Veckans Vanlifer: Emma Svensson

Magnus Ormestad
Acamp Blog
Published in
4 min readOct 25, 2022

Veckans Vanlifer är långt från okänd: efter att ha fotat några av världens största musiker, fotat skivomslag, konserter och stora modekampanjer för bland annat HM och Zara blev hon Bergtagen. Efter att hennes liv tog en oanad vändning efter en hastig skilsmässa såg Emma plötsligt filmen “Everest” som påverkade henne djupt. Istället för att fota musik och mode vändes kameralinsen allt oftare ut i natur, vildmark och berg. Idag har Emma bestigit mängder av toppar i Europa, Sydamerika och Asien.

Kameran är fortfarande hennes primära levebröd men livet i bergen har förändrat henne i grunden.

Läs mer om Emmas resa på hennes hemsida, hennes Instagram, Facebook eller i boken “Honeymoon, hej då och bergen som väntar”.

Hur skulle du presentera dig? Berätta lite kort om dig själv!

Jag heter Emma Svensson och man kan väl säga att jag är fotograf och äventyrare. Jag tycker väldigt mycket om berg och har på senare tid tagit en ny riktning i livet som innebär att jag utbildat mig till fjälledare, till Sports Coach och även börjat jobba med en bergsguide — men fotografiet är alltid där, så det är min främsta sysselsättning.

Jag älskar verkligen att få ta med andra på äventyr — så jag har dessutom startat ett företag tillsammans med min vän Linda Åkerberg och bergsguiden Andreas Bengtsson som heter Topo Travel där vi hoppas kunna få ta med många personer på äventyr framöver.

Vilken är din hemmaparkering för husbilen?

Jag har för det mesta min husbil nere i alperna — framförallt i Chamonix — men jag kör runt lite och då är Dolomiterna en klar favorit, även Schweiz. Då brukar jag ställa bilen hemma hos en kompis som bor en bit utanför Milano, sen tar jag tåget hem till Sverige. Man kan säga att jag bor i min husbil ungefär halva tiden, alltså ganska ofta, men åker ibland hem till Sverige för att få landa lite och sköta jobb. Att tågpendla mellan Milano och Stockholm går verkligen supersmidigt: det går nattåg till Hamburg, sen tar man direkttåg till Basel och byter till direkttåg till Milano — man är där på 24 timmar.

Kommer du ihåg din allra första natt i husbilen?

Min allra första natt i husbil var hemma i Stockholm. Jag tog med en kompis, vi köpte pizza och sedan sov vi på Riddarholmen med vattnet som utsikt — det blev premiärnatten. Strax efter det åkte jag ned i Europa på min första långa husbilsresa.

Foto: Emma Svensson

När är livet med husbil som allra bäst? Har du någon särskild plats eller något särskilt minne som du gillar?

Det är svårt att säga ett enskilt ögonblick som varit bäst med husbilen eftersom jag tycker att det allra bästa med husbil är alla oändliga möjligheter och den frihet som det ger. Jag skaffade husbil i samband med ett projekt jag gjorde som hette 49 Peaks där jag besteg det högsta berget i varje land i Europa — efter några månader märkte jag att det var en så krånglig logistik med att åka runt i en hyrbil överallt och jaga hotell. Därför skaffade jag husbilen.

Den allra första vändan med husbil då jag körde ner till Balkan och besteg en massa toppar blev en väldigt speciell resa eftersom jag precis fått min husbil och begav mig iväg på det första stora äventyret med den. Jag kommer ihåg hur jag fastnade på ett torg i en liten by i Kosovo eftersom jag inte var van att köra en så stor bil. Plötsligt kommer tio nyfikna män, ingen kan prata engelska, vi kommunicerar med händer och med kroppsspråk. Det slutar med att de inte bara hjälper mig med bilen utan även så hjälper de mig att bestiga det högsta berget i Kosovo! En sådan grej händer liksom inte hemma i Stockholm — där skulle folk bara passera irriterat utan att ens titta på dig.

Foto: Adrian Pehrson

Mitt favoritområde för husbil är ju såklart där jag brukar hålla till — nere i alperna. Men Dolomoiterna kan nästan stå överst på listan eftersom det är så storslaget och mäktigtr landskap. Det är även väldigt enkelt att köra upp i ett bergspass och sova på lite högre höjd vilket är skönt då det är svalare där uppe. Eftersom det varit så extremt varmt den här sommaren har det varit räddningen för mig som svenskt och som inte hanterar värmen särskilt bra. Värmen har verkligen varit skrämmande denna sommar. Då är mitt tips att köra upp i bergspassen där det kan vara åtminstone tio grader kallare än nere i dalen. Det får bli mitt bästa husbilshack och resetips i ett!

Foto: Emma Svensson

Läs mer om Emmas resa på hennes hemsida, hennes Instagram, Facebook eller i boken “Honeymoon, hej då och bergen som väntar”.

--

--