Snabbanalys av Apples specialevent

Johan Gustaphzon
Appleyra
Published in
2 min readSep 10, 2015

Apple presenterade igår en drös med nya produkter. Det blev iPhone 6s, iPad Pro, ny TV samt nya modeller och band till Watch.

Inledning

Jag tänker inte gå in så mycket på detaljer utan hänvisar till 99mac eller Array som båda har bra artiklar om alla nyheterna. Detta är mer en sammanfattning av mina intryck efter presentationen.

Helhetsintryck

Gårdagen bjöd på en klassisk Apple presentation som var lite längre än vanligt. Det var ett jämnt framförande som varken bjöd på höjdpunkter eller pinsamheter. Alla medverkande kändes avslappnade på scenen och gav ett proffsigt intryck. Kanske backade Apple lite på kreativiteten efter sommarens kritiserade presentation av Apple Music.

Bästa uppdateringen

Apple TV var den produkt som jag blev mest intresserad av. Jag ser mest framemot att få en riktigt version av SVT Play med tillgång till livestream av alla kanalerna. Jag ser också fram emot att använda den för att spela. Det verkar som Apple vill att utvecklarna gör universella versioner som fungerar på både Apple Tv och iOS. Jag hoppas att utvecklare inte hoppar på detta utan skapar egna versioner för Apple Tv så det kan bli en hållbar plattform.

Största besvikelsen

En rejäl gubbröra med medelålders vita män. Apple lyckades bara hitta en kvinnlig medarbetare att ha med i presentationen. Jag hoppades att sommarens WWDC var början på en ny trend, men igår var de tillbaka i samma gamla hjulspår.

Största överraskningen

Det var en aktiv publik som gärna applåderade och tjoade när produkter och funktioner presenterades, men när Phil nämnde Microsoft i samband med iPad Pro blev det tyst. Efter min egen förvåning lagt sig insåg jag att detta samarbete är otroligt viktigt för båda parter. Att Microsoft äntligen ser möjligheten med iPad och slutat var så tjurskalliga bådar gott för bådas framtid.

Vad tycker ni om gårdagens event? Skriv en kommentar, hojta till @appleyra eller @gustaphzon på Twitter. Du kan också skriva en kommentar på Facebook.

--

--

Johan Gustaphzon
Appleyra

Grundare av @appleyra och @produktiviteet. Most tweets in Swedish.