Veckans Vanlifer: Lina Skandevall

Magnus Ormestad
Acamp Blog
Published in
4 min readAug 25, 2022

Vi snubblade över hennes profil på Instagram efter att hon besökt vår kompis Ulf Skarins magiska Kåseberga Hideout på Österlen.

Hennes bilder och resor gjorde oss nyfikna och vi bokade genast in en frågestund med “the Glamper Camper” herself: Lina Skandevall.

Hur skulle du presentera dig? Berätta lite kort om dig själv!

Jag är en äventyrslysten naturälskare och entreprenör som bor på väldigt många platser — det inkluderar även min campervan. Jag är en sann frihetsälskare som vill känna att jag alltid har möjlighet att åka dit jag vill. Det är väl inte helt ologiskt att jag bland mycket annat varit resejournalist i femton år. Jag älskar det digitala livet och har alltid uppfostrat mina kunder i att jag kan vara var som helst i världen — men jag levererar alltid. Så jag var nog väldigt tidig med att jobba på distans.

Vad kör du? Beskriv ditt “home on the road”

Jag kör en fyrhjulsdriven California Ocean från 2021. Den är väldigt lättskött och det var ett av kraven. Jag är ingen fixare, saker ska bara fungera. Att inte behöva ansluta till elkontakter är magiskt — men att det ändå går att ladda datorer är perfekt — bara att jobba på distans!

Du som är van att jobba från husbilen, har du några tankar eller råd till någon som är sugen men som ännu inte tagit steget att prova på?

Byt bakgrund om du vill smyga lite med var du är och har möten.

Säkerställ täckningen! Det är livsviktigt med bra uppkoppling! Har router som förstärker (men funkar iofs sådär)

Parkera på inspirerande plats! Att sitta med öppen dörr och njuta av vacker natur är rofyllt och kreativt på samma gång. För att inte prata om en kaffepaus på en klippa med utsikt över havet eller en lunchpromenad i en vilsam skog?

Varför husbil? Och varför just denna husbil?

När pandemin kom försvann också mina planerade resor utomlands. Men reslusten fanns kvar. Att upptäcka Sverige med bil blev en utmärkt lösning. Jag har aldrig varit ett fan av husbil, men en campervan som är personbilsklassad och som kan smyga fram i princip var som helst lockade mig. Frihetsälskare, som sagt. Dessutom ville jag ha den som andrabil vilket gjorde att kravet var att den ska fungera som vardagsbil. Och det gör den. Med skillnaden att jag kan stanna var som helst och sova om jag blir trött.

När är livet med husbil som allra bäst? En särskild plats / minne eller bara en typ av resa / situation som du gillar?

Jag älskar att sova i tält. Att bara trycka på en knapp för att hissa upp taktältet och hoppa upp är magiskt och det ger verkligen en tältkänsla — men mer glampingversionen. Därför är bilen döpt till Glampercamper, såklart. Den känns som en egen liten koja, speciellt när jag bor i campern ensam.

Resa: Gotland med campern är en klar favorit, framförallt off season. Maj och sent i augusti är fantastiskt. Då finns mängder av vackra platser att stå på. Att stå på Fårö precis intill raukarna med en grillplats intill och njuta av solnedgången är ljuvligt.

Jag lägger stor vikt vid platsen — jag vill helst parkera på platser mitt i naturen med vacker utsikt. Att dra upp tältduken på morgonen och titta ut över ett glittrande hav eller över alperna är det ulltimata sättet att använda campern på.

Har du något tips eller “hack” för att maxa livet i husbil eller att göra det så mysigt och bekvämt som möjligt?

Jag tar alltid med mig ljusslingor och lyktor! Att sitta på en vingård i Bourdeaux med vinrankor som tillfällig trädgård långt in i den franska, ljumma sommarnatten är magi. Sedan skulle jag egentligen vilja tipsa om något vi själva sällan anammar: att ta med exempelvis köttfärssås så du bara behöver koka pasta så är middagen klar. Men vi gör alltid tvärt om. Vi köper på oss delikatesser från gårdsbutiker och lagar brakmiddagar istället.

Hur har sommaren varit? Har du någon höstresa att se fram emot?

Vi åkte längs den franska atlantkusten i nästan tre veckor och tog även en sväng till norra Spanien och Bardenas Reales, Europas största öken. Det var en fullständigt unik och magisk upplevelse och plats. Dessutom extremt få turister!

I höst hoppas jag hinna åka upp till Funäsfjällen med campern. Hösten är som vackrast när fjällbjörnarna skiftar färg och då hela fjället lyser rött av höstfärgade blåbärsbuskar och mossa. Att vakna där — en kylig morgon, ta ett iskallt dopp för att väcka kroppen och sedan koka kaffe är höjden av lyx för mig.

Följ Lina och hennes resor på Instagramkontot @vw_glampercamper.

--

--