Scuterele electrice, difuzia inovației și produsul tău.

Ion Mocan
AcademiaRockit
Published in
4 min readJun 11, 2018

Cred că ai observat în Chișinău multe scutere/trotinete electrice de genul dat.

Pic source.

Ele sunt foarte comode. Se încarcă timp de 4 ore, poți parcurge cu el 40km. Are viteza de 35 km/h. Și deja este destul de ieftin. Costă cât un telefon performant. Dacă se descarcă, îl pui în două și urci cu el în troleibus, fără să ocupe mult loc. E un produs foarte bun și relativ accesibil.

Eu nu am numărat câte am văzut, nu am nicio statistică despre vânzările lor, dar m-am gândit că foarte curând ele vor deveni mainstream. Și poate peste câțiva ani vor fi mai multe scutere electrice decît biciclete pe drumurile noastre, cel puțin în Chișinău.

Cu o singură condiție: acest produs trebuie să treacă de „prăpastie”.

Teoria difuziei inovației. ”Chasm” — prăpastie.

Teoria difuziei inovației ne spune că orice produs nou are un ciclu de viață.

  • La început e cumpărat de inovatori — oamenii care tot timpul sunt în căutarea lucrurilor și experiențelor noi.
  • Apoi produsul e cumpărat de prietenii inovatorilor — ”early adopters” (adoptatorii timpurii, primii utilizatori), oamenii pe care inovatorii i-au convins să cumpere acest produs.

După asta e momentul critic — prăpastia (the chasm). Se spune că inovatorii constituie 2.5% din piața produsului, apoi ”early adopters” sunt încă 13.5% din piață.

  • Dacă produsul va trece de 16% din oamenii unei anumite piețe, el va fi adoptat de ”majoritatea timpurie” și ”majoritatea târzie” (de exemplu: piața scuterelor sunt toți oamenii din Chișinău capabili să meargă cu scuterul și capabili să cumpere un scuter electric). Oamenii din aceste 2 categorii cumpără lucruri care deja sunt acceptate de mai mulți prieteni și cunoscuți. Ei nu sunt în căutarea lucrurilor noi și nu vor să pară stranii. Ei vor lucrurile acceptate. ”Dacă are cumătru’ trebu să-ni cumpăr și eu”. Ei reprezintă 34%+34% din piața produsului. Ei sunt majoritatea.
  • La sfârșitul axei sunt persoanele care nu au nevoie de lucruri noi, oameni care îs forțați de către rude și prieteni să își cumpere smartphone și să instaleze skype sau viber în 2018. Ei reprezintă ultimele 16% din piața produsului.

Revenim la trotinete

Am 3 motive să cred că trotinetele vor deveni maintream.

✅ Intuiția îmi spune că acum trotinetele au trecut de 2% ale inovatorilor și încet încet sunt adoptate de către prietenii lor — adoptatorii timpurii.

✅ Produsul e destul de ieftin. Costă cât un telefon bun, vreo 8000 de lei.

✅ E cumpărat de oameni cool — oameni din comunitatea IT (din cei pe care îi știu eu). Astfel de oameni pot stârni un efect de rețea: oamenii care îi respectă și oamenii care vor să îi imite pe ei, vor cumpăra și ei astfel de scuter.

E posibil să nu am dreptate, dar totuși :)

Unde se află produsul tău?

Care este piața ta finală? La câte zeci, sute sau mii de oameni vrei să ajungi cu serviciul/produsul tău? La câți ai ajuns pînă acum? Fă câteva calcule și numără câte procente ai.

Am numărat. Acum ce să fac?

🔺Dacă ai între 0 și 2.5% procente, nu fă marketing pentru toți. Nu promova produsul ăsta la cei din majoritatea timpurie și târzie. Nu băga produsul tău oamenilor ”normali”. Concentrează-te pe cei ”nenormali”. Pe cei care vor ceva nou, deosebit. Cum să îi găsești? Studiază subiectul ăsta.

🔺Dacă deja ai trecut de 2.5%, concentrează-te pe prietenii lor. Fă tot posibilul ca acești oameni să spună despre el prietenilor săi. Oferă-le reduceri sau bonusuri referale, fă content bun-bun pentru ei pe care ei îl vor răspândi mai departe.

🔺Dacă ai trecut de 16%, rămâne să te felicităm :)

Produsul asupra căruia lucrez eu — Academia Rockit — se află la etapa ”inovatorilor”. Scopul proiectului e să ajungă la cifra de 500000 tineri între 16 și 22 de ani Republica Moldova. Acum pe YouTube avem 1560 de abonați și 268 de cititori pe Telegram. Suntem la 0.3%.

De asta am scris acest articol, ca să ajungem la tine. Oameni ca tine citesc articole ca ăsta. Oameni ca tine învață lucruri noi. Vrem să te cunoaștem. Vrem să facem content util pentru tine. Dacă ești inovator, urmărește-ne pe YouTube sau citește-ne pe @Telegram.

Dacă deja ești în tribul nostru, transmite acest articol mai departe.

Mulțumesc pentru atenție :)

--

--