Appium ile Mobil Test Otomasyonu — Appium Kurulumu macOS #2

emirhanaktas
Appcent
Published in
6 min readNov 2, 2022

Herkese merhabalar,

Eğitim serimizin ikinci yazısıyla sizlerleyiz. Bu yazımızda Appium kurulumundan ve Appium ile birlikte paralel olarak çalışacağımız Appium Inspector, Intellij IDEA, Android Studio, Java JDK kurulumlarından bahsedeceğiz. İlgili kurulumları MAC cihazı kullandığım için MAC üzerinde gerçekleştiriyor olsam da neredeyse aynı işlemleri sizler de kendi işletim sistemleriniz üzerinde de gerçekleştirebilirsiniz. 🙂

ADIM 1 | APPIUM KURULUMU

Mobil test otomasyonumuzu gerçekleştirebilmek için Appium Server’ımızı başlatıp, iletişimimizi sağlamamız gerekmektedir. Bu sebeple test tool’u olarak kullanacağımız Appium Desktop’ı bu adresten indirebiliriz. Burada işletim sistemimize uygun dosyayı indirmek çok önemli, bu yazımızda MAC üzerinde kurulum anlattığımız için “dmg” formatını seçerek indireceğiz. Ancak sizler Windows veyahut Linux işletim sistemine sahip iseniz gerekli dosya formatını seçmeniz gerekmektedir.

Adım adım gösterecek olursak:

  1. Cihazınıza indirilen dosyayı açın ve Appium’u Applications’a sürükleyip bırakarak kurulumu başlatın.

2. Kurulumun tamamlanmasını bekleyin. Kurulum tamamlandıktan sonra Finder’ı açtığınızda Appium’un kurulmuş olduğunu göreceksiniz.

3. Artık kurulan uygulamaya tıklayarak Appium’u çalıştırabilirsiniz.

ADIM 2 | APPIUM INSPECTOR KURULUMU

Uygulamamız içerisindeki UI elemanlarını inceleyebilmemiz ve bilgilerini alabilmemiz için bizlere yardımcı kaynak rolü oynayacak olan Appium Inspector, test adımlarımız için önemli yere sahip. Bu sebeple Appium Inspector’ı bu adresten indirebiliriz. Appium Desktop’ta olduğu gibi burada da kullandığınız işletim sistemine özgü olan dosya formatını indirmeni gerekmektedir. Biz yine MAC için olan “dmg” formatını seçeceğiz.

Adım adım gösterecek olursak:

  1. Cihazınıza indirilen dosyayı açın ve Appium Inspector’ı Applications’a sürükleyip bırakarak kurulumu başlatın.

2. Kurulumun tamamlanmasını bekleyin. Kurulum tamamlandıktan sonra Finder’ı açtığınızda Appium Inspector’ın kurulmuş olduğunu göreceksiniz.

3. Artık kurulan uygulamaya tıklayarak Appium Inspector’ı çalıştırabilirsiniz.

ADIM 3 | JAVA JDK KURULUMU VE KONFİGÜRASYONU

Geliştirmelerimizi Java ile yapacağımız için gerekli Java Geliştirme Kiti olan JDK kurulumunu yapmamız gerekiyor. Bu adresten kurulumunu yapabilirsiniz.

Adım adım gösterecek olursak:

  1. Adrese yönlendiğinizde JDK versiyonunu seçerek işletim sisteminize uygun olan dosyayı indirmeniz gerekiyor. Eğer macOS kullanıcısıysanız işlemcinize göre seçiminizi yapmanız gerekmekte.

2. İndirme işlemi tamamlandıktan sonra indirilen JDK dosyasına tıklayın.

3. Açılan yükleme ekranında “Sürdür” butonuna tıklayın.

4. Tekrar gelen ekranda bilgisayarınızda yüklemek istediğiniz kullanıcı hedefini belirleyerek tekrar “Sürdür” butonuna tıklayın.

5. Daha sonrasında ise yükleme yerini değiştirmek istiyorsanız değiştirip “Yükle” butonuna tıklayın.

6. Eğer macOS cihazınızda parola varsa gelen ekranda parolanızı girin ve “Yazılımı Yükle” butonuna tıklayın. Cihazınızda parola yoksa bu ekran sizde gelmeyecektir.

7. Yükleme ekranında artık JDK’nın yüklenmesini bekleyebiliriz.

8. JDK artık yüklendi, kapat butonuna basarak artık yükleme işlemini sonlandırabilirsiniz.

ADIM 4 | ANDROID STUDIO VE EMULATÖR KURULUMLARI

Appium, Appium Inspector ve JDK kurulumlarını yaptıktan sonra artık sırada Android Studio var. Android Studio bize proje amaçlı yardımcı olmasa da emülatör kullanımında büyük bir role sahip olacak. Bu adresten işletim sisteminize uygun olan indirme dosyasını seçerek Android Studio’yu indirebilirsiniz. Eğer testlerinizi gerçek cihazınızla yapacaksanız bu adımı atlayabilirsiniz.

Adım adım gösterecek olursak:

  1. İndirdiğiniz dosyaya tıklayın ve açılan ekranda Android Studio dosyasını sürükle bırak yardımıyla Applications’a taşıyarak yükleme işleminin tamamlanmasını bekleyin.

2. Kurulum tamamlandıktan sonra Finder’a girerek Android Studio’nun yüklenmiş olduğunu görebilirsiniz. Finder’a girdiğinizde Android Studio’ya tıklayarak uygulamanın doğrulanarak açılmasını bekleyin.

3. Android Studio açıldıktan sonra karşınıza gelen ekranda emülatör kurulumunu yapabilmek için “more actions” butonuna tıklayın ve “Virtual Device Manager” seçimini yapın.

4. Açılan ekranda “Create Device” butonuna tıklayın.

5. Karşınıza gelen ekranda istediğiniz cihazı seçerek “Next” butonuyla emülatör kurulumuna devam edebilirsiniz. Ancak burada ekran boyutunun çok küçük veya çok büyük olmadığına dikkat etmenizi öneririm. Ayrıca cihazın Play Store’u barındırıyor olmasına da dikkat etmek gerekiyor. Ben seçimimi genellikle Pixel 4 cihazından yana kullanıyorum.

6. Bu adımımızda ise Android versiyonunu seçmemiz gerekiyor. Burada dilediğiniz seçimi yapabilirsiniz. Ancak önerim ne yüksek ne de çok düşük API seçimi yapmanız. Ben bu projede “Q” kod adıyla bilinen Android 10 seçimini yapıyorum.

7. Bu adımda ise yapmak istediğiniz emülatör ayarlarını yaparak “Finish” butonuna basın.

Kurulum tamamlandıktan sonra artık emülatörü kullanmaya başlayabilirsiniz.

ADIM 5 | INTELLIJ IDEA KURULUMU

Testlerimizi Java programlama dili ile geliştireceğimiz için Intellij IDEA’nın ücretsiz sürümünü kullanacağız. Kurulumu bu adresten yapabilirsiniz.

Adım adım anlatacak olursak:

  1. Yönlediğiniz adreste macOS seçeneğini seçin, daha sonra Community seçiminden işlemcinize uygun uzantıyı seçerek download butonuna tıklayın.

2. İndirdiğiniz dosyaya tıklayın ve açılan ekranda Intellij IDEA dosyasını sürükle bırak yardımıyla Applications’a taşıyarak yüklemenin tamamlanmasını bekleyin.

3. Kurulum tamamlandıktan sonra Finder’a girin. Intellij IDEA’nın sağ tık ve aç diyerek doğrulama ile açılmasını sağlayın.

Intellij IDEA açıldıktan sonra artık programı kullanmaya başlayabilirsiniz.

ADIM6 | JAVA_HOME, ANDROID_HOME YOLLARININ TANIMLANMASI

Tüm kurulumları yaptıysanız artık Appium Server için gerekli olan path’leri tanımlayabiliriz. Bunun için ilk olarak Appium Server’ı açın ve karşınıza çıkan ekranda “Edit Configurations” butonuna tıklayın. Açılan ekranda JAVA_HOME ve ANDROID_HOME alanlarını göreceksiniz, bu alanlar için yolları tanımlayacağız.

Adım adım gösterecek olursak:

  1. İlk olarak Terminal’i açın. Terminal’e ulaşmak için Finder->İzlenceler->Terminal yolunu izleyebilirsiniz. Terminal açıldığında vim ~/.bash_profile yazarak enter’layın.

2. Açılan ekranda “export JAVA_HOME=$(/usr/libexec/java_home)” ve “export ANDROID_HOME=/Users/bilgisayarismi/Library/Android/sdk” path’lerini ekleyerek kaydetmek için ESC tuşuna basın ve ardından :wq yazarak enter’layın.

3. Sonrasında ise path’lerin tanımlandığından emin olmak için ve path’leri alabilmek için “source ~/.bash_profile” yazın ve ardından “echo $JAVA_HOME” yazın. Eğer yazdıktan sonra aşağıdaki görseldeki gibi bir path’e ulaşırsanız sorun yok demektir. Bu path’i kopyalayarak Appium Server’daki JAVA_HOME path’ine yapıştırabilirsiniz.

4. Aynı zamanda ANDROID_HOME’a ulaşmak için tekrar “source ~/.bash_profile” yazın ve ardından “echo $ANDROID_HOME” yazın. Eğer yazdıktan sonra aşağıdaki görseldeki gibi bir path’e ulaşırsanız sorun yok demektir.

5. Bu path’i kopyalayarak Appium Server’daki ANDROID_HOME path’ine yapıştırabilirsiniz.

Eveeet. Yoruldunuz değil mi? Öncelikle tüm bu kurulumları eksiksiz ve sıkılmadan tamamladığınız için tebrikler. 👏 ​Çok uzun ve meşakkatli yollardan geçtik ama bıkmadık, usanmadık. Tüm kurulumları tamamladık. Yeri geldi Appium kurulumu yaptık, yeri geldi Android Studio kurulumu yaptık. Onlar da yetmedi yolları bile tanımladık. Artık proje oluşturmak ve uygulamaları tanımak için hazırız. Bir sonraki yazımızda artık projemizi oluşturacağız ve uygulamaları tanıyarak testlerimizi oluşturmak için son hazırlığımızı yapacağız. O halde sonraki yazılarda görüşmek dileğiyle, keyifli çalışmalar. 💪

--

--

emirhanaktas
Appcent
Writer for

Borusan Lojistik via Testinium | Software Test Automation Engineer