Jak ágnes omylem přiletěla do Holandska.

Agnes Evelina
AAF na výletech
Published in
5 min readOct 21, 2020

K pochopení pointy toho co se stalo (a celého tohohle textu) stačí čtenáři jen jediná informace.

Minulý rok jsem byla navštívit svou kamarádku v Norsku (to je země vedle Švédska — z toho moje dedukce) , která tam v té době také byla na její zahraniční stáži. Bydlela v malém městě, uprostřed ničeho, všude kopce a panenská příroda. Hlavně ty kopce. Bylo tam hodně kopců. A tak jsem si ve své hlavě vytvořila takovou pěknou domněnku, že asi každé město na severu vypadá dost podobně.

Nosit pláštěnku se tu vyplatí.

Tak to byla mylná domněnka. Jelikož po přistání jsem si připadala jako v Holandsku. Všude kola, kavárny, bary, cihlové domečky, slušně oblečená děvčata a chlapci. Nikdo tu nechodil v pohorkách.

Začala jsem přemýšlet o tom, jestli všechny ty outdoorové věci, kterými jsem měla napěchovaný kufr (a o kterých jsem psala v tohle článku: https://medium.com/aarf-na-výletech/jak-ágnes-vyrazila-do-světa-bd51f85cc54e) byly opravdu tou nejlepší volbou. Spíš ne. Rozhodně ne.

Také mě napadlo, že jsem si třeba o daném místě mohla něco načíst a vy-zjistit nějaké informace předem. Než jsem odjela. A podle toho si třeba zabalit. Že bych pak třeba nebyla tak zaskočená.

Ale co. Jinak by to asi nebylo takové dobrodružství. A taková zábava.

A jelikož je tento článek příliš krátký, přidávám ještě několik dechberoucích informací, které jsem sepsala v průběhu svého pobytu a které by vaše oko nemělo minout. Nazvala jsem je..

Několik zajímavých poznatků, které ágnes načerpala v průběhu své zahraniční stáže

  1. Umeå je strašná placka a všichni tu jezdí na kole. Takže asi jako Holandsko .. nebo Nymburk.
  2. Ceny jsou stejné jako u nás. Jen napsané v té jejich divné měně.
  3. Švédi jsou strašně “hodný”. Tak moc, že jsem ke všem strašně podezíravá. Tak moc, že vás nechají u sebe doma přespat na gauči, když jim v autobuse řeknete, že nemáte kde spát. (ano to se mi stalo)
  4. Je tu strašně čistý vzduch a všude voní smůla. Už jsem si na to zvykla a nevnímám to.
  5. Všude tu pijí filtr a říkají tomu káva. Prostě mají fakt hnusný kafe .. a nebo jsem jen rozmazlená pražskou kavárnou..
  6. Autem jezdí vpravo. Na kole jezdí vpravo. Pěšky chodí vlevo.
  7. Všichni tu umí anglicky. Takže jsem vzdala švédštinu.
  8. Cestou do školy rostou brusinky. Jsou dobrý. Dají se zamrazit na horší časy.
  9. Vlastně tu roste strašná spousta věcí: aronie, houby, jablka, borůvky .. a Švédi to vůbec nesbírají. Já to sbírám.
  10. Aronie jsem se naučila jíst až tady. Tohle se o nich píše na wikipediji: Temnoplodec neboli aronie, také zvaná černý jeřáb, zahrnuje tři druhy opadavých keřů z čeledě růžovité. Je vzdáleně příbuzná hrušni a jeřábům. Jejich jedlé černé plody jsou ceněny pro vysoký obsah vitamínů a tříslovin.
  11. Zvládla jsem si koupit kolo. A vlastně jsem už utratila většinu peněz z rozpočtu který jsem měla. Ale mám doma moc pěkný perský koberec. A světýlka.
  12. Moje adresa je:
    Ágnes Čechová — 510
    GLUNTENS VÄG 9
    SE-90737 Umeå
    Sweden 🇸🇪
  13. Umeå se nečte UmeA ale UmeO protože Å = O.
  14. Také mají Ä které se čte jako E.
  15. Také mají Ö které se čte jako ER.
  16. Také mají velký cit pro pořádek.
  17. Také mají velký cit pro dodržování anticovidových opatření. Poslední lidský dotyk jsem na své pokožce zaznamenala tak před dvěma měsíci.
  18. Na přechodě vás vždycky pustí. I bez přechodu vás vždycky pustí. Vlastně se tu člověk nemusí vůbec rozhlížet, když přechází silnici.
  19. Jejich vypínače na světlo v noci lehce svítí. Což je hodně praktické. Nechápu, proč to ještě není v ČR.
  20. V Ikea se člověk nají levněji nežli v McDonald.
  21. A veganské masové koule jsou lepší, nežli ty neveganské masové koule. Prostě z principu.
  22. V ročníku jsem jediný výměnný student. Na celém bakaláři jsem jediný výměnný student. Už vím, jak se cítí celebrity.
  23. Ve třídě kvůli mě mluví anglicky a nevědí, že jim stejně vůbec nerozumím. Haha.
  24. Švédi jsou tak hodní, že když zjistí, že jim na zahradě kradete jablka, dají vám tašku, abyste si je mohli odnést. Ano to jsem dělala. Ano majitelka té zahrady mi dala tašku.
  25. Moje adresa je stále stejná. Můžete mi posílat dopisy i čokolády. Oboje mě potěší.
  26. Ve dvě ráno tu nikdo nespí.
  27. Lidé tu vůbec nejsou bohatí, jak si většina Čechů myslí. Spousta z nich má starý auto a nebo vůbec nechodí do restaurací, protože je to pro ně drahé.
  28. Asi mají rádi kebab. A pizzu. A takové ty skořicové šneky. To je asi jejich národní jídlo jsem usoudila.
  29. Přes týden moc nepijí alkohol. O to víc to umí dohnat o víkendu.
  30. Překvapivě jsou docela upovídaní.
  31. Milují světýlka. (asi brzy pochopím proč.. už teď je tma v pět)
  32. Umím opravdu plynně jednu švédskou větu a to se vždycky hodí: Vill du knula?
  33. Opravdu neumí udělat dobré kafe. Ale konzumují ho s oblibou. Vím, že se opakuji.
  34. Strašně rychle se tu mění počasí. Svítí sluníčko a za půl hodiny už prší.
  35. Pokud vás na kole zastaví policajti a vy nemáte světlo, tak vám ho dají. Zadarmo.
  36. Tenhle článek jsem měla rozepsaný měsíc.
  37. Osmnáctého října začalo sněžit.
  38. Ágnes je tu šťastná.
  39. Teda.. myslím.
  40. Tohle je čtyřicátá zajímavá informace.

A teď ještě nějaké roztomilé fotografie.

A když zapomeneme na to, že prší, tak to tu je fakt pěkný.
Asi jako na Šumavě!
Další fotka v pláštěnce. Nazvala jsem ji: vlasy jak pochcaná sláma.
Všudypřítomná cyklistika.
Takže tu jezdíme na kole na výlety.
Občas kreslíme.
Teda já vlastně moc nekreslím. Spíš jen jezdím na ty výlety. A k jezeru.
A zase jsem byla u moře.
A takhle vypadá ta aronie.
Stavila se tu za mnou maminka s tatínkem.
A na téhle fotce moje maminka hladí strom. A s touhle peckou se pro dnešek loučím.

--

--