Afscheid nemen bestaat niet

Maaike Jongerius
Actieonderzoek MDT
Published in
3 min readApr 26, 2019

Verhaal door Maaike, 4 maart 2019, Vrijwillig Traineeship

Het is alweer drie maanden geleden dat ik met de achttienjarige Kevin een avond meeliep bij een woongroep van ’s Heeren Loo. Nu ik hem weer spreek mag het duidelijk zijn dat hij in de tussentijd niet heeft stilgezeten. Kevin heeft zijn Vrijwillig Traineeship bij ’s Heeren Loo afgerond en is met veel enthousiasme begonnen bij Vitis Welzijn. Maar naast Kevin is er binnen de proeftuin ook van alles veranderd. Zo zijn er nieuwe jongeren gestart met hun Vrijwillig Traineeship en heeft de proeftuin met ingang van januari 2019 versterking gekregen van projectleider Manon Zwinkels. Ben je benieuwd naar het vervolg van Kevin zijn verhaal? Lees dan gauw verder!

Afsluiting ’s Heeren Loo

Zoals je misschien nog wel kunt herinneren uit het vorige verhaal, waren de bewoners van de woongroep in het Westerhonk vanaf het eerste moment dol op Kevin. Het zal je dan ook niet verbazen dat de laatste avond van Kevin bij ’s Heeren Loo even slikken voor ze was. “Ik heb de bewoners beloofd dat ik ze nog een keer op kom zoeken. Die belofte moest ik wel maken na alles wat ik met ze heb meegemaakt”. Wat een geluk voor de woongroep, toch nog geen écht afscheid. Naast het vrijwilligerswerk heeft Kevin bovendien een advies geschreven voor ’s Heeren Loo. Het advies is gericht op het aantrekken van jongeren voor vrijwilligerswerk. “Ik heb ’s Heeren Loo geadviseerd actiever te worden op social media zoals Instagram en Facebook. Jongeren hebben in hun dagelijks leven nog weinig met vrijwilligerswerk te maken, maar door aanwezigheid op deze platforms kan het ze wel op ideeën brengen. Daarnaast raad ik ’s Heeren Loo aan informatiebijeenkomsten of klassenbezoeken op scholen te organiseren om jongeren uit hun bubbel te halen en de dialoog met jongeren aan te gaan”.

Spreken in het openbaar

Naast het vrijwilligerswerk biedt het Vrijwillig Traineeship jongeren de kans een cursus te volgen om vaardigheden of kennis te ontwikkelen. Kevin koos voor de cursus ‘spreken in het openbaar’ georganiseerd door Vitis Welzijn. Kevin: “Ik spreek al wel vaker in het openbaar, maar ik dacht het kan altijd beter. Met deze cursus heb ik handvatten gekregen om mijn presentatievaardigheden verder te ontwikkelen en let ik beter op bijvoorbeeld mijn houding. Zonder het Vrijwillig Traineeship had ik deze cursus nooit gevolgd omdat ik niet wist dat het er was”.

Aan de slag bij Vitis Welzijn

Inmiddels is Kevin gestart bij Vitis Welzijn en bestaat zijn vrijwilligerswerk uit zeer uiteenlopende activiteiten. “Ik geef bijvoorbeeld Nederlandse les aan vluchtelingen. Dat doe ik samen met een docent. We leren de vluchtelingen spreken en schrijven”. Als ik vraag hoe de omgang met vluchtelingen gaat vertelt hij dat een goede vriend van hem een Syrische vluchteling is. “Desondanks blijft het spannend. Je weet nooit van te voren hoe iemand reageert of handelt”. Andere onderdelen van zijn Vrijwillig Traineeship bij Vitis Welzijn zijn het schenken van koffie bij het Alzheimer café tijdens een informatieavond voor mantelzorgers en het helpen serveren van eten in een buurtrestaurant. “Daarnaast ben ik ook mee geweest met de plusbus. Een vervoersdienst van Vitis Welzijn voor zestigplussers binnen Westland en Hoek van Holland. De praatjes die je met de ouderen maakt waarderen ze enorm. En het is grappig dat ik eerst nooit een plusbus zag rijden en ze nu ineens op elke hoek van de straat zie”. Over twee weken rond Kevin zijn Vrijwillig Traineeship af en is hij een hoop ervaringen rijker. Woon jij ook in het Westland en ben je tussen de 16 en 25 jaar? Wacht dan niet langer en geef jezelf op!

--

--