Mina favoritfunktioner i iOS 9

Johan Gustaphzon
Appleyra
Published in
1 min readOct 6, 2015

iOS 9 bjöd på många bra nyheter, här är de som jag gillar och har haft mest användning för.

Sökfunktionen

Förutom att kunna söka inuti appar så kan du göra enkla beräkningar och konverteringar. För mig har det ersatt miniräknare och valutakonverterare.

Strömsparläge

Riktigt skönt att kunna pressa ur någon extra timme ur telefonen när det krisar. När batteriet börjar ta slut får du en fråga om du vill aktivera strömsparläge, men kan också aktiveras med Siri eller under inställningar.

Multitasking

Split View och Slide Over använder jag mycket. Antingen när jag skriver och samlar information samtidigt eller kollar Twitter och slösurfar. Har även haft en del användning för Bild i bild funktionen.

Kortkommandon

Jag använder mestadels min iPad med ett externt tangentbord. Möjligheten att kunna växla appar med ⌘+tab eller flikar i safari med ctrl+tab är grymt smidigt. Skicka ett meddelande med ⇧+enter är guld. Glömmer du kortkommandona kan du få ett cheat-sheet genom att hålla inne ⌘. Dessutom har det blivit enklare för utvecklare att implementera det i sina appar.

--

--

Johan Gustaphzon
Appleyra

Grundare av @appleyra och @produktiviteet. Most tweets in Swedish.