係咁「先」

究竟個「先」字係擺先吖,定係先擺其他嘢先先啱先?

Anthony Li
Anthony’s Language Files

--

嗱,相信大家講廣東話/香港話/港式粵語講咗咁多年,有好多語言方面嘅嘢,大家都講到順哂,都未必醒起呢個point係個好奇怪嘅位嚟。

就好似呢次講嘅「先」字。

我哋細個學中文嗰陣應該都學過「先……,再……」嘅句式嚟表達做事嘅先後次序。我諗好多人都咁樣用慣哂,跟住就可能改後面個連接詞,轉咗做其他嘅嘢(例如:然後、至),但係都係用「先」呢個字表達首先做嘅嗰件事。

留意:呢度講嘅「先」係擺喺動詞詞組嘅前面。喺正常情況下,「先」係唔會擺喺句子嘅最開頭。如果見到「先」字擺開頭嘅話,好大機會係配咗詞,解「死咗嘅邊個」,例如「先人」。
Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash

例如,可能會有細路咁講:「我哋而家先做功課,然後再溫默書。」(嗱,我有教書嘅朋友話喎,而家呢段時間開Zoom上堂live嘅時候最可以確保所有學生都出現嘅活動係咩呢:默書。但係點交呢?)

講開我哋會轉(甚至減咗個)連接詞,其實呢樣都可以算係港式中文嘅特色。但係同樣都係呢樣嘢,我哋係成日都俾D國語人/普通話人話㗎。話咩呢?咪就係我哋D連接詞錯鬼哂囉。

不過咪住,廣東話係咪真係成日咁講

好似又唔係喎。聽返大D嘅人講嘢就會發現,其實佢哋要表達先後次序嘅話,個「先」字係擺後嘅。例如,應該有唔少長輩同細路講:「你哋一個二個讀好書先呀,大個大學畢業之後至拍拖都未遲呀,知冇?」(You know what? It’s a lie!到你大學畢業就會催你結婚㗎喇,知你冇拖拍嘅時候仲會有成班三姑六婆出嚟問候你㖭。)

另外呢,「先」嘅後面可能會冇後續嘅事。例如:

我行開陣,你坐低先。

Photo by Nathan Fertig on Unsplash

咁呢度嘅「先」做咩事呢?呢度要記住一點,語言好多時都有implication嘅。咁呢度暗示嘅後續事宜係「我返嚟之後有嘢搞(,可能係傾偈,可能係做嘢,可能係飲醉少少……)」。所以「你坐低先」嘅「先」表達嘅係一件暫時嘅事,之後嘅事陣間再講。

跟住就睇下「先」喺句子嘅結構係點喇。因為,原來喺廣東話,個「先」字可以係形容詞,亦都可以係副詞。

所以睇下以下例子:

如果有人問:「你想邊個政治人物死先呢?包括但不限於甴維尼、柒婆、689、PK、好困擾。」

--

--

Anthony Li
Anthony’s Language Files

男班長 at KisaBBB’s Cantonese 101 (廣東話BB班) on YouTube (discontinued) | Proofreader in Central | Twitter/Instagram: merryanthony