Groter dan mijn gelijk?

VEG Immanuel Breda
All things new
Published in
2 min readDec 18, 2017

Laatst was ik op mijn werk een beetje uit mijn doen. Het leek wel alsof ik in een superheldenfilm zat. Ik de held (want ik had natuurlijk gelijk en wist het beter) en mijn collega de slechterik. Dat klinkt best tof, maar dat was het niet. Elke vergadering was een confrontatie en alles ging moeizaam. Klinkt dit bekend?

Eigenlijk een rare situatie, als je erover nadenkt. Waarom loopt het nou zo? Waarom moet ik zo strijden voor mijn gelijk? Wat betekent gelijk hebben eigenlijk, wat is dat waard? Vind ik het belangrijk om eer te krijgen van mensen?

“Al heb ik gelijk en sta ik mijn recht, dan nog smeek ik liever om genade!”

Toen hoorde ik op een dag iemand getuigen: God is groter dan mijn gelijk. Kijk maar naar Job, die zegt: Al heb ik gelijk en sta ik mijn recht, dan nog smeek ik liever om genade! Hoe anders is dat!

Genade is vrede en aanvaarding

Zo wil ik ook zijn. Dat ik gericht ben op iets hogers dan mijn gelijk, namelijk op de genade van God. Het mooie van Gods genade is dat het altijd genoeg is. Hij geeft precies wat nodig is. Genade is vrede en aanvaarding. Genade geeft ruimte. In Gods genade zit alle erkenning van de waarde die we hebben als mens. We mogen er zijn. En we hoeven het niet te verdienen.

Dat is nog eens iets anders dan de situatie van zonet. En zoals situaties die ik vaak tegenkom. Mensen ontlenen waarde aan erkenning en waardering van mensen. Daarom zijn ze bang voor gezichtsverlies en gunnen elkaar geen ruimte. Misschien herken je dit ook wel. Dan kan ik de genade van God van harte aanbevelen!

“En daarvoor moet ik erkennen dat God groter is dan mijn gelijk.”

Vredestichter

Ik wil anders zijn. Ik wil dicht bij God leven, de bron van genade en vrede. Ik wil een vredestichter zijn en ruimte geven. En daarvoor moet ik erkennen dat God groter is dan mijn gelijk. Dat het om andere dingen draait. Jezus leert ons zo te leven. Hij helpt, inspireert en vergeeft elke misstap. Prachtig!

De volgende keer dat ik mijn collega tegenkom, vraag ik God om genade en vrede. Ik ga stil zijn, luisteren en kijken hoe ik hem van dienst kan zijn.

NB De parafrase is terug te vinden in het boek Job, hoofdstuk 9 vers 15

--

--