Můj návod na digitální detox

Martin Pulpitel
Ackee
Published in
3 min readJul 17, 2019

V poslední době se setkávám se spoustou přetížených manažerů, kteří si stěžují na nedostatek času, stres a nemožnost se soustředit. Někteří s tím bojují tak, že se snaží minimalizovat používání mobilního telefonu: odinstalují co největší množství aplikací, vypnou notifikace, nastaví si grayscale mód, měří čas strávený na obrazovce nebo počet pickups. Jak s tím ale pracovat dlouhodobě, když vás technologie nejen obklopují, ale i živí?

Osobně si myslím, že zvládám stres velice dobře, nenechám se vyrušovat a umím se soustředit. Důležité je nenechat se zahltit maličkostmi. Vždy se proto snažím vyhodnotit míru rizika a přednostně řeším jen opravdu kritické záležitosti, které by mohly firmu poškodit. Když deleguji, předávám kompletní informace a právo rozhodnout. Pak už mě zajímá jen výsledek. Tento přístup zaručuje méně stresu a vyrovnaný tep, což potvrzují i mé chytré hodinky. :)

Navzdory výše zmíněnému jsem se několikrát přistihl, jak při čekání v pražském metru vytahuju telefon a kontroluju poštu, ačkoli je to vzhledem k absenci signálu zcela zbytečné. Někteří kolegové v kanceláři pak k rychlému překontrolování toho, co se událo během poslední schůzky, využívají doslova i několik sekund u pisoáru.

Na základě tohoto pozorování a uvědomění si, že se mě tento zlozvyk také týká, jsem přečetl pár knih jako třeba Soustředění od Leo Babauta nebo skvělou Proč spíme od Matthewa Walkera a začlenil některé rady autorů do své denní rutiny:

Telefon mám například vždy ztišený a otočený displejem ke stolu. Často zapínám režim Nerušit, aby mě opravdu nic nerozptylovalo. Na telefonu i PC mám vypnutou naprostou většinu notifikací. Vždy se snažím dokončit aktuální úkol a nepřepínat okna v prohlížeči. Čtu papírové knihy, abych se zbytečně nevystavoval modrému záření.

Abych předešel výkyvům energie během dne, snažím spát alespoň 8 hodin denně. Nepiju kávu ani čaj pozdě odpoledne. Omezuju alkohol a pravidelně držím suchý leden/únor, kdy nepiju vůbec. Když se cítím unavený, místo energetického nápoje si raději si dopřeju krátký power nap a každý den věnuju čas nějakému sportu.

Zaujala mě také denní rutina CEO Twitteru Jacka Dorseye, kterou česká LinkedIn komunita víceméně odsoudila jako bláznovství — chodí totiž do práce pěšky, jí jen jednou denně a užívá si ledové koupele i saunu. Dřív prý manažeři fungovali hlavně na kokainu, zvládali pracovat 16 hodin denně a najednou to má být půst. :)

Zdravý životní styl — dostatek spánku, pravidelný pohyb a vyvážená strava — je nicméně základ i pro zvyšování imunity, takže sám jezdím skoro každý den do práce 7 kilometrů na kole, do jídelníčku zařazuji vegetariánská jídla, hodně zeleniny i ovoce a zkusil jsem i zmiňovaný půst. Pravidelně také cvičím jógu, chodím plavat, do sauny nebo hraju beach volejbal. Kromě toho si již několik let jezdím odpočinout do Švýcarských Alp a Skandinávie, kde vypnu hlavu úplně.

Bernské Alpy, Švýcarsko
Bernské Alpy, Švýcarsko

Tyto oblasti mají jednu velkou výhodu: není tam signál a mimo sezonu tam nepotkáte žádné lidi. Jen spousta sněhu, čerstvý vzduch, průzračná voda a vy. Nic vás neruší, takže máte prostor se zamyslet nad věcmi, které jste dlouho odkládali, přerovnat si priority nebo jen v klidu přečíst knížku. Jinak se soustředíte jen na kilogramy v batohu, svůj puls a dech, zatímco ukrajujete výškové metry při výstupu na některou bezejmenou horu a kocháte se okolní krajinou bez známek civilizace. Večer si uvaříte dobré jídlo, dáte sklenku single malt whisky nebo červeného (když se teda chcete táhnout s tak těžkou lahví :)) a jdete s lehkou hlavou spát.

Mönch — 4107 m.n.m, Švýcarsko
Mönch — 4107 m.n.m, Švýcarsko

Mně osobně tento digitální detox velice pomáhá. Tělo se dostane do kondice, mozek si odpočine. Vždy se pak těším na první pracovní den, kdy vyřeším i měsíce odkládané záležitosti. Mám dobrou náladu a práce mi jde od ruky. Neříkám, že teď všichni musí začít jezdit do Alp. Vřele však doporučuju vytvořit si vlastní rutinu a digitální detox do ní začlenit. Zkuste to a uvidíte, že to funguje.

NP Urho Kekkonen, Laponsko, severní Finsko

--

--

Martin Pulpitel
Ackee
Writer for

Co-founder & CEO at Ackee, Assistant professor at the Czech Technical University in Prague.