Kulturforskelle: Kina og Vesten

Do’s and Don’t når du kaster dig ud i at importere fra Kina

Aleksander H. Rendtslev
Aherforth
Published in
5 min readApr 19, 2018

--

Først en lille “Hurra!” opdatering her fra. Vi blev i går inviteret til et interview i YC’s (Y Combinator) summer batch. En bedrift mange iværksættere her i SF joker med er sværere end at komme ind på Harvard. Det er jeg selvfølgelig svært begejstret for, men jeg er også dansk nok til ikke at sælge skindet før bjørnen er skudt. Så vi kommer de næste to uger til at kæmpe benhårdt på at ramme vores mål og forberede os på interviewet så vi kan slippe gennem det næste nåleøje!

10% vækst om ugen, og det går kun hurtigere og hurtigere.

Vi har de seneste måneder vækstet helt vildt i Bounce (over 10% i snit om ugen), og det har på alle måder sat alle vores systemer på prøve. Både offline og online. Vi er derfor gået i fuld sving med at opgradere vores offline oplevelse, med “security seals”, “luggage tags”, skiltning og andet godt. Da min cofounder (Cody) pt. er i fuld gang med fund raising og møder, er jeg pt. gået fra at være “Chief Technology Officer” til at være “Chief EVERYTHING officer”. Så udover at kode opgraderinger til vores online oplevelse, have føretrøjen som månedens support medarbejder og spytte grafik ud til vores powerpoint, er jeg også gået i fuld gang med både at designe vores offline oplevelse og finde leverandører af de enkelte dele.

Og det har og er stadig på alle måder en spændende og lærerig oplevelse! Indledningsvist forsøgte jeg at få svar fra Amerikanske leverandører, da jeg tænkte det da måtte være hurtigere og måske endda billigere (ved små mængder), end hvis vi fik fat i tingene fra Kina. Men kineserne har på alle måder overrasket positivt! I hvert fald hvad angår “security seals” og “luggage tags”. Amerikanerne var dyrere (2–10 gange), langsommere til at svare og kvaliteten så endda ud til at dårligere end de billeder de kinesiske producenter fremviste. Jeg kan dog blive snydt endnu!

Så efter at have mødt skuffende tilbagemeldinger fra de Amerikanske leverandører kastede jeg mig over Alibaba. Og selvom jeg stadig er en totalt nybegynder hvad det her angår, har jeg allerede et par Do’s and Dont’s som jeg regner med at tage med videre, næste gang jeg skal finde noget i Kina.

Do’s and Dont’s

1. Udvælg 2–3 producenter

Uden at have nogen som helst erfaring med Alibaba, var min første indskydelse at spytte så mange forespørgsler afsted som muligt og så efterfølgende sortere i de tilbagemeldinger der kom tilbage. Hvad skulle kunne gå galt? Det viser sig, at der er få folkefærd, der er så ordre sultne som kineserne. Så da jeg havde sendt en 20–30 forskellige forespørgsler afsted på en gang, resulterede det i at jeg blev lagt ned på SAMTLIGE kommunikations kanaler. Dvs. Alibaba’s interne chat, forespørgsler på FB messenger, emails og Whatsapp henvendelser. Fra jeg stod op til jeg gik i seng blev min telefon spammet med beskeder. Det gjorde det overordentligt svært at finde ud af HVEM der rent faktisk kunne hjælpe mig.

Do: Lav lidt forarbejde og udvælg 2–3 stykker, der virker til at kunne løfte opgaven.

Don’t: Lad vær med at lege besked ninja og skyd 20–30 forespørgsler afsted på en gang….

2. De kan løse ALT. Lige indtil de ikke kan…

Da jeg skød alle mine forespørgsler afsted, havde jeg lidt løst beskrevet hvordan jeg gerne ville have slut resultatet skulle være. Sådan som jeg ville have gjort det, hvis jeg skulle have produceret noget i vesten. Det viser sig at Kinesere hellere siger Ja en gang for meget end en gang for lidt. Da jeg ikke havde penslet alle mine krav ud i et utvetydigt og idiotsikkert format, resulterede det i, at jeg først fandt deres mangler efter at have brugt adskillige timer på at snakke med dem…

Do: Lav en udførlig, velbeskrevet og idiotsikker kravsspecifikation før du kontakter dem.

Don’t: Lad vær med at slække på detaljerne og satse på i kan løse det senere. De siger ikke nej, før du er specifik nok til de er tvunget til det.

3. Brug Chat (Whatsapp eller Messenger)

Der er enorm stor forskel på hvor godt deres engelsk er, så det kan nemt tage en hel del beskeder frem og tilbage før man er HELT sikker på de rent faktisk forstår hvad man efterspørger. Indledningsvist forsøgte jeg mig med Alibaba’s interne inquiry system og email — og det resulterede i en hel del misforståelser, som det tog evigheder at gennemskue.
Min anbefaling er at hoppe over på Whatsapp så hurtigt som muligt, hvilket de hellere end gerne vil!

Do: Få dem over på Whatsapp så hurtigt som muligt.

Don’t: Email bliver hurtigt for langsomt og uhåndterbart.

Den her liste kan være meget længere end de tre punkter jeg har listet ovenfor, men det er de 3 største erfaringer jeg har gjort mig i de første faser af at få noget leveret fra Kina. Nu ser jeg frem til at se om de leverandører jeg rent faktisk har udvalgt viser sig at være noget værd når vareprøverne kommer frem.

Bonus historie:

Dette er bare to af de 10 beskeder hun sendte mig…

Jeg valgte indledningsvist en leverandør fra da hun var 3 timer langsommere til at svare end en af de andre. Da vi gerne vil have nogle vareprøver klar til vores YC Interview fokuserede jeg på at rykke så hurtigt som muligt. Det resulterede i at hun tiggede og bad mig om at bestille varerprøver hos dem, da hendes “sløvhed” havde resulteret i stor utilfredshed fra ledelsen… Ups…

Har du erfaringer med at source ting fra Kina? Er der noget af det jeg har sagt der er helt ude i skoven? Eller noget andet du gerne vil høre mere om? Så skriv endelig i kommentarsporet eller til mig på enten Facebook, Twitter eller Instagram.

--

--

Aleksander H. Rendtslev
Aherforth

Founder of usebounce.com and reflectly.io. Curious and ambitious tech entrepreneur, always looking to learn. aherforth.com