Hvorfor optimal løsningsarkitektur er viktigere enn noen gang

Matias Mjåvatn
Aboveit
Published in
6 min readSep 15, 2020
Alt som kan digitaliseres kommer til å bli digitalisert

I løpet av de siste årene har jeg vært så heldig å få snakke med ledere av en rekke forskjellige virksomheter på tvers av en rekke bransjer. Det har gitt meg god oversikt over hvordan forskjellige virksomheter i forskjellige bransjer jobber. Med strategisk bruk av CRM har jeg kartlagt hvilke løsninger og teknologier som er ledende innen de forskjellige industriene. Dette i kombinasjon med at en rekke teknologiske trender kommer til å treffe oss de kommende årene, gjør at jeg mener en optimal løsningsarkitektur kanskje er viktigere for virksomheten din enn noen gang.

Det er liten tvil om at flere teknologiske trender vil treffe oss de kommende årene. Det som gjør at jeg tror ting er litt annerledes nå enn tidligere, er at disse nye teknologiske trendene nå kommersialiseres mer eller mindre samtidig. Synergiene mellom disse teknologiske trendene gjør at jeg tror totaliteten av endringer blir større enn du kanskje har tenkt på. For det er nemlig sånn med IT at absolutt alt henger sammen, på en eller annen måte.

Samtidig som dette skjer så vokser det opp en ny generasjon som har et helt annet forhold til teknologi enn vi hadde. Til eksempel så husker jeg at jeg gikk rundt i nabolaget og ringte på dører for å få med meg gutta ut for å spille fotball. Moren min sin største utfordring var å få meg inn igjen. Og vi lærte engelsk på skolen. Nå sliter jeg med å få nevøene mine med ut for å spille fotball, fordi de heller sitter online og spiller Fortnite med venner fra hele verden. Og de er allerede bedre i engelsk enn sin egen engelsklærer. Dette er bare et bittelite eksempel på at de teknologiske konsekvensene av alle endringene vi opplever går langt dypere i samfunnet enn jeg tror vi klarer å ta innover oss. De kommende teknologiske trendene vil prege alt fra både kultur, til psykologi og idrett. Ta for eksempel “likes”, fenomenet FOMO (Fear Of Missing Out) og at den enorme (!) veksten innen E-sport. Når jeg vokste opp fantes ingen av begrepene, verken likes, FOMO eller E-sport. Det er liten tvil om at når nevøene mine blir 18 år, så kan de visualisere seg enn helt annen fremtid enn det du og jeg har forutsetningene til å gjøre nå, uansett hvor smarte vi tror vi er. For når man ser på trendene samtidig så blir det store bildet utrolig komplekst med en gang, nettopp fordi alt henger sammen.

Dette er noen av de teknologiske trendene som treffer oss:

  • Moderne skytjenester
  • No-code/low-code plattformer
  • 5G nettverk
  • Artificial Intelligence
  • Machine Learning
  • Virtual Reality
  • Internet of Things
  • Kryptovaluta
  • 3D print
  • Droner
  • Robotics
  • Autonome kjøretøy
  • Bioteknologi
  • Genteknologi

++

Jeg tror vi fortsatt utdanner studenter til jobber som kommer til å dø ut om bare få år, og jeg tror vi fortsetter i gamle vaner rett og slett fordi de fleste av oss ikke vet bedre. Jeg tror yrker som eiendomsmegler, bilselger, butikkmedarbeider, sjåfør, telefonselger, regnskapsfører, guide, bartender, bibliotekar og resepsjonistyrket i stor grad vil være borte innen det neste tiåret fordi det ikke er like mye behov for denne kompetansen lenger. Forrige gang jeg var i bilbutikken opplevde jeg at jeg kunne mer om bilen enn bilselgeren, når jeg skal selge leiligheten min har jeg ikke tenkt å betale noen for at de fyller ut et par skjema og poster en annonse for meg, og gjennom den nye forsikringen på jobb har jeg fått digital lege på mobilen. Dette er bare bittesmå dagligdagse eksempler på at teknologisk utviklingen endrer samfunnet vårt.

Synergiene mellom disse teknologiske trendene gjør at jeg tror totaliteten av endringer blir større enn du kanskje har tenkt på.

Hvis virksomheten din skal bli med inn i fremtiden, hvertfall kalle seg ledende, så er det helt essensielt å tenke langt fremover for å tilrettelegge løsningsarkitekturen for alle endringene som kommer. Når jeg snakker om en optimal løsningsarkitektur så snakker jeg altså ikke bare om en løsningsarkitektur som støtter din virksomhets behov i dag, jeg snakker om at den også må tilrettelegges for fremtidens behov. Det finnes selvfølgelig ingen fasit for hva som er en god løsningsarkitektur for forskjellige virksomheter, hverken nå eller i fremtiden, men jeg har erfart at det finnes noen helt grunnleggende prinsipper som suksessfulle digitale virksomheter følger:

  • De har en tydelig forankret integrasjonsstrategi og bygger kompetanse rundt valgt teknologi og metode
  • De setter brukerne i sentrum og hensyntar tilbakemeldinger fra de ansatte som faktisk driver virksomheten
  • De vet at det gir verdi å visualisere data i real-time så ansatte forstår hele virksomheten og verdien de bidrar med
  • De optimaliserer digitale kundereiser kontinuerlig på tvers av alle kanaler for å sikre gode kundeopplevelser
  • De jobber strategisk med utarbeidelse av moderne forretningsmodeller basert på benyttelse av real-time data
  • De har en godt kommunisert visjon som gjør at alle prosjekt og initiativ på tvers av hele virksomheten drar i samme retning
  • De investerer i godt design fordi de forstår at design ikke bare handler om hvordan ting ser ut, design handler om hvordan ting fungerer
  • De vet at opplæring er et sentralt element i endringsledelse og suksessfull implementering av nye og oppdaterte løsninger

Nesten alt som skjer i samfunnet og nesten absolutt alle jobber er i dag IT relaterte på ett eller annet nivå. Og denne utviklingen kommer bare til å fortsette. For hver dag som går, blir jeg stadig sikrere på at alt som kan digitaliseres kommer til å bli digitalisert. Slik jeg ser det er det eneste som bremser digital utvikling økonomiske krefter, menneskets kreativitet og evnen vår til å se nye forretningsmuligheter.

Det er kort fortalt ikke tilfeldig at verdens 5 mest verdifulle selskap er teknologiselskap. Denne videoen viser tydelig hvor sentralt teknologi har blitt for næringslivet og samfunnet vårt for øvrig. Hvis du ikke vil se hele videoen kan du spole til slutten for å se det jeg mener.

Verdens største selskap investerer kraftig i utvikling, og de kjøper opp selskap etter selskap. Dette gjør det i praksis utrolig vanskelig (nesten umulig) for små og mellomstore software-leverandører å henge med teknologisk sett. Det finnes tusenvis, hvis ikke hundretusenvis, av start-ups med fremoverlente og flinke utviklere som ene og alene har som mål å bli kjøpt opp av disse aktørene. Dette gjør at det for virksomheter ikke lenger bare handler om å velge løsninger og integrere de. I dag handler gode teknologiske valg om å velge riktig strategisk plattform og en langsiktig samarbeidspartner. Gode IT avdelinger slukker ikke bare branner ved å løse forretningens nåværende behov, slik som en IT avdeling kanskje gjorde i gamle dager. Gode IT avdelinger i dag må kontinuerlig holde seg oppdatert på nye muligheter, og tilrettelegge virksomheten sin for fremtidens behov.

Av og til hører jeg noen si “det var bedre før” eller “det har gått for langt”. Og jeg kan være enig i at det er litt rart når plutselig hele vennegjengen eller familien sitter å ser ned på mobilen når vi endelig møtes alle sammen. Men sannheten er at jeg tror den teknologiske revolusjonen så vidt har begynt. Og jeg tror historien om Kodak og Toys R Us bare er en liten forsmak på alle historiene som venter i tiden som kommer. Hva tror du?

Spør du meg, så lever vi i den mest interessante epoken i menneskets historie. Og for å svare på tittelen; Hvorfor er optimal løsningsarkitektur viktigere enn noen gang? Det er fordi de virksomhetene som forbereder seg på fremtiden har de beste forutsetningene for å lykkes. Virksomheter med en optimal løsningsarkitektur for sin bransje vil ha bedre forutsetninger enn sine konkurrenter, til å utnytte de mulighetene som synergien mellom disse nye teknologiske trendene kommer til å gi oss.

Alt som kan digitaliseres kommer til å bli digitalisert

--

--