"#كلنا_مع_السيسي" يتحول لانتقاده بعد حديثه عن الاقتصاد
ألمح السيسي إلى زيادات جديدة في الأسعار -أ ف ب

“#كلنا_مع_السيسي” يتحول لانتقاده بعد حديثه عن الاقتصاد

انتقد نشطاء وإعلاميون قائد الانقلاب بمصر؛ عقب حديثه عن الأزمات الاقتصادية بالبلاد والقروض المتراكمة على الخزينة المصرية.
 
 وأطلق موالون للسيسي وسم “#كلنا_مع_السيسي_2018” للتعبير عن تأييدهم وموافقتهم لحديثه، إلا أن المعارضين له اكتسحوا الوسم بانتقاداتهم لتصريحاته.
 
 اقرأ أيضا: السيسي: زعلان الناس مش لاقية تأكل.. ومواطن يحرجه (شاهد)
 
 وعبره، قالت رانيا منصور: “مصر مش طابونة مصر الفرخة اللي بتبيض دهب للجيش والشرطة والقضاة عشان هما دول بس اللى بيعتبرهم السيسي مصريين”.
 
 وسخر الناشط السياسي حازم عبد العظيم، قائلا: “تحية واجبة للمقاتلين في مشاريع السيسي التنموية، نثقل عليكم.. ونشفق عليكم.. ونتمنى عودتكم إلى مهنتكم الأصلية كمقاتلين في جيشنا العظيم”.
 
 وعلق المتحدث باسم الجبهة السلفية خالد سعيد: “بس يا سيدي طالما السيسي قالك: مصر مش “طابونة”؛ يبقى حاطط “رغيف العيش” في دماغه زي ما توقعت بالظبط”.
 
 وسخر مقدم البرنامج الساخر “جو شو” يوسف حسين

رد منطقي من #السيسي لشعب #مصر . ! pic.twitter.com/fGoeqtBsxB

— Joe (@youssef_hussen)

وقارن إسلام عرفة بين تصريحات السيسي منذ عامين والآن، فقال: “السيسي 2014: وبكرة تشوفوا مصر لما تبقى قد الدنيا. السيسي 2017: انا زعلان اوي عشان الناس مش لاقية تاكل”.
 
 وعن الفوائد البنكية التي أشار إليها السيسي، قال المحامي محمود عفيفي عبر فيسبوك: “السيسي: أنا لو حطيت ال 10 مليار اللي هطور بيهم السكة الحديد في البنك هيجيبولي 2 مليار فوائد.. بتخيل أبويا الله يرحمه وهو بيقولي أنا وأخواتي: أنا الفلوس اللي بصرفها في البيت على أكلكم وشربكم ولبسكم لو حطيتها في البنك هتجيبلي فوائد قد كده، وبتخيل رد فعلي أنا وأخواتي هيكون إزاي”.
 
 وعلق أستاذ العلوم السياسية سيف الدين عبد الفتاح على حديث السيس زيادة تذاكر المترو؛ بالقول: “بجاحة منقطعة النظير”.
 
 وغرد الكاتب أحمد جمال زيادة: “السيسي: محدش هياخد حاجة مش بتاعته؛ هي صابونة ولا ايه؟ لأ هما جزيرتين الصراحة!”.
 
 وكتب إسلام عرفة: “الجدير بالذكر إني مشغل الخطاب في تلفزيون الشغل ومافيش حد دخل عليا وشاف بالصدفة السيسي بيتكلم إلا ما شتمه سواء كان معارض أو مؤيد”.
 
 أما رئيس حزب الدستور خالد داوود، فانتقد حديث السيسي قائلا: “قبل ما السيسي يسأل إذا كان في بلد في العالم بتقدم خدمات عامة بأسعار منخفضة زي مصر، يا ريت برضو يفتكر إن حوالي 40% من المصريين تحت خط الفقر وزيهم عند خط الفقر، وإن بسبب سياساته المصريين افتقروا زيادة وحتى الخدمات الأساسية ما بقوش قادرين عليها”.
 
 وأضاف: “ادينا مرتبات تخلينا نعيش زي البنى آدمين، وبعدين حاسبونا على الخدمات، هو حضرتك مش معانا من البلد دي برضو يا ريس؟”.
 
 وعن انفعال السيسي المتكرر خلال خطاباته، قال الكاتب أنور الهواري: “من خصائص الحكم الفردي المطلق، الانفعال والعصبية والغضب عند مخاطبة الشعب، ثم التوبيخ والتعنيف، ثم التهديد والوعيد، ثم التعجل في إصدار التكليفات، ثم اتخاذ القرارات على الهواء مباشرة، الديكتاتورية تعبر عن نفسها في بث حي مباشر، وطبعا كل ذلك مستحيل في دولة الدستور والقانون واحترام الشعوب”.
 
 وسخر محمد إمام من دعوة السيسي المتكررة للتقشف:

ملخص خطاب #السيسي pic.twitter.com/8GMxU1H9iP

— Mohamed Emam (@memam8)

أما عضو الحزب المصري الديمقراطي الاجتماعي زياد العليمي، فانتقد حديث السيسي عن وضع اليد على الأراضي المستصلحة، قائلا:

وعن القروض، قال العليمي:

One clap, two clap, three clap, forty?

By clapping more or less, you can signal to us which stories really stand out.