Bouwen aan je toekomst

Maaike Jongerius
Actieonderzoek MDT
Published in
3 min readFeb 3, 2019

Verhaal door Maaike, 15 november 2018, jongerenpanel, become a local hero

De Meerpaal

Ik kijk mijn ogen uit als ik op een donderdagavond De Meerpaal in Dronten binnenloop. Een centrum met aandacht voor welzijn, theater, film, vergaderen en dineren. ‘Het bruisend hart van de gemeente Dronten’ lees ik van te voren op de website. En daar is niks van gelogen. Waar ik een paar minuten geleden nog door een verlaten en donkere Flevopolder reed, rennen en springen in De Meerpaal de kinderen om mij heen.

Afbeelding: De Meerpaal in Dronten

Een baliemedewerkster loopt met mij mee naar een zaal achterin het gebouw waar het jongerenpanel zit. Ik bedank de baliemedewerkster vriendelijk en besef mij dat ik zonder haar vermoedelijk verdwaald was. De groep zit aan een lange tafel en geniet van een Chinese afhaalmaaltijd. Petra, de projectcoördinator, legt uit: “Iedereen komt hier na een lange dag school of werk. We eten daarom altijd eerst een hapje zodat we daarna met volle energie aan de slag kunnen.”

Jongerenpanel

In het jongerenpanel zitten in totaal zeven jongeren afkomstig uit de gemeente Dronten, Urk en de Noordoostpolder. Op het eerste gezicht lijkt het een homogene groep jongeren uit Flevoland, maar niets is minder waar. De jongeren hebben zeer diverse achtergronden, opleidingsniveaus en interesses. Ze denken mee met de invulling van de proeftuin en zijn uiteraard vrij om zichzelf ook op te geven. “Wij toetsen voortdurend onze ideeën aan de wensen en inzichten van het panel om uiteindelijk met zoveel mogelijk jongeren uit de regio te bouwen aan hun toekomst”, vertelt Petra.

Het thema communicatie staat als eerst op de agenda van het jongerenpanel. Het woord is aan Pieter van het marketing- en communicatiebureau Spikker. Pieter is gevraagd een campagne voor de proeftuin op te zetten en neemt het jongerenpanel mee in de laatste stand van zaken. Hij vertelt over de enquête die onder 230 jongeren in de regio is uitgezet. “De resultaten van de enquête bieden ons een uniek inkijkje in de leefwereld van de doelgroep. Zo willen de jongeren zich het liefst inzetten voor de maatschappij als ze er iets van kunnen leren, lijken de meeste jongeren voorkeur te hebben voor vrijwilligerswerk bij een sportvereniging en geven ze aan via de e-mail in contact te willen komen met de proeftuin.” Stuk voor stuk interessante bevindingen waar met de campagne op ingespeeld kan worden. Maria, één van de panelleden, heeft nog wel een aanvulling op de motivatie om je in te willen zetten voor de maatschappij. “Naast dat je iets van het vrijwilligerswerk wilt leren, is het ook fijn om te horen welke waarde je toegevoegd hebt in iemands leven”.

Pieter onthult vervolgens twee potentiële namen voor de proeftuin: ‘Become a local hero’ en ‘the power squat’. De eerste reacties komen nog wat voorzichtig van de grond, maar al snel blijkt de voorkeur van de jongeren uit te gaan naar ‘become a local hero’. “Het geeft een gevoel dat je trots mag zijn”, roept een van de jongeren enthousiast. Maar de jongeren zijn ook kritisch. “Is het niet een beetje lang, ik vind ‘local hero’ beter klinken”. Pieter waardeert zichtbaar de input van het jongerenpanel en sluit af met de oproep wie er in het filmpje van de campagne wil spelen. Twee jongeren steken direct hun hand op. De rest moet er nog even over nadenken.

De intake

Het volgende agendapunt is de intake die jongeren gaan doorlopen wanneer ze zich aanmelden voor de proeftuin. Projectmedewerker Winanda stelt aan het panel voor om gebruik te maken van de IMMEP methode. Dat zijn posters waar jongeren kunnen schrijven of tekenen over hun talenten en dromen, maar ook over nachtmerries of onderwerpen die ze totaal niet interesseren. De reacties van de kinderen zijn goudeerlijk. “Ik vind het wel leuk, want ik denk dat je je zelf ook wel tegen kan komen”, maar ook “ik praat liever over mijzelf, in plaats van het verhaal te schrijven of te tekenen”.

Petra en Winanda sluiten het jongerenpanel af door de belangrijkste acties op een rij te zetten en alvast een datum voor de volgende bijeenkomst te prikken. Vol bewondering loop ik de Meerpaal uit. Wat een ontzettend energieke, productieve en gestructureerde meeting op deze donderdagavond in Dronten!

--

--