Як я навчився записувати витрати?

Юрій Белеканич
5 min readMay 5, 2020

--

Багато з нас хотіли вести облік своїх витрат. Хтось тільки хотів, хтось пробував, а хтось навіть зміг привчити себе робити це. Що ж тут такого особливого? А складність полягає якраз в тому, щоб виробити в себе звичку робити це щодня.

Почнемо з початку. Для чого мені взагалі записувати свої витрати?

Для чого записувати свої витрати?

Ось перелік запитань, які виникали в моїй голові найчастіше:

  • А скільки я витрачаю кожного місяця?
  • А скільки я витрачаю на кафе? Можливо, варто готувати вдома?
  • А чи не занадто часто я їжджу на таксі?
  • А можу я дозволити собі придбати нову неймовірно бомбезну гру за +100500 долярів?
  • А який відсоток зароблених коштів я зміг відкласти?
  • Чи не занадто багато підписок я оформив?
  • А на довго мені вистачить відкладених коштів під час карантину?

Якщо вас зацікавили хоча би кілька з них, вітаю, вам теж потрібно почати це робити.

У чому ж складність процесу?

Здається, це елементарне завдання. Поїхав зранку на роботу на трамвайчику — записав, пообідав — записав, пішов випити по коктейлю з подругою — записав, поїхав додому на таксі — записав, зайшов у “Сільпо” взяти “Плосківської” на ранок — записав. Усе просто! Ага, звісно. Хто хоча б одного разу пробував це робити, розуміє, що просто це перший тиждень, потім ти вийдеш з магазину, розмовляючи з братом, підеш тусити з друзями в 3 заклади, в кожному з яких оплачувати рахунок буде хтось інший, пропуск за пропуском, і ти просто заб’єш на цю геніально просту і таку потрібну ідею.

Само собою, серед вас є самодисципліновані люди, які можуть це робити кожного дня, кожної хвилини. Але воно вам потрібно? Ви знаєте, як це нудно? Невже у цьому сенс життя?

Мені завжди цікаво шукати оптимальні методи вирішення проблем, і здається, я знайшов один.

Стадія 1. Я зможу

Ідея зрозуміла. Знаходжу додаток, завантажую, записую витрати. Тиждень, два, усе йде відповідно до мого плану. А потім я забуваю зробити це одного разу, іншого, дані у програмі відрізняються від реальності, я вже забув, куди втратив ті 15 гривень, спробую завтра. Очевидно, після цього я більше не записую витрати і моя ідея провалюється, як партія Гройсмана на виборах. За кілька місяців пробую знову, за кілька ще разок і розумію, що цей варіант не для мене.

Стадія 2. Сучасні банки допоможуть

Якщо я не можу записувати дані за допомогою додатку, то чому б просто не мінімізувати готівкові операції і вести облік у мобільному додатку улюбленого банку, який робитиме це за мене? Пробую, за кілька місяців майже забуваю про готівку, бонусом отримую кешбек за кожну купівлю гречки і туалетного паперу, здається, “все идет по плану”. Ага, як завжди.

  1. Довелося поїхати в центр не на трамвайчику (обожнюю їх), а на маршрутці. Електронний квиток вже 8-ий рік розробляють, він скоро буде запроваджений, але поки доводиться передавати Мазепу через всю маршрутку (зрозуміло, банк не знає про це).
  2. Пішли з колегами обідати, я розрахувався, мені скинули гроші. Банк відображає, що я витратив 300 і отримав 200 грн, а не витратив 100. Уже статистика працюватиме неправильно.
  3. Поки поверталися, вирішили зайти на каву, тепер розрахувався не я, скинув гроші, банк зарахував операцію в категорію “Переказ коштів”.
  4. Друг написав, попросив позичити 1К до завтра. Завтра він їх повертає, по факту, витрати взагалі не було, але банк тепер відображає +1К до витрат.
  5. Ввечері пішов з друзями на пиво. Спочатку зайшли на пиво (розрахувався один друг), потім на настоянки (тепер інший друг), а потім в караоке (не питайте, чому ми пішли в караоке, але платив я). Зранку, як справжні друзі, ми порахували, хто скільки кому винен, скинули гроші, але банк знову відображає це некоректно.
  6. 31-го числа поповнив мобільний рахунок власнику квартири (за інтернет), 1-го віддав йому готівку за аренду, а 10-го скинув на картку за комуналку. Як ви розумієте, однієї операції взагалі немає, а дві інші відображаються в різних неправильних категоріях. Скільки мені потрібно, щоб арендувати квартиру і заплатити за комунальні? Шукай операції і рахуй.
  7. 3-го числа “Netflix” стягнув 12 євриків важко зароблених гривень, які ви з другом ділите навпіл (хороший друг, правда?), ти кинув заявку на “Спільну оплату”, але банк відображає 12 євро у витратах, замість 6-и.
  8. Зайшов у “Сільпо”, купив хліб, молоко, ковбасу і улюблений “Kit-Kat”. Банк показує одну транзакцію в категорії “Продукти та супермаркети”, а я хочу знати, скільки я витрачаю на життєво-необхідні продукти, а від чого можна відмовитися.
  9. Ну і найочевидніше — банк підтягнув категорію по коду МСС, а вона невірна! “Нова пошта” — це “Інше”, правда?

Стадія 3. Гугл Шіііт

От скільки виняткових ситуацій я знайшов, які мобільний додаток банку не може вирішити. І тут мені в голову приходить ще одна проста ідея! А я буду далі якомога більше транзакцій проводити через банк, але переносити ці всі дані в звичайну табличку, де можна буде виправити ті помилки і зручно аналізувати витрати. Створив таблицю в Google Sheet. Вирішив переносити дані один раз кожного місяця. Як ви думаєте, спрацювало? Ага, 4 місяці (facepalm). Як завжди, я не змушую себе витратити кілька годин, щоб виправити ситуацію, я просто забиваю. Видаляю табличку, шукаю інший спосіб.

Стадія 4. Комбінація

Навчений гірким досвідом попередньої прокрастинації, я знаходжу комбінований метод. Завантажую улюблений додаток для контролю витрат. Більшість витрат проводжу через банк, один раз в день-два розбираюся з цим і перекидаю дані з додатку банку в цей додаток. Якщо доводиться використовувати готівку, одразу записую це в додаток. Можна в неправильну категорію, її потім можна змінити (це краще, ніж забути взагалі про операцію).

Ніби все настільки просто, що я дивуюся, чому швидше так не робив? Так, мені досі треба майже кожного дня витрачати час, щоб переносити дані. Але я й так не надто ефективно використовую свій час, коли їду на роботу (насправді, не тільки тоді, я ж не просто так собі плойку купив і підписку на “Netflix” оформив), тому вважаю, що можна витратити 10 хвилин на день, щоб це зробити. Як на мене, це в рази краще, ніж робити це 10 разів на день. Люди хоча би не знають, який ти єврейчик (ти ж єврейчик, правда?).

Висновки

Ось таким чином я знайшов для себе найкращий спосіб обліку витрат. Завдяки цьому я зміг записати всі свої витрати за рік, знайти місяці, коли найбільше витрачав, і категорії, які довелося терміново різати, щоб не витрачати всю зарплату на короткотермінове задоволення.

Якщо у тебе є якісь питання або під час прочитання цього лонгріду виникло бажання закидати мене какашками, чекаю на сторінці Facebook або в Телеграмі.

--

--