Bir Hobiden Fazlası Deri İşçiliği | Saraciye

Ahmet Demirel
AhmetDemirel-blog
Published in
3 min readMay 2, 2020

Selamlar bu yazımda sizlere bir seneyi aşkındır hobi olarak uğraştığım deri işçiliğine nasıl girdiğimden, neleri yaptığımdan bahsetmek istiyorum. Nereden esti de bu uğraşa başladım.

Cüzdanımın biraz eskidiği ve küçük minimal bir kartlık almak istememle başladı esasında. Butik cüzdan satıcılarını takip edip modelleri incelediğimde bunları kendimin de yapabileceğini düşündüm. Başlangıç için tam da istediğim minimal kartlıklar uygundu. Çok fazla uğraş çok fazla üzerinde çalışma gerektirmeden yapılabilecek gibi duruyorlardı. Tabi işin içine girince durumun böyle olmadığını anladım. :)

Bu uğraşa başlama kararı verdikten sonra bir çok yazı okuyup araştırma yaptım. Bunlardan en faydalısı ekşi sözlükte okuduğum bu yazı olmuştur. Araştırmamı yapıp ne şekilde ilerlemem gerektiğini anlamam biraz vakit aldı tabi ilk heyecanla attığım tweet üzerinde bir hayli zaman geçtikten sonra başlayabildim.

Deriyi ve ekipmanları almak için kız arkadaşımla bir hafta sonu gedik paşaya gitmeye karar verdik. Fakat hafta sonu dükkanların çalışma saatlerini bilmediğimiz için biz gittiğimizde çoktan tüm dükkanlar kapanmıştı. Yazımı okuyup gitmeyi düşünenler olursa cumartesi 13:00'dan sonra ve pazar günü gedik paşa esnafı kapalı oluyor aklınızda bulunsun. Bir sonraki gidişimizde artık başlangıç için gerekli olan malzemeleri tamamlamıştık. Henüz giriş seviyesi olduğum için deri alışverişinde desi olarak büyük parçalar yerine artık kalmış parça deri olarak satılan küçük derilerden almayı düşündüm. bir çok farklı türde deri alışverişi yaptıktan sonra diğer malzemeleri almak için dükkanları gezdik ve neredeyse tüm malzemeleri tamamladık. Peki ilk başta bu işe girebilmek için ne gerekli.

  • Tabi ki olmazsa olmazımız deri
  • Dikiş için mumlu ip
  • yine dikiş için iğne
  • Deri delmek için çatal/zımba denilen 2'li, 3'lü, 4'lü… olacak şekilde delme aleti gerekli. Ben bu aleti biraz sonra almıştım ilk çalışmalarımda delme işlemi hem zor oldu hem de çok estetik olmadı.
  • Kemer delme aleti. Bunu ilk başta almasanız da olur ama ilerleyen süreçte toka takmak, çıt çıt takmak istediğinizde ihtiyaç duyabilirsiniz.
  • Doğru ölçüm için cetvel takımı
  • kesim matı. Bunu yerine evinizde olan bir kesme tahtası bile iş görür ama bununla daha rahat edersiniz.
  • Güzel bir maket bıçağı gerekli. Ben ilk başta çok iyi olmayan bir maket bıçağı kullanmıştım gerçekten zordu daha sonra stanley marka aldım ve daha rahat ettim.

Başlangıç için bu malzemeler yeterli olacaktır. Bu işe merak salıp ilerletmek istediğinizde zaten farklı ihtiyaçlarınız olacak ona göre ekipman almaya devam edeceksiniz.

Deriyi aldık ekipmanları tamamladık peki şimdi ne yapacağız dediğinizi duyar gibiyim. Bu işe ilk minimal kartlık almak istediğim için girdiğimi söylemiştim hemen pinterest yada instagram arama kısmına minimal leather card holder yazıyoruz ve arama yapıyoruz. Karşımıza bir sürü model çıkıyor içinden istediğinizi beğenebilirsiniz. Bulduğunuz modeli iyi incelemeli ve kağıt üzerinde modelini çıkartmalısınız. Burası çok önemli, benim ilk iki denemem ölçüm hatalarından çöp olmuştu.Biraz elimin alışması olayı kavramam sonrasındaki denemelerim daha güzel ve kullanışlı olmuştu. Bu işi hobi olarak yaptığımdan uzun süredir ufak tefek şeyler yapıyorum ve buradan paylaşmak istedim. İlk tweetin üzerinden aylar geçtikten sonra bir istagram sayfası açmaya karar verdim sayfaya buradan ulaşabilirsiniz.

Aklıma gelen bazı soruları yanıtlamak istiyorum. Eğer sizin de sorunuz olursa yazarsanız cevap vermek isterim

Pahalı bir hobi mi?

  • Evet ekipman deri alışverişi biraz pahalı olabiliyor. Tabi dediğim gibi parça deri ve ucuz ekipmanla da bu hobiye girilir. İlk başta beğendiğim kartlığı 50–100 tl arası(ne kadar olduğunu hatırlamıyorum) verseydim deri bir kartlığım olacaktı. Şimdi bir çok model yapıp hem kendim kullanıyorum hem de arkadaşlarıma hediye etme şansım oluyor.

Yapılan çalışmalar satılabilir mi?

  • Biraz incelerseniz bir çok bu işle uğraşan kişi var. Doğru kitleye hitap edilebilir ve kendinizi duyurabilir seniz maddi bir kazanç sağlayabilirsiniz. Ama benim gibi hobi olarak başlarsanız tüm eforunuzu buna vermediğiniz için bu kitlelere ulaşmanız biraz vakit alır.

Yorucu bir hobi mi?

  • Evet yorucu ama ölçüp biçip ortaya bir şeylerin çıkması güzel oluyor. Yorgunluğunuz elle tutulabilir bir objeye dönüşüyor. Yorucu ve bir o kadar da keyifli bir hobi.

Dediğim gibi aklınıza bir soru gelirse cevaplayabilirim. Yazıyı burada bitirmeyi düşünüyorum umarım birilerine ışık olabilir. Belki bir sonraki yazıda aşama aşama bir kartlık yapıp beğenenler arasında bir kişiye hediye edebilirim. Yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.

--

--