Veckans Vanlifer: Elle Nikish

Magnus Ormestad
Acamp Blog
Published in
4 min readSep 8, 2022

Veckans Vanlifer heter Elle Nikishkova och hon är inte bara frälst i det nomadiska livet — hon är även expert på ätliga växter, hållbar matlagning och inte minst på SVAMP!

Hon är tillsammans med sin hund Iris en återkommande gäst i morgonsoffan på TV4 där hon sprider kunskap och inspiration kring just svamp.

När det gäller camping och friluftsliv är Elle oftare ute i skog och mark än i stan och då hon reser runt med kurser och events har hon en husvagn kopplad till firmabilen.

Hur skulle du presentera dig själv?

Jag heter Elle och jag driver företaget Elles Utemat, jobbar som utekock där jag bland annat lär ut olika matlagningstekniker över öppen eld.

Men jag jobbar även med att främja hållbar mat och hållbar konsumtion — därför utbildar jag även i hur man kan plocka egen mat i skogen, allt från ätliga vilda växter till goda svampar.

Ditt eget liv med husvagn!? Vad gillar du med det, varför började du med det?

Jag skaffade husvagn för många år sedan då jag åkte runt på event över hela landet och behövde ett mobilt hem för mig och min hund som ibland inte fick följa med då vi var inomhus på olika event.

Sen upptäckte jag ju alla andra fördelar med ett hus på hjul — som att man exempelvis kan stanna och sova längs med vägen om man blir skittrött…

Men att alltid ha med sig ett ”compact living” minihem innebär för mig bekvämlighet, trygghet OCH en mobil partybubbla eftersom på events brukar jag ha lite efterfest i vagnen där jag också har en liten minibar haha!

Vilken är din egen favoritsvamp och när plockar du den?

Det här med favoritsvamp är en svår fråga eftersom det ungefär finns 150 ätbara matsvampar i Sverige varav alla har olika smak, konsistens och arom så det är väldigt svårt att välja. Det är som att behöva välja en favoritost — det är omöjligt!

Däremot kan jag ha lite olika favoriter under olika säsonger; om det är en som jag inte plockat på länge så inser jag att ”oj den här var ju supergod! Att jag inte kommit ihåg att plocka den!”.

Just i år har jag för andra gången i mitt liv hittat goliatmusseronen, eller matsutake, som är en dyr lyxsvamp som är oerhört hajpad i Japan. Den var faktiskt väldigt trevlig, så den vill jag hitta igen och då måste man bege sig till Norrland.

Om du skulle välja ut tre matsvampar som du tycker skulle kunna utmana eller ersätta den så omhuldade kantarellen — vilka skulle det vara?

Jag älskar ju soppar och det är de svampar som under hatten har ett porlager istället för flikar. Soppar är dessutom en säker grupp att plocka eftersom det inte finns så många giftiga sorter där — absolut inga dödliga men några ovanliga sorter som kan ge magont.

Men de är bra matsvampar så jag kan verkligen rekommendera folk som bara plockar kantareller att även ge sig på soppar — till exempel aspsopp, smörsopp, björksopp, brunsopp…det finns jättemånga!

Matsvampens status: husmanskost eller lyx? Hur har detta ändrats över tid?

Sverige har rent historiskt varit ett så kallat mykofobiskt land — alltså ett land där man inte ansett att svampen är en människoföda — så här har väl svamp varit något som man kanske bara äter under säsong som något exotiskt eller lyxigt.

Därför menar jag att fler borde lära sig fler arter, så att fler kan komma hem med en korg full av goda svampar.

Ditt bästa råd, praktiskt eller filosofiskt, till någon som vill börja lära sig nya svampsorter?

Jag tycker att man ska gå en svampkurs, eftersom då får man lära sig exakt hur svampen ser ut och var den växer eftersom biotopen är oerhört viktig då man ska hitta svamp då olika svampar växer i olika skogar.

Så gå ut med någon som kan och som du kan ställa frågor och bekräfta dina gissningar. Sedan ska du givetvis ha en bra svampbok, då kan du alltid dubbelkolla grunderna då du börjat lära dig nya sorter.

Se då till att ha en uppdaterad bok eftersom forskning gör att uppgifter om svampar ändras — min bok är ju då väldigt bra: Svampbok för matälskare! Där får du lära dig grunderna till olika svampgrupper och 20 enkla svampar som du kan plocka.

Vill du veta mer om Elle och hennes utbud av böcker, kurser och inspiration borde du även följa henne på Instagram, Facebook och även kolla in hennes hemsida.

--

--