealthTech” maillerini de alıyorum.

Zaman zaman Airbnb, Apple gibi girişimleri inceledikleri raporları da yayınlıyorlar.

Ek olarak bu tweet’i de paylaşıyorum. Bu flood’u açarken tarayıcımın kapanmışlığı var.

Güne Anand SanWal’dan gelen mailler ile başlayınca, öğrenecek ne kadar çok şey olduğunu farkediyor insan.

Gerçekten sadece CB Insight raporlarını okumak bile başlı başına bir mesai ancak bir o kadar da keyifli.

104- Prototip Geliştirme

Bu konuda malesef donanım geliştirme konusunda yardımcı olamıyorum onu baştan diyeyim.

Startup Collections adresine girerek; sunum hazırlama, landing page oluşturma, trend renkleri seçme, logo tasarlama, web site yapmak, kod öğrenme, video hazırlama, form oluşturma, ekip yönetimi ve sosyal medya yönetimi araçları gibi ücretli&ücretsiz birçok aracı bulabilirsiniz.

Böyle de bir arayüzü var.

Sıkça kullanılan ve önerilen arayüz geliştirme araçları ise şöyle:

Xtensio Marvel Proto.io Adobe XD

Biraz daha profosyonel olayım derseniz Envato Market var. Burada da .psd .sketch arayüzlerinden web sitesi temalarına, 3d objelerden ses örneklerine kadar birçok hazır kod ve tema bulunmakta.

Girişiminizi tanıtan kısa video animasyonlar yapmak isterseniz powtoon ve goanimate ile kendiniz kısa sürede hazırlayabilirsiniz.

Son olarak şöyle güzel bir Medium yazısını sizlerle paylaşmak istiyorum.

105- Görsel Oluşturma & Tasarım

Görsel ve Tasarım konusunda çok tecrübe sahibi olduğumu söyleyemem. Hepbirlikte aşağıdaki siteleri ziyaret edelim.

SHERPA BLOG

Userpots Almanac 2016/2015…

MarvelApp Blog

Bigumigu

Aşağıdaki tasarım araçları ile de dakikalar içerisinde çok güzel görseller hazırlayabilirsiniz.

Canva, Venngage, Snappa, creatlr, designbold, colorhunt, applaunchpad, MockUp, piktochart ve iconlar için flaticon.

Icon8'i de çok övdüler

100- Online Öğrenme

Sadece Udemy ile yazılım öğrenmiş, pratik yaparak bir hayli ilerlemiş birçok kişi tanıyorum. O yüzden benim de satın aldığım 4 adet Türkçe Udemy kursu linkini paylaşarak başlamak istiyorum bu kısıma.

Bilmeyenler için Udemy: Odtü Teknokent’ten çıkan Online Eğitim Platformu, İlk Türk “Unicorn”

Unicorn: 1 Milyar Dolar ve üzeri değerlemeye sahip şirket.

Değerleme: Bir şirkete biçilen paha, şirketin toplam piyasa değeri(Eren Bali’ye 1 milyar doları varmış gibi davranmıyoruz yani)

Bu linkte ise kardeşimiz $5000 değerindeki eğitimleri bulmuş, toplamış, biraya getirmiş, hepsi ingilizce ama çok teşekkür ediyoruz kendisine.

Online Eğitim Alabileceğiniz diğer platformlar ise; Khan Academy, Itunes U,

edX, TED, Udacity, Turkcell Akademi ve niceleri.

106- Şirket Kurulumu

Peerket olarak henüz tam bu aşamadayız, birsürü seçenek var; Adi Şirket, A.Ş, Ltd, C Corp, E Residency vs vs.

Paraşüt.com , şirket kurma hakkında aradığınız tüm bilgileri basit bir dille aktaran oldukça doyurucu bir bloga sahip.

Okumanızı tafsiye ettiğim diğer bir medium yazısında ise Ahmet Usta doğrudan deneyimlerini anlatıyor.

Bir diğer kitap önerim ise Av. Ege Koç tarafından yazılan “Girişimcinin Hukuk Rehberi”. Ocak 2018'de 2. baskı çıkıyor, takipte kalın!

Bir de Şirketi Amerika’da kurma seçeneği var. Stripe Atlas’tan önce Eray Altunbozar şöyle bir yazı yayınladı.

Stripe Atlas ile Amerika’ya gitmeden Delaware isimli eyalette şirket kurabiliyorsunuz $500 ödemek kaydıyla. Stripe şirketiniz adına Silicon Valley Bank’ta hesap bile açıyor sizin yerinize. Türkiye’den ödemeleri alma konusunda fazla kaynağa erişemedim. Atlas’ın sitesini incelemenizi öneririm. Ayrıca Startup Hukuku da güzel bir yazı yayınladı bu konu ile ilgili.

107- Online Ödeme Alma

Çok fazla söze gerek yok, yerli malı yurdun malı:

iyzico ve paraşüt

Galiba bu kadar.

Sizden gelen yorumlar ve sorular doğrultusunda yazıyı güncelleyeceğim, düşüncelerinizi ve sorularınızı yorumda belirtirseniz yanıtlamaya çalışırım.

Elimden geldiğince bildiğim araçları ve okuduğum yazıları paylaşmaya çalıştım buraya kadar okuduysanız önce tebrik daha sonra da teşekkür ederim.

güzel bir yaşam ve bol şans diliyorum herkese.

--

--