iCloud filtrerar mail innan de når mottagaren

Johan Gustaphzon
Appleyra
Published in
3 min readOct 4, 2014

Jag befinner mig just nu i en besvärlig situation där appleyra.se har blivit svartlistad 1 misstänkt för phishing. Jag har otroligt svårt att tro på detta eftersom jag driver appleyra från min iPad och inte installerat något som inte är godkänt av wordpress.

Det som gjorde mig uppmärksam på problemet var att jag fick upp en varning på twitter om att min sida är osäker. Eftersom domänen är listad så påverkar det även min mail från appleyra som filtreras bort eller flaggas som skräp. På grund av de problemen det medfört använde jag istället min mailadress på iCloud och gjorde då en oroande upptäckt.

Mail försvinner

Eftersom min mailadress från appleyra inte funkat har jag använt min privata icloudadress istället när jag skickat mail angående sidan. Det jag märkte då var att alla mail som innehåller appleyra.se filtreras bort och det gäller både ingående och utgående. Det började med att jag skickade några mail som inte kom fram och jag bestämde mig då att göra ytterligare tester. Eftersom jag har flera mailkonton hos olika leverantörer så testade jag att skicka mail mellan mina egna konton, där mailet innehöll texten appleyra.se men inte var en länk. Resultatet blev att mail från Yahoo inte kunde skickas och jag fick ett felmeddelande. Mail skickat till Yahoo togs inte emot utan jag fick ett meddelande tillbaka om att mailet inte togs emot och en länk till varför. Helt okej för då får jag veta att det inte kommit fram och varför, eller att det inte har skickats. Bäst gick det för GMX som tog emot och skickade alla mail men de hamnade som skräp. Riktigt bra tycker jag för då har jag som användare möjlighet att ta ställning till det själv, tyvärr är GMX väldigt hård på att filtrera som skräp och jag hittar ofta nyhetsbrev i skräpkorgen.

iCloud tar bort utan att meddela

Men åter till iCloud som sköter detta på ett riktigt fult sätt. För när jag skickar från iCloud så går det iväg som vanligt men det kommer aldrig fram. Det som är riktigt dåligt är att jag inte får veta detta utan lever i god tro att gått bra. Liknande händer när mail skickas till mig, det går iväg från avsändaren men hamnar aldrig hos mig, inte ens som skräppost. Eftersom de mail som skickas från eller till iCloud och innehåller texten appleyra.se aldrig kommer fram, men övriga gör det så tyder det på att alla mailen läses och värderas innan de lämnar Apples server.

Förlorat förtroende

Detta får mig att undra vad det är mer för mail som aldrig kommit till mig eller inte kommit fram till mottagaren. Det gör också att mitt förtroende för iCloud att hantera min epost helt försvinner. Jag kommer därför att fasa ut min mailadress på iCloud och leta efter andra alternativ där jag får alla mail som skickas till mig och kan räkna med att mina mail kommer fram, även om de hamnar som skräp. Jag tar tacksamt emot förslag på bra mailtjänster i kommentarerna.

Photo Credit: epSos.de via Compfight cc

  1. Jag för nu en diskussion med de som ansvarar för listan och försöker få dem att häva svartlistningen.

--

--

Johan Gustaphzon
Appleyra

Grundare av @appleyra och @produktiviteet. Most tweets in Swedish.