Mina Reflektioner Av Apples Event

Johan Gustaphzon
Appleyra
Published in
2 min readMar 24, 2016

Nu har det gått några dagar sen Apples event och jag har haft tid att processa intrycken, få mer information och samla tankarna. Det är intressant hur mycket som ändras när man får distans och kommer ur event-bubblan.

Ansvar

Det är kul att Apple använder sina resurser till att förbättra miljön och hållbarheten i samhället. ResearchKit har visat sig göra en skillnad och jag hoppas att CareKit får samma effekt. Även om Apple såklart vet att detta är bra för försäljning och branding så känns det som det ligger ett genuint intresse bakom, liknande det de alltid haft för musik.

watch

Precis som jag nämnde i mitt inlägg inför eventet så kom det ingen ny hårdvara. Men desto fler band i olika varianter och prisklasser. Något överraskande var prissänkningen på Sport Edition. De verkar som de nöjer sig med att uppdatera vartannat år, vilket är logiskt i denna typ av produktkategori. Att sänka priset i samband med nya band gör att intresset håller sig uppe längre. Sedan lanseringen av klockan har jag haft en känsla av att den kommer följa samma prestanda utveckling som iPad. Den första versionen hade inte så mycket funktioner eller prestanda och blev snabbt gammal och seg. Till iPad 2 gjordes en rejäl förbättring och många använder den modellen än idag.

tv

Det som presenterades för tv är välkomna förbättringar som borde funnits med från starten.

iPhone SE

Jag blev förvånad över att den hade prestanda i paritet med 6s och det låga priset. Både processor och kamera är samma som i 6s, däremot har de en sämre skärm utan stöd för 3D Touch, en sämre FaceTime kamera och förra generationens Touch ID. Med tanke på vilken målgrupp iPhone SE riktar sig till känns detta som helt rätt beslut för att hålla priset nere. Jag tror detta kommer bli en storsäljare i många delar av världen.

9.7" iPad Pro

Under presentationen var jag väldigt sugen på att skaffa en liten iPad Pro, men efter att ha läst lite mer efteråt svalnade intresset. Det som framför allt gjorde att jag ändrade mig var att den hade mindre RAM och långsammare överföring via lightningporten. Att den bl.a har en bättre skärm och kamera oroar mig inte då nästa 12.9" iPad Pro kommer få samma eller ännu bättre till hösten. Lagring på 256 GB framstod på eventet att vara unikt för 9.7", men även storebror finns att köpa med samma lagringskapacitet. Dock måste du köpa en 12.9" om du vill ha 256 GB och LTE, 9.7" erbjuder bara denna lagring på wi-fi modellen.

Tillbehör

Det presenterades också en del tillbehör och den nya Lightning till USB adaptern med strömförsörjning var den jag tyckte var mest intressant. Att Smart Keyboard fortfarande bara finns med amerikansk layout är förbluffande och jag hoppas de släpper andra layouter snarast. Att Smart Cover är 150 kr dyrare än till iPad Air 2 är inte heller helt ok.

https://m.youtube.com/watch?v=0wIiDnjz4X4

--

--

Johan Gustaphzon
Appleyra

Grundare av @appleyra och @produktiviteet. Most tweets in Swedish.