Ik wil lekker kunnen doen wat ik wil!

VEG Immanuel Breda
All things new
Published in
3 min readNov 28, 2017

--

Het is vijf minuten voor tien op zondagmorgen. De stralen van de zon beginnen langzaam door te komen. Ik rem af en rijd rustig de parkeerplaats op. Half in de bosjes ligt een man te slapen. Met zijn rug tegen een stevig kartonnen bord ligt hij er vrij ontspannen bij. Maar ik betwijfel of het echt heel comfortabel is. Hij heeft de goede nacht uitgekozen, want het zal niet koud zijn geweest. Ik vraag me af wat hij gedaan heeft. Het ziet eruit alsof hij zijn roes aan het uitslapen is. Wie is hij? Wat houdt hem bezig? En vooral hoe is hij hier beland? Ik parkeer de auto, betaal parkeergeld en loop verder.

Het zet me aan het denken. Ik leef in een land waar jongeren zich onder het motto van ‘lekker alles kunnen doen wat ik wil’ de regels soms aan hun laars lappen. Ze gaan zelfs in hun vrijheidsdrang hun eigen grenzen vaak ver voorbij. We leven in een maatschappij waar vrijheid erg belangrijk is.

Leef je in vrijheid als je je eigen grenzen overgaat?

Wat is vrijheid?

Ja vrijheid is belangrijk, dat vind ik zelf ook. Mijn gedachten dwalen af naar de landen waar ik ben geweest waar de vrijheid van mensen onnodig ver wordt beperkt. Wat levert dat op? Nee, dat vind ik zelf ook niet een ideale situatie. Wij Nederlanders houden er niet van als iemand anders ons de wet voorschrijft. Maar wat is vrijheid? Ben je vrij als je alles kan doen wat je wilt? Leef je in vrijheid als je je eigen grenzen overgaat? Wat is daadwerkelijk gezonde vrijheid?!

Een alcoholist drinkt elke dag zoveel hij wil. Maar geniet hij van vrijheid? En is elke dag dronken worden werkelijk wat hij wil. Heeft hij de vrijheid om het ook te laten staan? Kan hij ook een dag of een week zonder? Ik denk dat dit geen gezonde vrijheid is.

Goedkeuring

Maar laat ik een ander voorbeeld nemen. Is iemand écht vrij als hij elke dag de goedkeuring van anderen nodig heeft om tevreden met zichzelf te zijn? Ja, elk mens heeft goedkeuring nodig. Maar wat als we het een tijdje niet krijgen van andere mensen. Ben je dan nog steeds blij met jezelf?

Werkelijke vrijheid is namelijk dat we ook zonder iets kunnen. Dat wij controle over onszelf hebben in plaats van gecontroleerd worden door iets of iemand anders. Zelfbeheersing is een essentieel onderdeel van werkelijke vrijheid, zelf kunnen kiezen. ‘Ja’ kunnen zeggen maar ook ‘nee’ kunnen zeggen. Onzekerheid, schaamte, schuld of pijn kunnen ons soms intern belemmeren om vrij te zijn. Om werkelijk de keuze te maken die we willen maken.

Hulp om werkelijk vrij te worden

Het is twee minuten voor tien. Net op tijd! Ik loop mijn kerk in, een plek waar ik God ontmoet. De God die mij helpt werkelijk vrij te worden. De God die mij stap voor stap verandert in een vrijer mens. Hij wil mij steeds meer en meer gezonde vrijheid geven die niet ten koste gaat van mezelf of anderen! Door zijn liefde kan ik mijn innerlijke onzekerheid en pijn steeds meer een goede plek geven. Ik heb zin in wat komen gaat en ik hoop vurig dat de man die in de zon ligt te slapen ook mijn God zal ontmoeten!

--

--