Pannenkoekenfeest

Nilco van der Steege
Actieonderzoek MDT
Published in
5 min readMar 18, 2019

De opzet

Op Valentijnsdag ben ik in de Aldlânstate in Leeuwarden. De Aldlânstate is een serviceflat waar 230 ouderen wonen. In samenwerking met Bezoek en Co hebben de Super Heroes en medewerkers van Amaryllis (voormalig Wellzo) een lunchprogramma georganiseerd voor de bewoners. De bewoners zitten gezellig aan tafels waar menukaarten op klaar liggen. De bewoners kiezen een pannenkoek en in de keuken worden op bestelling de verse pannenkoeken gebakken. Een megaproductie, want in totaal zitten er ruim 40 ouderen die allemaal twee of zelfs drie pannenkoeken lusten.

Als ik binnenkom is me meteen duidelijk dat er hard gewerkt wordt. Medewerkers en stagiaires van Amaryllis vormen de bediening, halen bestellingen op en geven dit door aan de keuken. In de keuken bakken twee medewerkers van Amaryllis de bestelde pannenkoeken, die de bediening vervolgens uitserveert aan de bewoners. Iedere pannenkoek komt op een schoon bord dus in de keuken is een afwasteam bestaande uit medewerkers van Amaryllis en Bezoek en Co hard bezig om de continue stroom van afwas weg te werken. Dat de boiler leeg is, is een extra uitdaging voor het afwasteam maar kan het arbeidsethos niet deren.

De jongeren

Wat opvalt is dat er veel jongeren hard aan het werk zijn, maar dat het geen Super Heroes zijn. Donderdag van 10.00 tot 14.00 blijkt voor de Super Heroes geen handig moment te zijn om MDT-activiteiten te organiseren. De Super Heroes zitten namelijk op school of zijn aan het werk. Projectleider Roos vertelt dat de Super Heroes in de voorbereiding van het evenement meegeholpen hebben. Zo heeft Damian sponsoring geregeld om de kosten voor het pannenkoekenfestijn te dekken. Gaaf om te zien hoe lokale bedrijven dit soort initiatieven omarmen en sponsoren! [NvdS1]

De Super Heroes op school of aan het werk worden echter en masse vervangen door andere jongeren: de stagiaires van Amaryllis. De stagiaires geven aan dat zij het leuk vinden om betrokken te zijn bij het Super Heroes programma. “Het is leuk om leuke activiteiten met jongeren te organiseren”. Het blijft echter een uitdaging voor Super Heroes Leeuwarden om jongeren te werven. In totaal zijn er nu vijf Super Heroes die als ze tijd hebben bijdragen aan de organisatie van activiteiten. Een zesde jongere, geworven via het jongerenwerk, sluit binnenkort aan. Binnenkort gaat Amaryllis samen met de Super Heroes langs de middelbare scholen om de Super Heroes en hun activiteiten onder de aandacht te brengen. Gezien de ervaringen van de andere proeftuinen leidt dit mogelijk tot nieuwe instroom!

Damian, bekend van het Sinterklaasfeest, is zo snel mogelijk uit school gekomen om vanmiddag toch nog mee te kunnen helpen. Om 13.30 sluit hij aan en steekt hij meteen de handen uit de mouwen. Hij helpt bij het ronddelen van de rozen die als extraatje bij de Valentijns pannenkoekenlunch uitgedeeld worden. Aansluitend helpt hij mij met de afwas. Damian vertelt dat hij het leuk vindt om anderen te helpen, en dat hij daar blij van wordt. Een van de redenen waarom Damian na zijn middelbare school de opleiding social work wil gaan doen. Tijdens de Sinterklaasactie gaf Damian aan dat hij het contact met nieuwe mensen zo leuk vindt. Aangezien hij later aansloot had hij vandaag niet de gelegenheid om uitgebreid in gesprek te gaan met de ouderen. “Tijdens het rozen uitdelen sprak ik de ouderen eventjes. Dat was leuk”.” Ik vraag Damian tijdens de afwas of hij afspraken heeft gemaakt met Amaryllis over structurele inzet. Damian geeft aan dat ze dit niet hebben gedaan en dat hij helpt wanneer hij kan. Hij moet ook wel echt in school investeren nu wil hij zijn examens dit jaar goed maken. Daar moeten zijn moeder en leraren hem wel voortdurend aan herinneren, want Damian is liever bezig met het helpen van anderen. “Maar ik ga het jaar wel halen hoor. Als ik mijn best doe, zijn de cijfers goed! Alleen dan moet ik wel mijn best doen haha.”

Afronding

Rond 13.30 roep Roos, projectleider van de Super Heroes: “het is een aflopende zaak!”. Ze doelt gelukkig niet op de deelnemers aan de lunch, maar op de vraag naar pannenkoeken die gestaag afneemt. [NvdS2] De bediening start daarom met het uitdelen van de toetjes en even later met de rozen voor een leuke Valentijns-twist.

Tijdens de afwas vertelt Roos dat ze het contact met de gemeente zoekt. Ze merkt dat de gemeente druk is met haar eigen sores, zoals tekorten op het sociaal domein budget. Zo vindt de medewerker van de gemeente die zich bezig houdt met vrijwilligerswerk het initiatief Super Heroes leuk, maar ze merkt verder geen toenadering of support. Onlangs had een van de medewerkers van Amaryllis wel een leuk gesprek met de gemeentelijke ambtenaar die zich bezig houdt met armoedebestrijding. Zij is enthousiast over het concept Super Heroes en gaat graag met Amaryllis in gesprek om een gezamenlijk plan te maken. Mooie stap richting verduurzaming van Super Heroes!

Ter afsluiting van de lunch bedankt een van de medewerkers van Aldlânstate [NvdS3] allen die een bijdrage hebben geleverd aan de geslaagde lunch. Zelfs ik word nog even naar voren geroepen als “de ambtenaar van het ministerie”. Men hoopt dat ik goed heb gezien wat voor een mooie initiatieven hier gebeuren en dat ik dit goed kan overbrengen in Den Haag. Ik krijg het gevoel dat Den Haag ver weg voelt voor de Leeuwardenaren en dat ze graag erkenning krijgen voor hun werk. Als ik de microfoon in de handen gedrukt krijg benoem ik dan ook expliciet wat een mooi initiatief deze pannenkoekenlunch is! Tijdens de afwas merkte ik al dat ook Bezoek en Co mijn aanwezigheid als een kans beschouwt. De medewerkers vertelden honderduit over het aantal vrijwilligers en het werk dat zij met elkaar verrichten. Ik leg aan hen uit dat ik hier ben om het initiatief Super Heroes Leeuwarden als proeftuin binnen de MDT te onderzoeken, en ik krijg het idee dat ze niet helemaal begrijpen waarom de Super Heroes en daarmee Amaryllis zoveel aandacht en geld krijgt. Zij organiseren dit soort initiatieven al jaren…

Na afloop zitten de medewerkers van Amaryllis en Bezoek en Co uit te puffen met een verdiende pannenkoek. De medewerkers en stagiaires van Amaryllis geven aan dat dergelijke initiatieven een leuke afwisseling zijn op het reguliere kantoorwerk. “Ik ruik helemaal naar pannenkoeken. Ik durf niet meer met de bus!” roept een van de stagiaires die voortdurend pannenkoeken gebakken heeft gekscherend. Volgens mij is dat een te overzien offer voor het resultaat: ruim veertig ouderen hebben heerlijk gegeten en liefdevolle aandacht op Valentijnsdag gekregen!

--

--