Toekomst

Welke toekomst verwacht jij?

Published in
3 min readJan 31, 2018

--

Ik denk weleens na over mijn toekomst. Elke dag hoor je nieuws dat je onrustig kan maken. Over het klimaat, over dreiging van oorlog, over echte oorlogen en de vluchtelingen die voor de oorlog of de armoede en ellende op de vlucht zijn. Zelf maak ik me soms zorgen over mijn eigen toekomst: over inkomen of gezondheid, over mijn kinderen en nog veel meer. Want je hebt je toekomst niet in de hand, hoe hard je er ook aan werkt. Het verleden is een zekerheidje, maar de toekomst.. je moet maar zien wat het wordt.

Op een dag ben ik gaan googlen op het woord ‘toekomst’ en ik kwam tot een ontdekking. Van Dale heeft een voorspelbare definitie, namelijk:

De tijd die nog komen moet.

Als volleerd internet-gebruiker heb ik wikipedia erbij genomen:

De toekomst is de tijd die na het huidige moment komt. Het tegengestelde hiervan is het verleden. Dat is de tijd die voor het heden was. Het snijpunt van verleden en toekomst is het nu.

Een mogelijke definitie gebaseerd op de tweede hoofdwet van de thermodynamica luidt: De tijdsrichting waarin de entropie van een geïsoleerd macroscopisch systeem toeneemt is de toekomst.

Duidelijk toch?

Nu snapte ik het helemaal…niet dus.

Ik ben maar verder gaan zoeken. De etymologie (zeg maar: oorsprong en geschiedenis van het woord) brachten me verder:

In dit woord, dat thans uitsluitend aanduidt: de tijd die na het heden komt, de periode die nog voor ons ligt, kan men nog gemakkelijk de oorspronkelijke betekenis herkennen. Toe-komst is: het naar iemand toekomen, de nadering, de aankomst, de komst. Zo sprak men van de toekomst Christi, in de zin van: de komst van Christus.

Toekomst Christi — de komst van Christus. Een vertaling uit het Latijn van adventus.

toekomst znw., = “adventus”, mnl. “id.” (vaak: die toecomst Christi) en “bezoek, toedracht, lotgevallen, haven”.

Wat een gedachte: mijn toekomst wordt bepaald door Jezus die naar mij toekomt. Hij bepaalt mijn leven en dat begint op het snijpunt van verleden en toekomst, dat begint nu!

De komst van Christus in mijn leven verzekert mij van een hoopvolle toekomst.

En voor jou?

Mijn plan met jullie staat vast — ​spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.
Jeremia 29

--

--