Acast-podden Värvet lanserar Sveriges första podcastavsnitt med Kung Carl XVI Gustaf

Acast: For The Stories.
Acast
2 min readApr 29, 2021

--

“Det känns otroligt hedrande att Värvet är den första podden i Sverige som intervjuat Kungen!”

Sedan start 2012, har han intervjuat hela Sveriges kändiselit — allt från skådespelare och artister till politiker och internationella stjärnor. Nu, för första gången i Sveriges historia ställer Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf upp i en exklusiv och öppenhjärtig podcastintervju med Kristoffer Triumf — hjärnan bakom en av Sveriges största intervjupoddar Värvet med runt 100 000 miljoner nedladdningar sedan starten — för att uppmärksamma den stundande 75-årsdagen den 30 april.

Kristoffer Triumf från Värvet säger:Jag har haft dialog med Kungahuset under en längre tid, och i början av året hörde hovet av sig till mig i samband med planerandet av Kungens födelsedag. Eftersom att pandemin påverkar den traditionella uppvaktningen även i år, erbjöds jag möjlighet till en intervju för att ge den svenska befolkningen en chans att lära känna Kungen på ett nytt och mer personligt plan. Det känns otroligt hedrande att Värvet är den första podden i Sverige som får möta Kungen i en intervju av det här slaget.”

I avsnittet, som hostas och distribueras av podcastbolaget Acast, träffar Kristoffer Triumf Kungen i ett avslappnat samtal och pratar om allt från hur pandemin har påverkat familjen och deras arbete, sin passion till den svenska skogen, att födas in i sin yrkesroll, hans syn på kronprinsessan som blivande statschef, sin relation till nyligen bortgångne prins Philip, hur 75-årsfirandet kommer att se ut och mycket mer.

Kristoffer Triumf: “Inför varje intervju försöker jag hitta en nyckelfråga — det där som jag verkligen inte lyckats googla mig fram till. Med Kungen hade jag flera, men en sån jag var riktigt nyfiken på var det faktum att Kungen, och hans barn, i princip är de enda som inte får välja sitt yrke. Och den frågan fick jag ju faktiskt svar på.”

Triumf fortsätter: “Jag är så djupt ärad över att ha fått så mycket tid med Hans Majestät. Det är ett fascinerande jobb han har, och han ligger inte på latsidan. Det var väldigt spännande att höra hans tankar om ansvar, och att ständigt ha ögonen på sig. Han kändes också väldigt avspänd och öppen, och jag ser verkligen fram emot att få dela det här avsnittet med alla som vill lyssna!”

Avsnittet finns tillgängligt att lyssna på från och med den 26 april där du hittar dina poddar.

--

--